پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: هر کلاس درس در یک مدرسه ابتدایی در داکار، پایتخت سنگال، به ابزارهای بالقوه نجات‌بخش زندگی مجهز می‌شود: یک لگن دستشویی و یک قالب صابون.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان ملل چهارشنبه 15 اکتبر (24 مهر) را برای اولین بار "روز جهانی شستن دست" اعلام کرد.

 عمل ساده شستن دست‌ها می‌تواند روزانه جان هزاران کودک را عمدتا در آسیا و آفریقا نجات دهد.

عمر سک، پسر 9 ساله، که در مدرسه Point E II در داکار درس می‌خواند، با غرور می‌گوید: "ما باید دست‌های‌مان را بشوییم تا مطمئن شویم باکتری نداریم."

"من دست‌هایم را هر روز که پس از ساعت تفریح به کلاس درس بازمی‌گردم و بعد از رفتن به توالت می‌شویم."

در محله مجاور این مدرسه در پایتخت سنگال، کودکان و وزیر بهداشت سنگال روز جهانی شستن دست را در مراسم مخصوصی گرامی داشتند.

فرانک بووه، متخصص بهداشت آب در دفتر منطقه‌ای یونیسف در غرب و مرکز آفریقا در این باره گفت:"شواهدی که اکنون ما در دست داریم، نشان می‌دهد که شستن دست موارد بیماری اسهالی را تا 40 درصد کاهش می‌دهد."

بووه گفت که "زمان بحرانی" برای شستن دست پیش از غذاخوردن یا دست زدن به غذا و نیز پس از استفاده از توالت یا پاک کردن نوزاد است.

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) می‌گوید اگر شستن دست‌ها با صابون به یک عادت دائمی بدل شود، می‌تواند بیش از هر واکسن منفرد یا مداخله پزشکی، جان انسان‌ها را نجات دهد.

بووه افزود: "مشکل عدم دسترسی به صابون نیست، زیرا یک بررسی اخیر نشان می‌دهد که حدود 95 درصد خانواده‌‌ها در اینجا صابون دارند، اما از آن برای شستن لباس‌های‌شان استفاده می‌کنند."

در عین حال به گفته بووه، با افزایش هزینه‌های زندگی در غرب آفریقا به خاطر افزایش قیمت سوخت و غذا، قیمت صابون هم به معضلی بدل شده است.

شستن دست‌ها، تنها مشکل کشورهای در حال توسعه نیست.

 یونیسف می‌‌گوید یک بررسی در انگلیس نشان داده است که افراد تنها در نیمی‌ از اوقات   پس از عوض کردن پوشک بچه دست‌های‌شان را می‌شویند، و یک بررسی دیگر در آمریکا آشکار کرد که اغلب پزشکان ما بین ویزیت بیماران فراموش می‌کنند، دست‌های‌شان را بشویند

کد خبر 65957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز