چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

گروه بورس: سال ۸۲ وقتی بازار سهام ایران با رشد ۱۲۶ درصدی، صاحبان سرمایه‌های بزرگ و کوچک را متقاعد می‌کرد دارایی هایشان را تبدیل به ریال کنند و راهی تالار شیشه‌ای خیابان حافظ شوند،

رئیس وقت فدراسیون بورس‌های اروپایی وآسیایی با لحنی حاکی از شگفت زدگی گفت: رشد نجومی بورس تهران او را به یاد داستان کهنه جک و لوبیای سحرآمیز می‌اندازد.

به عبارت دیگر، آن‌طور که این کارشناس کارکشته بورس‌های بزرگ جهانی در آن سال‌های طلایی می‌گفت: شاخص‌های بورس تهران در چشم برهم‌زدنی مثل لوبیای سحرآمیز رشد کرده و به آسمان رسیده بود.

این همه را گفتیم تا به این نتیجه برسیم که ظاهرا با از راه رسیدن بهار 87 لوبیای سحرآمیز دوباره از خواب سنگین بیدار شد ودرست وسط تالار بورس تهران راه آسمان را در پیش گرفت.

فراموش نکنید با آغاز سال جدید کاری همزمان با اعلام فهرست بلند بالای واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ و از راه رسیدن شرکت‌های بزرگ دولتی وعرضه‌های بلوکی، بورس رو به احتضار تهران جانی دوباره گرفت و شاخص هم به اعتبار فولادی‌ها ومعدنی‌ها از کف کنده شد و از مرز 40 هزار واحد گذشت.

به این ترتیب سهامداران بازار اوراق بهادار تهران که سال پیش را باشوک افزایش بهره مالکانه با هراس به آخررسانده بودند دوباره به فردای بازار سرمایه امیدوار شدند درادامه هم سرمایه‌گذارهای بازارهای رقیب خسته ازرکود، دوباره به صرافت افتادند بخت خود را در بورس اوراق بهادار امتحان کنند.

نتیجه این شد که بهار بورس تهران با آمدن تابستان هم به آخر نرسید ورونق در بازار سهام ماندنی شد و این اتفاق خوشایندی است که فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادارهم به استناد آمار و ارقام، وقوع آن را تایید می‌کند.

براساس آخرین گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، ارزش بازار اوراق بهادار تهران در ماه می‌سال 2008 میلادی نسبت به سال گذشته 5/36درصد رشد کرده است.

این گزارش می‌افزاید:در ماه مورد بررسی ارزش مبادلات در بورس تهران هم نسبت به سال گذشته میلادی 37درصد رشد کرده ضمن اینکه در مجموع ارزش مبادلات در 5 ماه سپری شده از سال 2008 به 3/4میلیارد دلار رسیده است.

فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار همچنین در این گزارش اعلام کرده، امسال ارزش مبادلات بورس تهران در ماه آوریل به بیشترین حد خود رسیده واز مرز 1/2 میلیارد دلار فراتررفته است.

آمار وارقام ارائه شده از سوی این فدراسیون، حرکت صعودی شاخص بازار اوراق بهادار تهران را هم تایید می‌کند.

به این ترتیب با استناد به گزارش فدراسیون جهانی  بورس‌های اوراق بهادار،  شاخص کل بورس تهران در ماه می‌سال 2008 نسبت به سال پیش از آن 7/15درصد رشد کرده و از مرز 10‌هزارو744 واحد گذشته البته باید به این نکته هم  اشاره کرد که درادامه سال رشد شاخص باز هم تداوم داشته و11هزار واحد را نیز پشت سر گذاشته است.

نکته قابل توجه دیگر اینکه براساس همین گزارش، گردش معاملات در ماه مورد بررسی یعنی می‌2008 شاهد رشد 6/20درصدی بوده، در حالی که رشد گردش معاملات در اولین ماه سال 7/19درصد بود.

اما با وجود این همه خبر امیدوار‌کننده، بورس تهران کماکان و به دلایل مختلف برای سرمایه‌گذارهای خارجی بازار جذابی نیست.

در گزارش فدراسیون بورس‌های جهانی آمده رقم سرمایه‌گذاری خارجی بازار سهام تهران روی عدد صفر ثابت مانده است.

دست آخر اینکه امیدواریم اتفاقات ناگواری که درسال 83 برای شاخص سحرآمیز بورس تهران افتاد، دوباره تکرار نشود.

خاطره‌ای تلخ

سهامداران بورس تهران هنوز هم خاطره تلخ حباب قیمتی وقیمت‌های فضایی که بسیاری را به مرز ورشکستگی رساند به یاد دارند وهمچنان به‌علت هراس از تکرار حوادث گذشته برای سرمایه‌گذاری در بورس کمی دست به عصا حرکت می‌کنند و انتظار دارند شرکت بورس با وسواس در پذیرفتن تازه واردها و حساسیت در قیمت گذاری‌های اولیه مانع از ایجاد حباب شکننده قیمتی شوند چون در غیراین صورت داستان جک ولوبیای سحرآمیز در بورس تهران باز هم پایان تلخی خواهد داشت.

کد خبر 56140

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز