سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۷ - ۲۱:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگر چین برای رفع اثرات تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی مردم تلاشی به عمل نیاورد، با بحران بهداشتی اوج‌گیرنده‌ای روبه‌رو می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه گزارش منتشر‌شده در نشریه پزشکی "لنست" (The Lancet) آخرین مورد از هشدارهایی است که در مورد بدترشدن رژیم غذایی و سایر عادات ناسالم چینی‌های به طور فزاینده در حال ثروتمندشدن داده می‌شود؛ هشدار درباره وضعیتی که همه‌گیری‌‌های بیماری قلب و ریه را ایجاد کرده است.

این گزارش از تلاش‌های چین در طول دهه‌ها برای ریشه‌کن‌کردن بیماری‌های عفونی - که زمانی تهدید عمده بهداشتی این کشور به حساب می‌آمد - تقدیر کرده است.

 اما اکنون مردم چین به قربانیان بالارفتن مداوم استانداردهای زندگی در این کشور بدل شده‌اند.

 این گزارش می‌افزاید:"شتاب و گسترش تغییرات رفتاری از جمله تغییرات رژیم غذایی، کاهش فعالیت جسمی، میزان بالای سیگار کشیدن در میان مردان و سایر رفتارهای پرخطر به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است."

این گزارش می‌گوید 177 میلیون بزرگسال چینی به فشار خون بالا دچارند که تاحدی مصرف زیاد نمک در ایجاد این وضعیت مقصر است.

 300 میلیون چینی سیگار می‌‌کشند، که اکثریت عمده آنها مرد هستند، و 530 میلیون نفر دیگر در معرض دود سیگار محیطی‌اند.

 این گزارش هشدار می‌دهد: "اگر میزان فعلی سیگار کشیدن ادامه یابد، 100 میلیون مرد چینی میان سال‌های 2000 تا 2050 خواهند مرد و بسیاری از اعضای خانواده این افراد مجبور خواهند شد در تلاش عاجزانه برای درمان آنها پس‌اندازهای طول عمر خود را برباد دهند."

 این گزارش دولت چین را فرامی‌خواند تا کارزارهایی را برای محدود کردن سیگارکشیدن و مصرف نمک و چربی به راه بیندازد. این گزارش می‌گوید انجام ندادن کاری در این زمینه باعث تحمیل شدن بار بهداشتی و اقتصادی عظیمی بر این کشور خواهد شد.

 این گزارش که کارشناسان چینی و غربی آن را نوشته‌اند می‌گوید: "بار بیماری‌های مزمن، عوارض و مرگ و میرهای قابل پیشگیری و هزینه‌های مربوط مراقبت‌های بهداشتی ممکن است به طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یابد."

 آنها همچنین یادآور شدند که استفاده فزاینده از ماشین و تماشای تلویزیون در رواج بیشتر سبک‌های زندگی بی‌‌حرکت‌تر دخیل است که مشکلات بهداشتی را پیچیده‌تر کرده است.

در حالیکه همراه با شکوفایی اقتصادی چین، مردم چین چاق‌تر می‌شوند، چنین پیش‌بینی‌های تیره و تاری درباره وضعیت بهداشت در چین در سال‌های اخیر رواج یافته است.

 بیش از 25 درصد بزرگسالان چینی اکنون دچار اضافه‌وزن هستند یا چاق محسوب می‌شود.

کد خبر 66387

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز