شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

گروه بورس: سایه امیدوار‌کننده مذاکرات هسته‌ای، باعث شد شاخص‌های بورس تهران با جهشی باور نکردنی مواجه شوند و هزاران واحد صعود کنند.

به گزارش همشهری، همزمان با ارائه بسته پیشنهادی ایران به گروه 1+5 و اظهارات امیدوار‌کننده مقامات سیاسی ایران و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بورس تهران با صعود باور نکردنی قیمت سهام روبه‌رو شد.

البته این موضوع تنها دلیل روند افزایش شاخص‌ها در مبادلات نبود، اما می‌توان گفت سایه مذاکرات هسته‌ای موجی از امید را در تالار‌ها به وجود آورد و اکنون سهامداران با خیال راحت تری اقدام به خرید سهام می‌کنند.

بازگشایی نماد شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد خراسان و کشتیرانی پس از تعدیل مثبت سود، خود دلیل محکمی برای افزایش شاخص کل بورس تهران بود.

مضاف بر اینکه هفته گذشته خبر آزادسازی قیمت سیمان پس از ۶ سال موضوع مسرت بخش دیگری بود که تاثیر روانی مثبتی در بورس بر جای گذاشت و در روز‌های آینده نیز قطعا تاثیر خود را به خوبی نشان خواهد داد.

کارشناسان هشدار می‌دهند بورس تهران نباید دوباره گرفتار طوفان حباب قیمت‌ها همچون سال ۸۲ شود.

سابقه تاریخی مبادلات بورس تهران در دوره دبیر کلی حسین عبده تبریزی نشان می‌دهد: بورس تهران ۵ سال پیش یعنی در بهار و تابستان سال ۸۲ در شرایط مشابهی قرار داشت.

شاخص‌های بورس تهران در فروردین ماه سال ۸۲ درست پس از پایان تعطیلات نوروزی عدد ۵ هزار و ۱۳۸ واحد را نشان می‌داد پس از این تاریخ حرکت صعودی شاخص با شیب ملایمی شروع شد تا اینکه از ابتدای خرداد ماه و همزمان با تغییر دبیرکل بورس، روند صعودی شاخص کل شدت بیشتری به‌خود گرفت به‌طوری که این شاخص ۴ خرداد ماه به رقم ۶ هزار واحد رسید.

سپس در ۹ تیر ماه سقف ۷ هزار واحد را شکست و پس از آن بی‌وقفه به حرکت خود ادامه داد، تا اینکه نما‌گرهای بورس تهران در ۸ مرداد ماه سال ۸۲ عدد ۹ هزار و ۶۷۶ واحد را به ثبت رساندند.

به این ترتیب شاخص کل بورس تهران در طول ۳۰ ‌روز ۲ هزار و ۶۰۰ واحد و در طول ۱۱۵ ‌روز(از ابتدای سال ۸۲) بیشتر از ۴ هزار و ۶۷۶ واحد رشد کرد.

کد خبر 57102

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز