همشهری آنلاین: یک گزارش علمی جدید می‌گوید دادن اسباب‌بازی به کودکان قبل از سنین مدرسه رشد ذهنی آنها را حتی اگر دجار سوءتغذیه باشند، تقویت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز در این گزارش که جمعه 4 ژانویه (14 دی) در تشریه پزشکی لانست منتشر شده آمده است که تحقیقات متعدد رابطه‌ای روشن میان هوش کودک و بازی‌ کودک یافته‌اند.

سالی مک‌گرگور از موسسه بهداشت کودکان در یونیورسیتی کالج لندن و  یکی از نویسندگان این گزارش می‌گوید: "ما برنامه‌هایی را در بنگلادش به اجرا درآورده‌ایم که در آن کودکان به شدت دچار سو‌ءتغذیه هستند و تنها با ایجاد امکان بازی برای آنها توانسته‌ایم ضریب هوش این بچه‌ها را تا 9 نمره بالا ببریم."

او می‌افزاید: "سوءتغذیه به خودی خود معضلی بزرگ است. سوء تغذیه بدون تحریک ذهنی معضلی‌ است حتی بزرگتر."

این گزارش نشان می‌دهد که بیش از 200 میلیون از فقیرترین کودکان جهان هم محروم از تغذیه مناسب هستند و هم  محروم از تحریک‌ ذهنی کافی.

گفته می‌شود که 89 میلیون از این فراموش‌شده‌ترین کودکان جهان در جنوب آسیا زندگی می‌کنند و 145 میلیون از چنین کودکان محرومی در کشورهای هند، نیجریه، چین، بنگلادش، اتیوپی، اندونزی، پاکستان کنگو، اوگاندا و نانزانیا پراکنده‌اند.

پژوهشگران نتیجه‌گیری می‌کنند که مداخلات ساده‌ای در  پایین‌تر سطح بوسیله دولت‌ها و سازمان‌های امدادرسانی می‌تواند باعث تغییر باورها و تشویق بازی کودکان در خانه در سنین پیش از مدرسه شود که به همراه فراهم‌آوری تغذیه‌ پایه می‌تواند اثری عمده بر سلامت این کودکان به جای بگذارد.

مک‌گرگور می‌گوید: "ما توجه مان را تنها به کاهش مرگ و میر معطوف کرده‌ایم. اما متوجه نشده‌ایم که بسیاری از کودکان به حد بالقوه توانایی‌هاشان نمی‌رسند. و هنگامی که به پنج شش سالگی می‌رسند و به مدرسه می روند، بخت‌شان برای پیشرفت تقریبا به باد رفته است."

او می‌افزاید: "جهل گسترده‌ای در مورد نیازهای کودکان وجود دارد- والدین فکر می‌کنند که نباید با بچه‌ها بازی کنند و  نمی‌دانند که با همین کار می‌توانند رشد ذهنی کودک را بهبود بخشند."

کد خبر 12796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز