همشهری آنلاین: بیش از 20 درصد کودکانی که در سنین مدرسه هستند اضافه وزن دارندکه به دلیل تغذیه نادرست پدید می‌آید و می‌تواند زمینه‌ساز دیابت نوع 2 باشد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،دکتر اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت، ضمن بیان این مطلب در حاشیه نمایشگاه «کودک، نیایش و مهر» که در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون برگزار شد، افزود: آمار دقیقی از بیماران دیابتی نداریم. به طور کلی پنج درصد افراد جامعه ما مبتلا به دیابت هستند و به نظر می‌رسد حدود 50 هزار نفر به این نوع دیابت مبتلا باشند.

وی با اشاره به اینکه دیابت نوع یک بیشتر در کودکان و نوجوانان و افراد زیر 18 سال دیده می‌شود، گفت: برای آشنا کردن بیشتر کودکان و نوجوانان و والدین آنها با دیابت، انجمن دیابت در نمایشگاهی که در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری برپا شد، شرکت کرد.

رئیس انجمن دیابت نشانه‌های دیابت نوع کودکان و نوجوانان را شب ادراری، پرنوشی، کاهش وزن ناگهانی، بی‌توجهی، خواب آلودگی سر کلاس درس و ...دانست. مثلاً اگر بچه‌ای بالای چهار سال دچار شب ادراری شد، دیابت یکی از بیماری‌هایی است که باید به آن فکر کرد. این نشانه‌ها در عرض چند روز یا چند هفته شروع می‌شود و خیلی سریع پیشرفت می‌کند.

وی ادامه داد: دیابت نوع یک ارثی نیست و بیشتر ژن در ابتلا به آن نقش دارد. این دیابت راه پیشگیری مشخصی هم ندارد در حالی‌که از ابتلا به دیابت نوع 2 که شایع‌تر است، می‌توان پیشگیری کرد. در سنین نوجوانی دیابت نوع 2 بزرگسالان هم مشاهده می‌شود.

وی به ناآگاهی برخی اولیای مدارس از رفتار با دانش‌آموزان مبتلا به دیابت اشاره کرد و گفت: مثلاً گاهی قند افراد مبتلا به دیابت پایین می‌آید و باید قند بخورند ولی بسیاری از مردم فکر می‌کنند این بیماران تحت هیچ شرایطی نباید مواد قندی مصرف کنند.

دکتر رجب افزود: در حالی‌که دانش‌آموزان دیابتی می‌توانند مثل بچه‌های دیگر به مدرسه بروند. بعضی از مسؤولان مدرسه فکر می‌کنند دانش‌آموز دیابتی نباید ورزش یا گردش علمی برود در صورتی که این افراد مانند سایرین می‌توانند در فعالیت‌های ورزشی و تفریحی شرکت کنند.

وی افزود: درست است که داشتن دانش‌آموز دیابتی کار مشکلی است ولی اولیا مدرسه اگر نحوه برخورد با این بیماری را بدانند، می‌توانند از وجود یک دانش‌آموز دیابتی در مدرسه برای آموزش سایر دانش‌آموزان استفاده کنند.

رئیس انجمن دیابت ضمن ابراز خرسندی از اینکه با حضور در یک نمایشگاه امکان ارایه آموزش‌هایی در باره دیابت به بچه‌ها و خانواده‌ها برای این انجمن فراهم شده ‌است گفت: اغلب بچه‌های دیابتی به خاطر نظمی که مصرف انسولین دارد، در زندگی‌شان هم نظم پیدا می‌کنند و جزء شاگردان موفق هستند.

کد خبر 5825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز