چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات آخرین آمار از وضعیت استعمال دخانیات در کشور را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با بیان اینکه 25 تا 27 درصد مردان بالای 15، 16 سال و 3.5 تا 4 درصد زنان کشور به کشیدن سیگار مبادرت می‌کنند گفت: این در حالی است که مصرف سیگار در قشر جوان و تحصیلکرده به ویژه میان زنان تحصیلکرده بیشتر است.

دکتر محمدرضا مسجدی در نشستی خبری در ساختمان شهدای رادیو اظهار کرد: بحث مصرف سیگار و قلیان گاهی به عنوان یک وسیله تفریحی و گاهی با عنوان فردی که در دام آن معتاد شده مطرح می‌شود اما این مسئله به لحاظ ملی و بین المللی موضوع بسیار پیچیده‌ای است. امروزه سیگار به عنوان یکی از سود آورترین کالاهای بازرگانی در عرصه جهانی مطرح است و صاحبان این کالا سعی می‌کنند به هر طریق ممکن بازار مصرف و تولید را گرم نگه دارند.

سیگار عامل بروز یا تشدید بیش از 50 بیماری است

وی با اشاره به هزینه‌ها و زیان‌های مصرف سیگار گفت: برخی کالاها در کنار سوددهی برای صاحبان خود، ضرر و زیان‌هایی را به افراد جامعه تحمیل می کنند که سیگار نمونه بارز آن است. بیش از 50 نوع بیماری به طور مستقیم در اثر سیگار به وجود می‌آید یا سیگار عوارض آنها را دو چندان می‌کند. همچنین افرادی که به صورت تحمیلی در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند به ضررها و زیان‌های آن آگاه نیستند و در این زمینه می توان گفت زنان گاهی بیشتر از همسران سیگاری در معرض سرطان قرار می‌گیرند.

27 درصد مردان و 4 درصد زنان ایرانی سیگاری هستند

وی با استناد به آخرین آمارهای ارائه شده در زمینه مصرف سیگار گفت: 25 تا 27 درصد مردان بالای 15 تا 16 سال و همچنین زنان 3.5 تا 4 درصد زنان در کشور سیگار می‌کشند. همچنین هر چند سطح سواد در قشر جوان و تحصیلکرده افزایش یافته است مصرف سیگار به ویژه در زنان تحصیلکرده افزایش می‌یابد. جایگزین کردن چیزی به جای سیگار در باور زنان نسبت به مردان بسیار سخت تر است.

ایرانی‌ها سالی 55 تا 60 میلیارد نخ سیگار دود می‌کنند

وی تصریح کرد: در مجموع حدود 15 درصد از کل جمعیت کشور یعنی 10 میلیون نفر سیگار می‌کشند. میزان مصرف سیگار سالانه 55 تا 60 میلیارد نخ است. به طور متوسط هر نخ سیگار در کشور حدود 20 تومان است به این ترتیب سالانه مردم هزار و 100 میلیارد تومان خرج سیگار می‌کنند. این در حالی است که دو برابر این رقم سالانه توسط دولت صرف هزینه‌های درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار است.

میزان مصرف سیگار در دانشجویان پزشکی بیشتر از دیگر گروه‌هاست

دکتر مسجدی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا با افزایش سطح دانش افراد این معضل نیز افزایش پیدا می‌کند افزود: مرکز تحقیقات کنترل دخانیات در این زمینه اقداماتی را انجام داده است. طی یک مطالعه در دانشگاه‌ها مشخص شد هنگام ورود دانشجویان به دانشگاه متوسط مصرف سیگار میان آنها با سطح جامعه تفاوت دارد این در حالی است که در سال آخر تحصیلی این افراد میزان مصرف سیگار در آنها افزایش یافته است.

متاسفانه میزان مصرف سیگار در گروه های پزشکی بیشتر از دیگر گروه‌هاست همچنین با مطالعه در سطح پزشکی کشور مشخص شده که ماماها بیش از دیگر گروه‌های پزشکی سیگار می‌کشند. این موضوع مقداری به بعد فرهنگی مربوط است، مقداری هم ناشی از تبلیغات کاذب است که مبنی بر اینکه سیگار کشیدن سبب ایجاد شخصیت برای فرد می‌شود.

وی با اشاره با بیان اینکه ایران دومین کشور دنیا به لحاظ دارا بودن قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات است افزود: در مطالعه‌ای در سطح شهر تهران مشخص شده که کمتر از چهار درصد مردم از این موضوع با اطلاع هستند. این در حالی است که فضا برای اجرای قانون در جامعه فراهم نیست. در این زمینه مردم از پشتوانه‌های اصلی اجرای قانون هستند و بنابراین در صورتی که فرهنگ قانون مداری در کشور نهادینه شود بسیاری از معضلات امروزی جامعه در رابطه با مصرف دخانیات برطرف می‌شود. در صورتی که از 55 میلیارد نخ مصرف سالانه سیگار ده درصد کم شود می‌توان یک برنامه مفصل تلویزیونی درمورد سیگار و مواد دخانی را راه اندازی کرد.

وی گفت: وزارت بهداشت در جهت تدوین آیین نامه‌هایی برای کنترل و مبارزه با دخانیات تلاش خود را انجام می‌دهد اما برای اجرای این آیین نامه‌ها این وزارت خانه یکی از یازده بازیکن تیم فوتبال است. بر این اساس رکن دیگر در اجرای این آیین‌نامه‌ها رسانه‌ها و مطبوعات هستند.

دکتر مسجدی با بیان اینکه کلینیک‌های ترک سیگار در سطح کشور راه اندازی شدند و اغلب به صورت رایگان خدمات خود را ارائه می‌دهند با اشاره به مطالب مطرح شده در خصوص تاسیس کارخانه سیگار خارجی در ایران افزود: شرکت دخانیات در مورد تولید، مصرف و واردات دخانیات در کشور وظایفی را بر عهده دارد و در عین حال به حال خود رها نشده و وظایف آن در قالب برنامه و قوانینی مدون مشخص شده است. بر اساس قانون، باید به سمتی حرکت کنیم که در دراز مدت مصرف دخانیات در کشور ریشه کن شود بنابراین شرکت دخانیات نیز باید با هماهنگی ستاد کشوری که از ارگان‌های مختلف تشکیل شده، عمل کند. بر این اساس هر اقدام شرکت دخانیات باید به تصویب این ستاد کشوری برسد.

همسران مردان سیگاری، قربانیان دود سیگار

وی با اشاره به آخرین آمار مرگ و میر در اثر دخانیات گفت: بر اساس آخرین آمار سالانه حدود 60 هزار نفر به علت مصرف دخانیات و بیماریهای ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهند، بنابراین معاونت سلامت وزارت بهداشت و تمام سازمان‌های مسئول باید با جمع بندی بتوانند آمارهای دقیقی به منظور برنامه ریزی بهتر ارائه کنند.

از آنجا که نسبت مردان سیگاری به زنان 6 تا 7 برابر است انتظار این است که مرگ و میر ناشی از سیگار در میان مردان بیشتر از زنان باشد. این در حالی است که علی رغم اینکه سه تا چهار درصد زنان سیگار می‌کشند اما به علت این که زنان بیشتر در معرض دود سیگار هستند تعداد بیشتری از زنان سالانه جان خود را به علت سیگار از دست می‌دهند بر این اساس حفاظت از برابر دود و همچنین ممنوعیت مصرف دخانیات در اماکن عمومی یک حق قانونی است.

وی در ادامه با اشاره به درج ناهنجاریهای سیگار در پاکت های سیگار گفت: آیین نامه درج این تصاویر بهداشتی تصویب شده و تصویر این پیام‌ها نیز انتخاب شده است. بر این اساس این ناهنجاریها باید حداقل 50 درصد بدنه پاکت سیگار را بپوشاند.

دکتر مسجدی با اشاره به جمع آوری دوباره قلیان‌ها گفت: جمع آوری دوباره قلیان‌ها از طرف جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات پیشنهاد شده و ممنوعیت آن در اماکن عمومی و مکانهای فرهنگی به تصویب کمیسیون فرهنگی دولت رسیده است اما به دلیل جا به جایی‌ها در وزارت کشور هنوز اجرا نشده و در انتظار ابلاغ وزارت کشور هستیم. این در حالی است که بسیاری از کارها را بدون این‌گونه ابلاغ‌ها انجام داده‌ایم؛ چرا باید منتظر ماند تا سیل افراد را ببرد!

با قلیان اکسیژنی و سایر شبه قلیان‌ها مخالفیم

دبیرجمعیت مبارزه با دخانیات در ادامه با اشاره به جایگزین کردن قلیان‌های اکسیژنی به جای قلیان‌های معمول امروزی گفت: ما با هر وسیله شبه قلیان که بتواند انگیزه مصرف را به وجود آورد مخالفیم مواردی مانند قلیان های اکسیژنی یا سیگارهای الکترونیکی جایگزین هایی هستند که فرایند مصرف را به هم نمی‌زنند و نباید آنها را جایگزین کرد.

وی افزود: امروزه شاید بیش از سیگار قلیان است که در خانواده‌ها مطرح است. باید این امر به باور مردم برسد که ترویج قلیان در میان افراد خانواده‌ها سنت شکنی است و با بسیاری از موارد فرهنگی و ملاک‌های خانواده و جامعه ما در تضاد است. در این زمینه لازم است در قهوه خانه‌ها نیز به جای سرو قلیان برنامه‌های فرهنگی و مواد غذایی متنوع عرضه شود.

دکتر مسجدی در پایان با تاکید بر نقش رسانه‌ها و مسئولان در کنترل و مبارزه با مصرف دخانیات در کشور گفت: لازم است که رسانه‌ها به صورت تخصصی در مسائل اجتماعی وارد شوند.

کد خبر 70497

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز