کوکی شکلاتی از شیرینی‌های پرطرفدار است. در این مطلب با طرز تهیه و نکات مهم در پخت این شیرینی خوشمزه آشنا می‌شوید.

کوکی شکلاتی - آشپزی - شیرینی - تغذیه - دسر

به گزارش همشهری آنلاین، کوکی شکلاتی هم مانند کیک شکلاتی از شیرینی‌های پرطرفدار و خوشمزه است؛ کوکی‌ها، بیسکوئیت‌های خوشمزه‌ای هستند که در انواع مختلفی مثل کوکی شکلاتی و کوکیز بادام و… درست می‌شوند. در ظاهر ممکن است فکر کنید بیسکوییت کوکی بسیار سفت و خشک است؛ در حالی که اگر این نوع شیرینی‌ به شیوه درست طبخ شود بسیار ترد و در عین حال نرم است.

مواد لازم برای تهیه کوکی شکلاتی

► با مواد زیر حدود ۱۸ الی ۲۰ عدد کوکی می‌توانید درست کنید.

آرد سفید قنادی؛ ۱۲۰ گرم معادل یک پیمانه
پودر کاکائو؛ ۲۵ گرم معادل ۳ قاشق سوپ‌خوری
کره؛ ۱۱۵ گرم معادل نصف پیمانه
شکر قهوه‌ای؛  ۱۵۰ گرم معادل سه‌چهارم پیمانه
زرده تخم مرغ؛ ۲ عدد
نمک؛ یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
بکینگ پودر؛ سه‌چهارم قاشق چای‌خوری
جوش شیرین؛ نصف قاشق چای‌خوری
شکلات چیپسی تلخ؛ ۹۰ گرم یا نصف پیمانه
شکلات چیپسی‌نسوز و ضد حرارت برای روی کوکی به مقدار لازم

طرز تهیه کوکی شکلاتی در خانه | نکات طلایی برای ترد و خوشمزه شدن این شیرینی

نحوه درست کردن کوکی شکلاتی بدون همزن برقی

۱- کره هم دمای محیط و شکر قهوه‌ای را با لیسک کاملا مخلوط می‌کنیم تا به خورد هم بروند و کاملا یکدست شود. (در صورت دلخواه می‌توانید شکر قهوه‌ای را با شکر سفید جایگزین کنید؛ اما شکر قهوه‌ای طعم بهتر و لذیذتری نسبت به شکر سفید دارد).

۲- زرده‌های تخم مرغ را اضافه می‌کنیم و با لیسک مخلوط می‌کنیم تا کاملا یکدست شود.

۳- آرد، بکینگ پودر، جوش شیرین و پودر کاکائو را داخل ظرفی مخلوط می‌کنیم و دو بار الک می‌کنیم.

۴- مخلوط بالا را به مواد داخل ظرف اضافه می‌کنیم و بعد نمک را هم اضافه می‌کنیم.

۵- با لیسک مواد را مخلوط می‌کنیم تا کاملا یکدست شود. در آخر شکلات چیپسی را اضافه و کاملا مخلوط می‌کنیم.

۶- داخل سینی فر کاغذ روغی پهن می‌کنیم، از مواد گلوله‌های ۳۰ گرمی برمی‌داریم. (با کمک ترازو)، داخل دست گرد می‌کنیم و در سینی با فاصله قرار می‌دهیم. چون بعد از پخت پهن و باز می‌شود، اگر فاصله کم باشد، بهم می‌چسبند. در صورتی که به ترازو دسترسی ندارید، با دست به اندازه گردو از مواد بردارید و سعی کنید همه‌شان تقریبا هم اندازه باشد. همچنین می‌توانید از پیمانه معادل ۳۰ گرم استفاده کنید.

۷-روی کوکی‌ها شکلات چیپسی نسوز (به دلخواه) قرار می‌دهیم و کمی با دست فشار می‌دهیم. شیرینی را به مدت ۳۰ الی ۶۰ دقیقه داخل یخچال قرار می‌دهیم. (استراحت دادن کوکی‌ها داخل یخچال قبل پخت باعث بالا رفتید کیفیت کوکی شما می‌شود.)

۸- بعد از طی این زمان، شیرینی‌ها را داخل فر ۱۸۰ درجه که از قبل گرم شده به مدت ۱۰ دقیقه قرار می‌دهیم.

نکته: موقع خارج کردن کوکی از فر، روی کوکی کاملا شل و نرم است. فکر نکنید که نپخته است؛ اجازه دهید توی سینی کاملا خنک شود و خودش را بگیرد و به بافت نرم و ترد برسد. (ممکن است با دیدن نرم بودنشان بخواهید کوکی‌ها را مدت بیشتری توی فر بگذارید. این کار باعث خشک شدنشان می‌شود.)

طرز تهیه کوکی شکلاتی در خانه | نکات طلایی برای ترد و خوشمزه شدن این شیرینی

► نکات مهم در پخت کوکی شکلاتی

  • سینی خود فر مناسب پخت کوکی نیست و جنس و رنگ تیره آن باعث می‌شود کف کوکی‌ها بسوزند. بهتر است از سینی رنگ روشن مثل گالوانیزه به جای سینی اصلی فر استفاده کنیند.
  • به‌هیچ‌وجه از مقدار شکلات کم نکنید؛ اما می‌توانید مقداری از آن را با گردو، فندق یا بادام خرد شده جایگزین کنید. در ضمن می‌توانید برای زیبایی، قبل از پخت تعدادی چیپس شکلات یا مقداری گردو روی کوکی‌ها بچینید.
  • این کوکی داخل ظرف در دار و در فضای خانه تا چند روز نرم باقی می‌ماند و قابل مصرف است. اگر کوکی را داخل یخچال نگهداری کردید، توجه کنید که به علت داشتن کره بعد از در آوردن از یخچال کمی سفت می‌شود، پس اجازه دهید به دمای محیط برسد و بعد مصرف کنید.
  • علت گلوله و گرد کردن خمیر قبل از گذاشتن داخل فر، این است که معمولا شیرینیهایی که در آنها کره به مقدار قابل توجهی استفاده می‌شود موقع پخت توی فر خودشان را پهن میکنند. باید دقت داشته باشید گلوله‌های خمیری را که درست کردید پهن نکنید و به همان شکل توپی توی فر بگذارید تا حین پخت که پهن می‌شود خیلی نازک و خشک نشود.
  • حتما قبل از گذاشتن همه شیرینی‌ها داخل فر، یک عدد کوکی را روی یک کاغذ روغنی کوچیک داخل فر قرار دهید تا زمان پخت و بافت شیرینی بعد از خنک شدن دستتان بیاید و بقیه کوکی‌ها را با خیال راحت داخل فر قرار دهید.
  • استفاده از کاکائو و شکلات مرغوب باعث خوش‌طعم شدن کوکی‌های شما می‌شود؛ بهتر است از کاکائوی هلندی یا ترک استفاده کنید.
  • استفاده از چیپس شکلاتی تلخ، باعث ایجاد نوعی توازن در میزان شیرینی کوکی می‌شود. بسته به ذائقه‌تان می‌توانید از شکلات چیپسی معمولی و شیرین هم استفاده کنید اما توجه کنید که این امر باعث بیشتر شدن شیرینی کوکی شما می‌شود.
  • معمولا توی همه خانه‌ها بکینگ پودر و جوش شیرین پیدا می‌شود. اما گاهی اوقات هنگام استفاده از این محصولات به این فکر می‌کنیم که مدت‌ها از خرید آنها گذشته و آیا هنوز تاریخ مصرف و کارایی دارند؟ برای اینکه قبل از استفاده از این مواد و خراب شدن کارتان در صورت گذشتن تاریخ مصرف، متوجه تاریخدار بودنشان شوید می‌توانید این تست‌ها را انجام دهید:
    ۱- تست گذشتن تاریخ مصرف جوش شیرین: نصف پیمانه آب داغ را با یک چهارم قاشق چای‌خوری سرکه مخلوط کنید. حال یک‌چهارم قاشق چای‌خوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. اگر بلافاصله حباب ایجاد نشد، تاریخ مصرف جوش شیرین شما گذشته.
    ۲- تست گذشتن تاریخ مصرف بیکینگ پودر: نصف پیمانه آب داغ را با نصف قاشق چای‌خوری سرکه مخلوط کنید و نصف قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر به آن اضافه کنید. اگر بلافاصله حباب ایجاد نشد، تاریخ مصرف بیکینگ پودر شما گذشته.
    ► علاوه بر این روش برای تست بکینگ پودر می‌توانید یک قاشق ماست رو با نصف قاش چای‌خوری بکینگ پودر مخلوط کنید. اگر بعد از گذشت چند ثانیه ماست حالت حبابدار پیدا کرد، یعنی بکینگ پودر شما سالم است.

کوکی شکلات تلخ

شکلات‌های چیپسی تلخ که در دستور بالا ذکر شد، طعم تلخی به کوکی نمی‌دهند. اگر طرفدار طعم تلخ شکلات هستید و شیرینی‌های با طعم تلخ را می‌پسندید، کوکی شکلاتی تلخ می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. برای تهیه کوکی شکلات تلخ می‌توانید شکلات‌های چیپسی را از دستور حذف کنید و به جای آن ۳ تکه بزرگ شکلات تلخ ذوب کنید و آن را در مرحله ۵ به جای شکلات‌های چیپسی، به مخلوط اضافه کنید.

منبع: okala

کد خبر 576274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الناز کاظمی IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    0 0
    من از این شیرینی خوردم‌.
  • فاطمه مرا دی IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    2 0
    سلام ظهر شما بخیر واقعا شیرینی خیلی خوشمز ه ای درست کردم خیلی خوشمزه میشه ممنون از اید ه های خوبی که میدین