شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۰
۰ نفر

اداره مواد‌مخدر و جرایم سازمان ملل (UNODC) در آخرین گزارش خود هشدار داد که مصرف جهانی مواد‌مخدر صناعی مانند آمفتامین، متامفتامین و اکستازی از مجموع مصرف سالانه هروئین و کوکائین فراتر رفته است.

به گزارش این نهاد بین‌المللی هر چند تقاضا برای چنین دارو‌هایی در کشور‌های توسعه‌یافته ثابت مانده است و در مواردی حتی کاهش نشان می‌دهد اما جمعیت رو به رشد کشور‌های در حال توسعه به ویژه آسیا و به‌طور خاص کشورهای آسیای شرقی و منطقه خاورمیانه و به‌خصوص حاشیه خلیج فارس به تجارت شیطانی این محصولات رونقی دوباره داده‌اند. تنها در سال 2006 کشور عربستان‌سعودی 12 تن آمفتامین غیرقانونی را توقیف کرد که این رقم شگفت‌انگیز معادل یک‌چهارم کل آمفتامین‌های توقیف شده سراسر جهان در سال 2006 است.

فعلا در این بازار پر سود، سالانه 500 تن از این مواد محرک صناعی با گردش پولی 65 میلیارد دلار به‌صورت خرده یا عمده فروشی دست به دست می‌شود. اداره مواد‌مخدر سازمان ملل می‌افزاید که ردیابی و نظارت بر تولید مواد محرک غیرمجاز صناعی بسیار مشکل‌تر از مبارزه با داروهای مشتق از گیاهانی مثل هروئین و کوکائین است. زیرا مواداولیه این قرص‌ها به راحتی برای مصارف مجاز صنعتی در دسترس هستند و تهیه‌کنندگان غیرقانونی می‌توانند در پوشش چنین فعالیت‌هایی به سهولت خود را با شرایط بازار سازگار کنند.

از بد حادثه سوء مصرف مواد محرک در حال حاضر گریبان کشورهایی را محکم چسبیده است که آمادگی کمتری برای مقابله با آن دارند. «آنتونیو ماریا کوستا» مدیر اجرایی UNODC می‌گوید: «قبل از آنکه وضعیت مواد محرک آمفتامینی از کنترل همه خارج شود باید برای آن فکری کرد.»

کد خبر 63806

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز