درست کردن کلوچه و شیرینی خانگی در شب یلدا از رسوم شیرین ایرانی‌هاست. کلوچه یا کوکی انار، از محبوب‌ترین انواع دسرهای شب یلدا است.

کوکی انار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، کوکی انار یکی از انواع کلوچه است که مناسب مهمانی و شب یلدا است و ظاهر یلدایی آن برای شما بسیار محبوب خواهد بود. تهیه کوکی و تهیه خمیر آن بسیار آسان است. با ما باشید تا با طرز تهیه انواع معمولی، کاکائویی و بیسکویت کوکی انار آشنا شوید.

فوت و فن‌های طرز تهیه کوکی انار

۱- اگر می‌خواهید در طرز تهیه کوکی انار به جای پودر قند از شکر سفید یا شکر قهوه‌ای استفاده کنید، آن‌ها را آسیاب کنید تا کاملا پودر و نرم شوند.

۲- کره را تا جای ممکن با روغن جایگزین نکنید. چون بافت کوکی لطافت و نرمی خود را از دست خواهد داد.

۳- اگر آب انار در دسترس ندارید، می‌توانید رب انار را در مقداری آب حل کرده و به عنوان طعم دهنده به مواد در دستور پخت کوکی انار برای شب یلدا اضافه کنید.

۴- کوکی و بیسکویت کوکی را برای طولانی مدت، حتما در ظروف در بسته و یخچال نگهداری کنید تا خشک نشوند و طعم‌شان تغییر نکند.

مواد لازم برای تهیه کوکی انار

کره: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

تخم‌مرغ: ۲ عدد

شکر: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری

بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای‌خوری

آب انار: ۲ قاشق غذاخوری

دانه انار: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

شکلات چیپسی: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

نمک: نوک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کوکی انار

کوکی انار در فر درست می‌شود. آماده سازی مواد لازم، به ۲۰ دقیقه و پخت آن به ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد. البته خمیر کوکی را هم باید برای مدت ۱ تا ۲ ساعت در یخچال یا دمای محیط استراحت دهید. کوکی انار را می‌توانید با رویال آیسینگ یا به صورت متداول و با بافت بیسکویت درست کنید. در هر حال، مدلی که کوکی را درست می‌کنید به سلیقه و پسند خودتان بستگی دارد.

مرحله اول: مواد لازم را به دمای محیط برسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه کوکی انار، از ۳۰ دقیقه قبل، همه مواد از جمله کره و تخم مرغ را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند. کره را در یک ظرف مناسب بریزید و با همزن به مدت ۳ دقیقه بزنید تا بافت نرم و لطیفی پیدا کند. پودر قند (یا شکر آسیاب شده) را به مدت ۳ دقیقه هم بزنید تا یکدست شوند.

مرحله دوم: خمیر کوکی را درست کنید

آب یا عصاره رب انار، تخم مرغ و وانیل را در این مرحله اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا رنگ آن روشن شود. آرد را دوبار از الک ریز عبور دهید و همراه با بیکینگ پودر و نمک به مواد اضافه کنید. با دست شروع به مخلوط کردن و ورز دادن مواد کنید تا در نهایت یک خمیر منسجم داشته باشید.

مرحله سوم: به خمیر کوکی استراحت دهید

به خمیری که درست کرده‌اید، دانه‌های میوه انار و شکلات چیپسی را اضافه کنید. دانه‌ها و شکلات‌ها را با دست مخلوط کنید و خمیر را در یک پاکت تمیز فریزری بگذارید و در یخچال قرار دهید. به مدت حدود ۱ تا ۲ ساعت، خمیر را در یخچال استراحت دهید تا بافت بهتری پیدا کند.

مرحله چهارم: کوکی‌ها را در فر بگذارید

فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. کف یک سینی فر را با روغن چرب کنید. می‌توانید از کاغذ روغنی هم استفاده کنید. خمیر را به اندازه ۱ گردو بردارید و گلوله کنید. کمی بین دو دست فشار دهید تا از حالت کروی خارج و مسطح شود. کوکی‌ها را در سینی قرار دهید.

سینی را در به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید. سپس سینی را خارج کنید و وقتی کوکی‌ها از دما افتادند، آن‌ها را نوش جان کنید.

طرز تهیه کوکی انار | درست کردن شیرینی شب یلدا به سه روش ساده

طرز تهیه کوکی انار کاکائویی

برای درست کردن کوکی انار کاکائویی، علاوه بر موادی که در بالا به آن اشاره شد، از ۱ تا ۱/۵ لیوان دسته‌دار فرانسوی پودر کاکائو هم استفاده کنید. کاکائو را همراه با شکر و پودر قند، مخلوط و مواد دیگر را هم اضافه کنید. در این حالت، رنگ کوکی‌هایتان قهوه‌ای تیره شده و طعم کاکائو می‌گیرند.

مواد لازم برای تهیه بیسکویت کوکی انار

آرد سفید: ۳۳۰ گرم

پودر قند: ۱۰۰ گرم

تخم مرغ: ۱ عدد

مارگارین: ۱۵۰ گرم

وانیل و نمک: نوک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه بیسکویت کوکی انار

در این نوع شیرینی یلدایی، کوکی‌ها به شکل انار درست می‌شوند. در انتها روی بیسکویت‌ها را باید با آیسینگ قرمز رنگ تزیین کنید تا شکل انار شوند. مراحل آماده‌سازی بیسکویت کوکی انار هم مانند کوکی انار است و برای پخت به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارید.

مرحله اول: آرد، پودر قند و مارگارین را مخلوط کنید

مانند روش‌های قبل، مواد یخچالی مثل کره و تخم مرغ را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند. آرد را الک کنید و با نمک و پودر قند در غذاساز بریزید. مارگارین را خرد کرده و به مواد داخل غذاساز اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.

مرحله دوم: خمیر بیسکویت کوکی را درست کنید

در یک ظرف جدا، وانیل و تخم مرغ را با چنگال کاملا به هم بزنید تا بوی زُهم تخم مرغ کاملا گرفته شود. سپس این مخلوط را به مواد داخل غذاساز اضافه و میکس کنید. مواد باید شکل خمیری به خود بگیرند. بهتر است خمیر را با دست ورز دهید تا کاملا یکدست شود. خمیر را در پاکت فریزری بگذارید و در یخچال استراحت دهید.

مرحله سوم: خمیر را باز کنید و قالب بزنید

در این مرحله از طرز تهیه بیسکویت کوکی انار، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه گرم کنید. کف سینی فر را چرب کنید یا داخل آن کاغذ روغنی پهن کنید. خمیر را از یخچال خارج کنید و روی سطح قرار دهید. خمیر را با وردنه باز کنید تا ضخامت آن به حدود ۳ میلی متر برسد. با قالب‌های به شکل انار خمیر را قالب بزنید. خمیر قالب گرفته را در سینی فر بگذارید.

مرحله چهارم: سینی را در فر قرار دهید

خمیرهای کوکی انار را به ترتیب داخل سینی بچینید و سینی را در فر قرار دهید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا کوکی‌ها بپزند و قسمت زیر و کناره‌های آن‌ها طلایی شود. سپس کوکی‌ها را از فر خارج کنید و روی آن‌ها را با رویال آیسینگ تزیین کنید.

طرز تهیه کوکی انار | درست کردن شیرینی شب یلدا به سه روش ساده

نکات مهم درباره استفاده از رویال آیسینگ

۱- آیسینگ را می‌توانید با استفاده از رنگ خوراکی مجاز، برای تزئین کوکی و بیسکویت‌ها به فرم‌های مختلف مثل سیب، انار، هندوانه و… به کار ببرید. کافی است کوکی‌هایتان را به شکل میوه‌های دلخواه قالب بزنید و بعد از پخت، روی آن‌ها را با آیسینگ بپوشانید.

۲- بهتر است برای کار با رویال آیسینگ حتما از ماسوره‌های ریز استفاده کنید و اگر چند لایه آیسنگ به کار می‌برید، حتما صبر کنید که لایه‌های زیری خشک شوند و بعد لایه‌های بعدی را اضافه کنید.

۳- فراموش نکنید که به خاطر وجود سفیده تخم مرغ در آیسینگ، در صورتی که این مایع در مجاورت هوا قرار بگیرد، خیلی سریع می‌بندد و خشک می‌شود؛ بنابراین نیازی نیست که بیسکویت یا کوکی‌ها را در یخچال بگذارید. همین که آن‌ها را در دمای محیط قرار دهید، خودشان را می‌گیرند و قابل استفاده هستند.

کد خبر 640574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha