یکشنبه ۷ مهر ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۸
۰ نفر

گروه بورس: بورس اوراق بهادار تهران به‌عنوان بازاری رقابتی در فراز و فرودهای خود به ناچار از تبعات تصمیمات خرد و کلان دولت تاثیر می‌گیرد

به عبارت دیگر حتی تصمیم‌گیری‌های غیرمستقیم پیامدهای مستقیمی بر عملکرد و بازده بازار سهام برجای می‌گذارد.

به‌عنوان مثال به واسطه همین تصمیمات، 4 سالی است که صنعت سیمان در بورس تهران به تیر غیب گرفتار آمده و سهامداران شرکت‌های سیمانی مدت‌هاست در انتظار خروج تولیدات این صنعت از سبد حمایتی نشسته‌اند و برای بازگشت اصل سرمایه‌گذاری‌شان لحظه شماری می‌کنند.

فعالان بازار به خاطر می‌آورند که در روزهایی نه چندان دور سهام سیمان به تنهایی رونق معاملات وصعود شاخص را تضمین می‌کرد و این سودآوری چشمگیر حتی حرفه‌ای‌های سرد وگرم چشیده را هم به صرافت خریدهای سنگین انداخت؛ 

آنچنان‌که شرکت‌های پرطرفدار سرمایه‌گذاری سبد دارایی خود را با سهام سیمانی سنگین کردند اما در ادامه تصمیم دولت برای کنترل قیمت و ورود به سبد حمایتی این صنعت را از چشم بازار انداخت و تولیدکنندگان سیمان و سهامدارانش را به مرحله ورشکستگی رساند.

این روزها هم حکایت مکرر تصمیمات خلق‌الساعه، دامن معدنی‌ها و فولادی‌ها را گرفته و سردرگمی سهامداران و بورس را به همراه داشته، چنین زلزله خبری آنچنان قدرتی داشت که یک شبه جای صف‌های خرید و فروش را تغییر داد شاخص معاملات را از اوج به زیر کشاند و روزهای گرم و پررونق بازار را به آخر رساند.

وقتی زمزمه افزایش قیمت سنگ آهن در بورس پیچید، تکذیب سرسختانه دولت هم نتوانست سهامداران را از فروش دست‌جمعی منصرف کند به این ترتیب 3 قلوهای فولادی گرفتار طوفانی شدند که زمانی سیمانی‌ها رگ رفتارش بودند. 

بعد از آنهم نوبت به تولید‌کنندگان بزرگ سنگ‌آهن یعنی چادرملو و گل گهر رسید که بعد از گشت هفته‌ها به وضوح نمی‌دانند بالاخره از مجموع تحولات گفته شده متنفع می‌شوند یامتضرر.

برای سامان دادن به این شرایط هم رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به همراه، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و مدیران عامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری به دیدار وزیر صنایع رفتند اما ظاهرا این نشست در حد یک گردهمایی مشورتی باقی مانده و وزیر هم به شنیدن نظرات طرفین بسنده کرده است.

علی ثقفی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری این جلسه را نشستی مشورتی توصیف کرد و درخصوص نتایج آن به همشهری گفت: در این گردهمایی به قیمت سیمان و خروج آن از سبد حمایتی اشاره‌ای نشد اما شرکت‌های سرمایه‌گذاری از وزیر صنایع خواستند با صادرات این محصول به‌خصوص در زمان کاهش تقاضای داخلی موافقت کند.

به گفته ثقفی در این جلسه همچنین طرفین ذینفع، نظرات و دلایل خود را از افزایش قیمت سنگ‌آهن ارائه کردند اما علی محرابیان وزیر صنایع تنها به استماع اظهارات تولیدکنندگان سنگ آهن و سیمان بسنده کرد و از موضع‌گیری خودداری کرد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ادامه داد: قیمت خوراک و صادرات محصول اوره و آمونیاک پتروشیمی غدیر از دیگر موارد مطرح شده بین بورس و سرمایه‌گذاران با وزیر صنایع بود.

او تاکید کرد: کانون نهادهای سرمایه‌گذاران هم در این جلسه از وزیر صنایع خواست در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با بازار سرمایه، از نظرات کارشناسی این کانون استفاده شود؛ به عبارت دیگر کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، طرف مشورت وزارت صنایع در این خصوص قرار گیرد.

با این همه، علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس به نتایج این نشست خوش بین است. صالح‌آبادی گفت: در این جلسه بر آزادسازی کامل قیمت سیمان نیز تأکید و مقرر شد که این طرح به‌زودی به مرحله اجرا گذاشته شود.

همچنین درخصوص شرکت‌های معدنی و سنگ آهن نیز وزارت صنایع تلاش می‌کند تا فضای سرمایه‌گذاری بیشتری را برای بخش خصوصی فراهم کند.

به گفته او، در این جلسه موضوعات مختلف مربوط به بازار سهام مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین تأثیر طرح تحول اقتصادی، وضعیت صنعت سیمان، شرایط شرکت‌های سنگ آهنی و معادن مطرح و به‌صورت مبسوط مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: وزیر صنایع و معادن بر ضرورت حمایت از بازار سرمایه تأکید کرده و گفته همه تصمیمات با درنظر گرفتن توسعه بازار سرمایه خواهد بود و خواستار تداوم برگزاری چنین جلساتی شد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه مقرر شده طرح تحول اقتصادی در حوزه صنعت با درنظر گرفتن تمام جوانب به اجرا گذاشته شود، اظهار داشت: بر این اساس، طرح تحول اقتصادی به‌طور دقیق پیگیری شده و به‌گونه‌ای عمل خواهد شد که صنعت لطمه‌ای نبیند، به همین منظور نیز نرخ‌های ترجیحی برای صنعت مدنظر دولت قرار گرفته است.

کد خبر 64424

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز