چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

گروه سلامت: اگرچه به گفته مسئولان وزارت بهداشت، کشور ما هیچ نوع واردات مستقیم شیر خشک از چین ندارد

 اما شکلات و برخی فراورده‌های شیری چینی محصولاتی است که در بازار ایران دیده می‌شود و با رسوایی بزرگی که اخیرا در مورد آلودگی شیرخشک در این کشور به‌وجود آمده، واردات آنها از چین ممنوع شده است.
رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد: از آنجاکه ما هیچ نوع واردات مستقیم شیر خشک نوزادان یا شیرخشک صنعتی چینی به ایران نداریم، از این نظر هیچ نگرانی وجود ندارد اما برخی محصولاتی که فراورده‌های حاصل از شیر خشک است مانند شکلات یا قهوه‌های فوری ممکن است از چین به ایران وارد شود که طی ابلاغیه‌ای از امروز ورود این فراورده‌ها به کشور ممنوع شد.

معاون وزیر بهداشت به فارس گفت: مشکلی که در کشور چین ایجاد شده است ناشی از تقلب در استفاده از شیرخام در این کشور است به این ترتیب که شیر خام تولیدی را با آب رقیق کرده‌اند اما برای اینکه از آزمایش‌ها رد شود و میزان پروتئین آن کافی باشد به آن افزودنی غیرمجاز ملامین زده شد و همین امر عامل آلودگی و بروز بیماری ناشی از مصرف شیر خشک حاصل از آن در این کشور شده است.

وی ادامه داد: مصرف اندک این نوع شیرها خطرناک نیست اما مصرف مداوم آن موجب بروز بیماری‌های کلیوی در مصرف‌کنندگان به‌خصوص در نوزادان می‌شود و براساس آخرین اطلاعات موجود حدود 60 هزار نفر که بیشتر آنها نوزاد بوده‌اند در کشور چین بر اثر مصرف شیرخشک و محصولات دیگر حاوی شیر خشک بیمار شده‌اند؛

البته تعداد فوتی‌های ناشی از مصرف این شیرها در این کشور بسیار محدود و انگشت شمار بوده است.

دیناروند همچنین گفت: فعلاً هیچ نوع شیرخشک نوزادی و صنعتی چینی در کشور نداریم و ورود محصولات و فراورده‌های شیری چینی هم که ممکن است آلوده به این نوع شیرخشک‌ها باشند نیز از امروز ممنوع می‌شود و همه مجوزهای واردات مواد غذایی از چین از امروز بازنگری می‌شود.

رسوایی بزرگ

دولت چین، اتفاق اخیر را بزرگ‌ترین رسوایی این کشور در صنعت مواد غذایی طی چند سال اخیر برشمرده است.

وزارت بهداشت چین با ارائه اخیر آمار قربانیان و تلفات توزیع شیر و لبنیات آلوده در این کشور اعلام کرده که نزدیک به 53هزار کودک چینی در اثر مصرف این محصولات راهی بیمارستان شده‌اند و بیش از 80درصد از 12 هزار و 892 کودکی که طی چندهفته اخیر در بیمارستان بستری شده‌اند 2ساله یا کوچک‌تر بودند.

تاکنون 4 کودک نیز جان خود را از دست داده‌اند و 104 کودک دیگری که در بیمارستان بستری هستند، حالشان وخیم اعلام شده است. 49هزار و 965 کودک دیگر نیز تحت درمان سرپایی قرار گرفته و رو به بهبود هستند.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، بیشتر موارد مسمومیت مربوط به استفاده از شیرخشک بوده است. در این بین آلودگی در میان سایر محصولات لبنی نیز مشاهده شده است.

چندین مورد آلودگی نیز در کشورهای سنگاپور و هنگ کنگ هم دیده شده که ظاهرا در اثر مصرف لبنیات وارد شده از چین بوده است.

ملامین، ماده‌ای که مسئول این مسمومیت‌ها شناخته شده، در تولید پلاستیک استفاده می‌شود و مقدار زیادی نیتروژن دارد. این ماده درصورت خوردن و جذب شدن می‌تواند باعث تشکیل سنگ‌کلیه و در نهایت بروز نارسایی‌های کلیوی شود که نوزادان بیش از همه مستعد ابتلا هستند.

دولت چین کارخانه لبنیات سانلو را مسئول این بیماری در میان کودکان می‌داند؛ چرا که عقیده دارد شیرخشک‌ها بدون آزمایش شدن در لابراتوار این کارخانه و درصد خطا در پاک بودن وارد بازار شده‌اند. همچنین وزارت بهداشت چین اعلام کرد که به هیچ عنوان این شیرخشک‌ها به خارج از چین صادر نشده‌اند.

کد خبر 64246

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز