چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۳
۰ نفر

گروه سلامت: ‌بالاخره بعد از گذشت نزدیک به یک سال از اجرایی شدن آیین‌نامه قانون جامع پیشگیری و کنترل دخانیات، زمان تصویب شدن ۲ بند دیگر این قانون یعنی استفاده از تصاویر هشدار‌دهنده روی پاکت سیگار و محدودیت فروش سیگار به عاملان مجاز فروش، فرا رسید

به‌طوری که رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت در کارگاه بررسی وضعیت قاچاق دخانیات در ایران تصریح کرد: از 18بهمن ماه تنها 3 صنف خواربار فروش، سوپرمارکت‌ها و سقط فروشان مجاز به فروش سیگار هستند و با دیگر عاملان فروش مواد دخانی برخورد می‌شود.

دکتر غفاری افزود: همچنین از 18 بهمن ماه سیگارها نباید بدون تصاویر هشدار بهداشتی عرضه شوند. همچنین تمام پاکت‌های سیگارهای وارداتی نیز مشمول این قانون می‌شوند.
به گفته دکتر غفاری درج تصاویر بهداشتی روی پاکت‌های سیگار علاوه بر اینکه افراد سیگاری را در شرایط خاصی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، می‌تواند از سیگاری شدن افراد مستعد نیز جلوگیری کند. [چطور سیگار را ترک کنم؟]

رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت با بیان اینکه جمع‌آوری دستفروش‌های مواد دخانی برعهده شهرداری است، خاطرنشان کرد: در زمینه برخورد با عاملان فروش غیرقانونی سیگار به همکاری نیروی انتظامی، همکاران بهداشت محیط، اتحادیه‌های صنفی و دیگر ارگان‌های مربوطه از جمله شهرداری نیاز است چرا که وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند جوابگو باشد.

وی با اشاره به قاچاق مواد دخانی در کشورهای توسعه یافته یادآور شد: بحث قاچاق مواد دخانی در کشورهای توسعه‌یافته به‌دلیل وجود ابزارهای پیشرفته روز به روز محدود‌تر می‌شود، بنابراین شرکت‌های دخانی کشورهای در حال توسعه را برای عرضه مواد خود انتخاب می‌کنند. به گفته دکتر غفاری در این زمینه لازم است به‌منظور قاچاق غیرقانونی مواد دخانی اقدامات هماهنگی در جوامع بین‌المللی صورت گیرد؛ چرا که کنترل مرزها حداقل در کوتاه مدت بسیار سخت است و از طرف دیگر مکانیزم‌های قاچاق مواد دخانی بسیار متنوع شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیتی که پتانسیل سیگاری شدن را دارند بسیار مهم هستند و باید با اقدامات مختلف از جمله کاهش حجم سیگار از این امر خودداری کرد، به بحث جمع‌آوری قلیان‌ها اشاره و عنوان کرد: در بحث جمع‌آوری قلیان‌ها در کل کشور 97 درصد پیشرفت داشته‌ایم که در پی بخشنامه صادره از ادامه کار خودداری شد اما ما به‌عنوان متولیان سلامت جامعه پیگیری این امر را دنبال کردیم و حدود 4هفته پیش کمیسیون فرهنگی دولت با استدلال‌های ما با لغو بخشنامه، وزارت بهداشت را مکلف به جمع‌آوری دوباره قلیان‌ها کرد.

کد خبر 65937

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز