دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

گروه بورس: تا همین یکی دو ماه پیش کسانی که نقدینگی کم و زیاد خود را در بازار ارز به دلار تبدیل کرده بودند، می‌ترسیدند چند صباح بعد ناچار شوند دلارهای خود را به‌علت کاهش ارزش بفروشند

اما روند تحولات آنگونه که پیش‌بینی می‌شد، پیش نرفت و در حقیقت به فاصله چند روز ناگهان ورق به نفع یکی از رقبای بازار سرمایه برگشت.

به هر صورت، قیمت دلار در بازار ارز تهران به 960 تومان هم رسید و کارشناسان بازار احتمال عبور قیمت از مرز یک هزار تومان را مطرح کردند.

اما آیا مجموع این تحولات می‌تواند بورس تهران را به‌علت رونق گرفتن بازار رقیب دچار رکود یا دست کم نوسان کند؟ پاسخ زینت مرادی‌نیا، کارشناس بازار سهام به این سؤال منفی است.

او به همشهری می‌گوید: خرید و فروش ارز، بازار پرخطری است و ریسک سرمایه‌گذاری در آن کمتر از حضور در بورس نیست؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که حرکت نقدینگی از بازار سرمایه به سمت بازار ارز با همین نوسان کم دامنه آغاز شود.

ضمن اینکه پیش‌بینی آینده دلار در برابر دیگر ارزهای معتبر جهانی هم کار چندان سهل و آسانی نبوده و نیست.

مرادی‌نیا معتقد است: با توجه به تحولات ناگهانی گذشته که در بازار ارز رخ داده نمی‌توان به درستی پیش‌بینی کرد رشد ارزش دلار در برابر یورو تداوم خواهد داشت یا نه؟  همانطور که تا همین 2 ماه پیش کسانی که سرمایه خود را به دلار تبدیل کرده بودند از بیم سقوط 50درصدی ارزش آن به صرافت فروش افتاده بودند.

این کارگزار بورس اوراق بهادار می‌گوید: بسیاری از شرکت‌های بورسی که ناچار به واردات هستند پیش از این، ارز مورد نیاز برای معاملات خود را از دلار به یورو تبدیل کرده‌اند اما گروه دیگر که برای خریدهای خارجی کماکان از دلار استفاده می‌کنند، به ناچار باید هزینه افزایش ارزش در مقابل ریال را بپردازند به این معنی که روند فعلی هزینه تولید این شرکت‌ها را افزایش خواهد داد.

او در ادامه کاهش قیمت نفت را هم تابعی از روند افزایشی ارزش دلار توصیف می‌کند و می‌افزاید: علاوه بر نفت قیمت فلزات هم روی خط نزول قرار گرفته که کارشناسان این وضعیت را ناشی از کاهش تقاضای چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده می‌دانند.

به گفته مرادی‌نیا، ظاهرا با آغاز بازی‌های المپیک، چین به‌منظور کاهش آلودگی، تولید صنعتی خود را تقلیل داده و همین امر افت تقاضا برای انرژی و فلزات را به همراه داشته است.

کد خبر 60916

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز