سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شیوع استفاده از ماده شیمیایی "مت‌آمفتامین"، که به صورت یک دارویی خیابانی با نام "مت"، مورد سوءمصرف قرار می‌گیرد، در بسیاری از کشورها از هروئین و کوکائین هم فراتر رفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مشارکت‌کنندگان در "اولین کنفرانس جهانی درباره  مت‌آمفتامین" در پراگ پایتخت جمهوری چک، به این بحث پرداختند که چگونه بخش بهداشت عمومی، اعمال قانون و جامعه مدنی می‌توانند در مقابله با این مشکل اجتماعی که به نظرمی‌رسد در حال وخیم‌تر شدن است، به هم بپیوندند.

 خانم لوئیزا دگنرادت، از "مرکز پژوهش درباره الکل و داروهای غیرمجاز" استرالیا در این باره گفت:‌ "میزان سوء‌مصرف مواد محرک شبه‌آمفتامینی بیش از هر گروه دارویی دیگری در دنیا افزایش یافته است."

 به گفته او چالش عمده در مقابله با این ماده در مقایسه با اکثر مواد غیرمجاز مورد سوءمصرف این است که ساختن ان کار نسبتا آسانی است.

مت‌‌آمفتامین را به گفته "سازمان نظارت بر داروهای غیرمجاز"  آمریکا می‌توان به آسانی با فراورده‌های خانگی و تجهیزات ابداعی و بوسیله افرادی تعلیم‌ندیده و بدون تحصیلات بالا ساخت.

 کارشناسان آمریکایی در این کنفرانس افزودند که سادگی ساخت این دارو دلیل اصلی گسترش سریع جهانی آن است و این گرایش به خصوص جوانان را دچار اعتیاد کرده است.

خانم دگناردت گفت: "به نظر می‌رسد اکثر مصرف‌کنندگان مت نسبت به مصرف‌کنندگان مواد شبه‌افیونی جوانتر باشند و راهبردهای متفاوتی برای هدف قرار دادن این گروه مورد نیاز است."

اداره جرائم و داروهای غیرمجاز سازمان ملل تخمین می‌زند که حدود 34 میلیون نفر در سراسر دنیا دست کم یک بار در 12 ماه گذشته مواد محرک شبه‌آمفتامینی را مورد مصرف قرار داده‌اند.

کد خبر 63602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز