شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

زینت مرادی نیا * هفته گذشته وقتی آخرین روز کاری بورس تهران از نیمه گذشت و ساعت معاملات به آخر رسید

 سهامداران و کارشناسان بازار با دیدن صف خرید برای سهام 2شرکت فولاد مبارکه و خوزستان امیدوار شده بودند سهام شرکت‌های گروه فولاد به فهرست پرفروش‌ها باز می‌گردد.

به عبارت دیگر پیش‌بینی می‌شد هفته جدید با اوج‌گرفتن سهام فولادی آغاز شود. اما دیروز همه امیدها نقش بر آب شد و صف‌های خرید بار دیگر جای خود را به صف‌های فروش داد و سهام فولاد مبارکه و خوزستان دوباره از چشم بازار افتاد.

دلیل این نزول دور از انتظار را هم می‌توان پس‌لرزه‌های گران شدن قیمت سنگ‌آهن، تداوم افت قیمت‌های جهانی فولاد و پیامدهای حذف یارانه‌های انرژی دانست.

هرچند که هیچ‌کدام از این 3دلیل جدید نیست و در زمان تشکیل صف خرید هم وجود داشت؛ ضمن اینکه همه پیش‌بینی‌ها حکایت از آن داشت که دست‌کم قیمت سهام فولاد مبارکه از 400 تومان به ازای هر برگه سهم پایین‌تر نیاید اما در کمال تعجب آنگونه نشد که انتظار می‌رفت و دیروز قیمت به 398تومان هم رسید.

گذشته از همه دلایل می‌توان به این نکته هم اشاره کرد که در اولین روز هفته بازار سهام چندان حال و روز خوشی نداشت و این شرایط نابسامان دامن بیشتر شرکت‌های بورسی را گرفته بود.

به این ترتیب احتمالا سهام شرکت‌های فولادی هم به تبعیت از همین جریان دچار نزول شده است؛ ضمن اینکه به‌طور کلی قیمت در بازار رقابتی تابعی از نسبت عرضه و تقاضاست در نتیجه می‌توان گفت به هر دلیلی در حال حاضر تقاضایی برای فولاد در بورس وجود ندارد.

در چنین شرایطی انتظار می‌رود مدیران شرکت‌های فولادی بورس تهران هرچه سریع‌تر وارد عمل شوند و تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند.

* مدیرعامل شرکت کارگزاری رشد پایدار

کد خبر 62659

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز