شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت خشمگینانه ادعاهای "ساختگی، آزمایش‌نشده و دروغین" سازندگان سیگارهای به اصطلاح الکترونیک در مورد استفاده از آن‌ها برای ترک سیگار را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان جهانی بهداشت  جمعه 9 سپتامبر (30 شهریور) در باره این فراورده‌ که ادعا می‌کند، یک درمان جایگزینی نیکوتین است، هشدار داد که این محصول ممکن است بسیار سمی باشد، چرا که تحت آزمون‌های دقیق علمی  قرار نگرفته است.

 داگلاس بچر، مقام برنامه ضد سیگار سازمان جهانی بهداشت در این بره گفت: " اینکه ما این محصول برای ترک سیگار تایید کرده‌ایم، صدرصد دروغ است."

او افزود: "شماری از افزودنی‌های شیمیایی در این فرآورده وجود دارد که  ممکن است بسیار سمی باشند."

سیگارهای الکترونیک معمولا از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شوند و محفظه‌ای برای ذخیره نیکوتین در غلظت‌های مختلف دارند. استفاده‌کنندگان مانند سیگارهای واقعی به آنها پک می‌‌زنند، اما آنها را روشن نمی‌کنند، در عوض سیگار یک بخار مطبوع گرم تولید می‌کند که در درون ریه‌ها جذب می‌شوند.

 سازمان بهداشت جهانی به خصوص از دست برخی از تولیدکنندگان عصبانی است که تبلیغ کرده بودند که این سازمان سیگار الکترونیک را یک شیوه مجاز جایگزینی نیکوتین مانند آدامس، قرص مکیدنی و برچسب‌های پوستی نیکوتین می‌‌داند.

بچر در این باره گفت: "سازمان جهانی بهداشت هیچ شاهد علمی از هیچ نوعی سراغ ندارد، که ثابت کند که سیگارهای الکترونیکی وسیله‌ای بی‌خطر و ایمن برای ترک سیگار است."

سیگارهای الکترونیک برای اولین بار در سال 2004 بوسیله یک شرکت چینی مستقر در هنگ‌کنگ تولید شد، و اکنون در چندین کشور دیگر از جمله برزیل، انگلیس، کانادا، فنلاند تولید می‌شوند.

 به گفته سازمان جهانی بهداشت ترکیه  تا به حال تنها کشوری بوده است که فروش این محصول را به خاطر فقدان آزمون‌های علمی درباره آن، ممنوع کرده است.

کد خبر 63901

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز