همشهری آنلاین: استفاده نادرست از مواد ضدعفونی کننده شیمیایی ممکن است باکتری‌هایی را که این مواد به هدف از بین‌بردن آنها مورد استفاده قرار می‌‌گیرند، در طول زمان قدرتمندتر و مقاوم‌تر کند.

این باکتری‌ها می‌توانند زنده بمانند و نهایتا به مواد شیمیایی و آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شوند.

پژوهشگران در تجربیاتی که بر روی باکتری بالقوه کشنده استافیلوکوک طلایی انجام دادند، دریافتند که نمونه‌های جهش‌یافته این باکتری هنگامی که در معرض غلظت‌های کم بیوسید‌ها و سایر مواد ضدعفونی‌کننده‌ای قرار می‌گیرند که به طور معمول در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است زنده باقی بمانند، و نهایتا به مواد شیمیایی و آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شوند.

این باکتری‌های جهش‌یافته دارای شمار افزایش‌یافته‌ای از "پمپ‌های بیرون‌راننده" هستند که مواد سمی را از درون سلول باکتری خارج می‌کنند. این پمپ‌ها آنتی‌بیوتیک‌ها ار سلول باکتری بیرون می‌رانند و ممکن است باکتری‌ها را به آن داروها مقاوم کنند.

 دکتر گلن کاتز، رئیس بخش بیماری‌های عفونی مرکز پزشکی بخش امور کهنه‌سربازان در دیترویت در یک بیانیه خبری در این باره گفت: "باکتری‌های آسیب‌رسان دارای پمپ‌های بیشتر، تهدیدی برای بیماران به حساب می‌‌آیند." 

اگر باکتری‌های زنده‌مانده به طور مکرر در معرض بیوسیدها قرار گیرند، ممکن است نسبت به مواد ضدعفونی‌کننده و آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شوند. چنین باکتری‌هایی در عفونت‌های اکتسابی در بیمارستان دخیلند.

 کاتز گفت: "کاربرد دقیق آنتی‌بیوتیک‌ها و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده یا بیوسیدهایی که معلوم است که پمپ‌های خروجی آنها را شناسایی نکرده‌اند، ممکن است فراوانی گونه‌های مقاوم را کاهش دهد."

"راه دیگر ترکیب کردن یک ماده شیمیایی مهارکننده پمپ با یک داروی ضدمیکروبی یا بیوسید است تا به این ترتیب ظهور چنین گونه‌هایی از باکتری‌ها و پیامدهای بالینی ناشی از  آنها را کاهش دهد."

کد خبر 66116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز