گروه بورس: آمارها نشان می‌دهد، همزمان با ورود ۲ شرکت ملی صنایع مس ایران‌ و فولاد مبارکه اصفهان، بورس تهران دچار تحولی جالب توجه شد و در یک رویداد بی سابقه ظرف ۱۶ ماه گذشته ۳۲ میلیارد دلار به ارزش بازار سهام تهران افزوده شده است.

شاید قبل از بهمن 85 کمتر کسی روزهای اینچنینی  را برای  بورس تهران در خیال خود تصور می کرد اما وقتی در روز های سرد زمستان 85  سهام ملی صنایع مس ایران برای اولین بار روی تابلوی بورس رفت اولین نطفه های تحول  بورس بسته شد.

پس از آن با ورود شرکت ملی فولاد مبارکه اصفهان همگی به این باور رسیدند که فصل جدیدی در معاملات بورس تهران آغاز شده است.

همچنین ورود شرکت های دیگری که مانند  فولاد خوزستان ،فولادخراسان ، آلومینیوم ایران،پتروشیمی فن آوران و کشتیرانی جمهوری اسلامی به روند رو به رشد بورس در  سال جاری کمک کرد وهر کدام از این شرکت ها  به نوعی زمینه رونق معاملات بورس تهران را به وجود آوردند،اما می توان گفت 2 شرکت فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران پرچمدار تحولات جدید  تازه بورس بودند چرا که با ورود این شرکت ها بازار سهام برای اولین بار صاحب شرکت های چند میلیارد دلاری شد و  همزمان با ورود این شرکت ها ارزش بورس تهران نیز به نحو محسوسی افزایش یافت؛ 

این روند در جو عمومی بازار هم  تاثیرمثبتی داشت و روند سود آوری این 2 شرکت باعث شد تا اعتماد از دست رفته به بورس بار دیگر احیا شود.

زمانی که سهام شرکت ملی صنایع مس ایران برای اولین بار در  بهمن ماه سال 85 دربورس عرضه شد،  ارزش کلی این شرکت در حدود5/2 میلیارد دلاربرآورد شد. در همان زمان  بورس تهران برابر با 38 میلیارد دلار ارزش گذاری شده بود.

یک ماه پس از آن،سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بورس به ارزش 3 میلیارد دلار فروخته شد و بلا فاصله این 2 شرکت جو عمومی بازار را در دست گرفتند و همزمان با  رشد سهام این 2 شرکت ارزش بازار سهام  نیز با افزایش خیره کننده ای مواجه شد.

ارزش سهام شرکت های ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان بنای رشد را گذاشت به طوری که در تیرماه سال 86 ارزش کل سهام شرکت مس به 5/3 میلیارد دلار و ارزش سهام شرکت فولاد مبارکه به 4میلیارد دلار رسید. 

ارزش بازار سهام نیز در این دوران اگر چه به دلیل انتشار خبر بهره مالکانه در رکود به سر می‌برد امابر روی عدد 40 میلیارد دلار ایستاده بود .

چند ماه پس از این تحولات ،روند صعود ارزش سهام این  2شرکت و همچنین شرکت های دیگری مانند فولاد خوزستان و خراسان و دیگر شرکت های تازه وارد بورس شتاب بیشتری گرفت و ارزش بورس تهران به یکباره در آذر ماه سال 86 موفق به ثبت رکورد 45 میلیارد دلار شد؛

در این زمان ارزش سهام شرکت ملی مس به 5/4میلیارد دلار و ارزش سهام فولاد مبارکه به 5/5میلیارد دلار رسیده بود. از این تاریخ به بعد روند صعودی سهام این شرکت ها و دیگر شرکت های حاضر در گروه معادن وفلزات متوقف نشده و به دنبال این رشد ارزش بازار در 29 تیر ماه امسال به مرز عدد رویایی 70میلیارد دلار رسید.

آمار ها حاکی از آن است که ارزش سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در حال حاضر 5/5 میلیارد دلار و ارزش سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان 10 میلیارد دلار برآورد می شود.

دیگر شرکت ها

بررسی معاملات بورس تهران نشان می دهد : ارزش سهام شرکت های فولاد خوزستان و فولاد خراسان  از زمان ورود شان به بورس با رشد قابل ملاحظه ای همراه بوده است به طوری که ارزش سهام شرکت فولاد خوزستان که در زمان ورودبه بورس در حدود 2/1میلیارد دلار برآورد می شد اکنون به 3 میلیارد دلار و ارزش سهام فولادخراسان از 400میلیون دلار به مرز یک میلیارد دلار رسیده است همچنین دیگر شرکت های وابسته به شرکت های فولادی مانند چادر ملو و گل گهر که وظیفه تامین خوراک شرکت های فولادی را بر عهده دارند از زمان ورود شرکت های فولادی با تحول در ارزش سهامشان روبرو شده اند به طوری که آمار ها حاکی از آن است که در حال حاضر ارزش سهام شرکت چادر ملو به5/3میلیارد دلار و ارزش سهام شرکت گل گهر به 4 میلیارد دلار رسیده است در حالی که ارزش سهام این 2 شرکت در دی و  اسفندماه سال 85 به ترتیب 8/1 و 2/2 میلیارد دلار قیمت گذاری شده بود.ارقام حاضر به خوبی بیانگر  تحول جدید در بورس و تاثیر سهام فولادی بر کلیت بازار سهام است.

کد خبر 58388

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز