جمعه ۲۶ مهر ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پارلمان کروواسی یک قانون سخت ضدسیگار را به تصویب رساند که بر مبنای آن، سیگار کشیدن در همه موسسات و محل‌های کار ممنوع خواهد شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه کرواسی با اعمال این قانون استانداردهای اتحادیه اروپا را به اجرا در می‌آورد که امیدوار است تا سال 2010 آن را اجرا کند.

 آندریا هبرانگ، نماینده حزب محافظه‌کار در پارلمان کروواسی در این باره گفت: "با محدود کردن استعمال دخانیات در اماکن عمومی می‌توان جان سه هزار نفر افراد غیرسیگاری را نجات داد."

 این قانون یک دوره شش‌ماهه گذر را برای کافه‌ها،رستوران‌ها و صنایع دخانیات در نظر گرفته است تا به آنها امکان تطبیق‌یافتن با این محدودیت‌ها را بدهد.

پس از این سیگارکشیدن در کافه‌ها تنها در بالکن‌ها امکان‌پذیر خواهد بود، در حالیکه  رستوران‌ها می‌توانند اتاق جداگانه‌ای را برای سیگاری‌ها اختصاص دهند - اما در این مکان‌ها نمی‌توان غذا یا نوشیدنی سرو کرد.

این قانون اظهار می‌کند که هشدار در مورد خطر سلامتی ناشی از سیگارکشیدن باید تا  40 درصد روی پشت بسته سیگار را بپوشاند.

جریمه‌هایی از 2100 یورو برای اشخاص و حداکثر تا 21000 یورو برای دارندگان اماکن در صورت تخطی از این ممنوعیت‌ها در نظر گرفته شده است.

 وزارت بهداشت تخمین کروواسی تخمین می‌زند که دخانیات هر سال 10000 نفر را در این کشور می‌‌کشد، و 3000 نفر دیگر در نتیجه استنشاق دود سیگار محیطی می‌میرند. 32 درصد جمعیت 4.4 میلیون نفری کروواسی سیگاری هستند.

 هزینه‌های بهداشتی درمان عواقب ناشی از سیگارکشیدن در کروواسی سالانه حدود 422 میلیون یورو تخمین زده می‌شود.

 کروواسی پیش از این قوانینی را برای منع سیگارکشیدن در تسهیلات بهداشتی و آموزشی، و تعیین مکان‌های جداگانه سیگار کشیدن در فضاهای عمومی تصویب کرده است.
اما این قوانین اغلب در کافه‌ها و ادارات نادیده گرفته می‌شود.

این قانون جدید که از هم اکنون در کروواسی بحث‌هایی را برانگیخته است، کشوری که اقتصاد آن به میزان زیادی به صنعت توریسم متکی است.

مالکان کافه‌ها و رستوران‌ها به خصوص با این قانون به شدن مخالفند، زیرا مدعی‌اند که این این قانون به شدت کسب و کار آنها را به مخاطره خواهد انداخت.

 بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت شبه‌‌جزیره بالکان موطن قهارترین سیگاری‌های اروپا است، به طوری که 30 تا 40 درصد همه بزرگسالان دچار اعتیادی هستند که علت عمده مرگ زودرس به حساب می‌آید.

کد خبر 66000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز