یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: روزانه 2 تن مواد مخدر در کشور کشف می شود که اگر منشاء آن را تریاک بدانیم روزانه 3 تن مواد مخدر در کشور کشف می‌شود

به گزارش مهر، دکتر اسماعیل احمدی مقدم با بیان این مطلب در چهل و سومین اجلاس کمیسیون فرعی قاچاق مواد مخدر ادامه داد: وضعیت حوزه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر را می‌توان به پیکر انسانی تشبیه کرد که اندامهای او غیر موزون رشد کرده است. این پیکره همچون بدنی است که برای مثال دستانی بلند و پاهایی کوتاه داشته باشد.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: اولویت انتخاب کشورهای متاثر از تولید و قاچاق مواد مخدر، اختصاص اعتبارات، تامین زیرساختهای مبادله اطلاعات و تجهیز و روز آمد کردن آنها در مناطق حساس است به نحوی که هیچیک از این موارد با خطرات و خسارتهایی که قاچاقچیان در مبدا مسیر و مصرف به وجود می‌آورند تناسبی نداشته و تاثیر چندانی بر فعالیتهای بزرگ این باندها ندارند.

احمدی مقدم با اشاره به اینکه تولید مواد مخدر دو برابر تقاضای جهانی شده است گفت: هر روزه بر میزان اثرات مواد مخدر جدیدی که در افغانستان تولید می‌شود افزوده می‌شود.

وی گفت: متاسفانه شواهد موجود و گزارشات دریافتی از کشور افغانستان حاکی از آن است که نیروهای خارجی حاضر در این کشور و سایر نهادهای مسئول توقف کشت و تولید کنترل قاچاق مواد مخدر و جلوگیری از ورود پیش سازه‌ها به افغانستان در ایفای وظایفشان موفق نیستند.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به اینکه کشت شاهدانه در افغانستان به شکل بی‌سابقه ای در حال افزایش است گفت: تولید هروئین با درصد خلوص بالا ادامه دارد و پیش سازه‌هایی با شیوه های متفاوت‌تر از گذشته به افغانستان قاچاق می‌شود.

احمدی مقدم ادامه داد: بر اساس گزارشها بیش از 8 میلیون نفر از مردم افغانستان در زمستان امسال با قحطی روبرو خواهند شد که به طور قطع در معرض سوء استفاده دلالان و قاچاقچیان بین‌المللی خواهند بود.

فرمانده نیروی انتظامی کشور در تشریح اقدامات جمهوری اسلامی ایران که به واسطه موقعیت ژئوپلیتیک و همجواری با مبداء تولید مواد مخدر همواره بیشترین خسارت جانی و مانی را در برخورداری با این پدیده شوم متحمل گردیده است گفت: سعی شده است تا از حضور متخصصین بین‌المللی در این نشست برای پیدا کردن راهکار مناسبی در جهت مبارزه با مواد مخدر استفاده شود.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشوربا اشاره به  چند نکته مهم که برگرفته از سه دهه تجربه نیروی انتظامی با باندهای قاچاق در مرزهای زمینی، دریایی و هوایی است گفت: رمز موفقیت در زمینه مبارزه با مواد مخدر جمع آوری تجزیه و تحلیل اطلاعات است و هر چه کشورهای مقابله کننده در مبادله اطلاعات ضعیف تر باشند فرصت قاچاق برای قاچاقچیان بیشتر می‌شود.

احمدی مقدم اظهار داشت: لذا انتظار می‌رود که در این نشست با انجام مباحث هیئت‌های شرکت کننده بتوانند راهکارهای عملی، قابل اجرا تا حداکثر 6 ماه آینده را مورد مطالعه قرار دهند.

وی افزود: اکثر کشورهای منطقه از زیرساختهای نرم افزاری پیشرفته در کنترل مرزها و لوازم کافی برای تشخیص محموله برخوردار نیستند.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی دیگراز راهکارها را تقویت ابتکارات منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای برای همکاری میان کشورها و گسترش حوزه فعالیت آنها دانست و گفت: نمونه موفق در این ارتباط ابتکار سه جانبه افغانستان، ایران و پاکستان است.

احمدی مقدم گفت: نباید اجازه داد تا تاثیر جانفشانی مامورینی که در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر جان خود را از دست داده اند با شهادتشان پایان یابد. باید تدبیری اتخاذ کرد تا مشخصات این افسران در اسناد سازمان ملل ضبط و با اعطای نشانهای افتخار از آنان تقدیر کرد.

 وی در پایان گفت: باید قوانین بین‌المللی تنظیم و یا قطعنامه هایی تصویب شود که بر اساس آنها تجهیزات مورد نیاز کشورها برای مقابله، کاهش تقاضا و درمان آسانتر شکل گیرد

کد خبر 68497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز