از همان دوران کودکی به طعم و طبخ غذا علاقه داشتند.

خواهران قناد

همشهری آنلاین _ سحر جعفریان:  شاید اگر مادر حمایت نمی‌کرد و پدر حوصله به خرج نمی‌داد، «الهام اسفندیاری»، ۳۱ ساله و «بیتا اسفندیاری»، ۳۳ ساله، ساکن قدیمی محله «تهرانسر»، به کارآفرینی در حوزه «قنادی» حتی فکر هم نمی‌کردند. خواهرانی که تصمیم گرفتند با توجه به تخصص و علاقه‌مندی‌شان، کسب و کار خود  را راه بیندازند و در این‌گذار، کمکی هم به معاش ۱۰ بانوی دیگر کرده‌اند. کسب وکاری که با ایده‌پردازی در آن به دنبال رسیدن به آرزوهایشان، یعنی راه‌اندازی «کافه قنادی» هستند. با این خواهران کارآفرین و خوش‌سلیقه هم‌محله‌ای ساعتی را درباره کارآفرینی و محصولاتشان به گفت‌وگو نشستیم.

لباس‌های کارشان (قنادی) را پوشیده‌اند و آماده‌اند تا با ترکیب آرد، شکر و افزودنی‌های شیرین، کیک‌های «فوندانت» (نوعی تزیینی خوراکی است که در صنایع ساخت کیک و شیرینی کاربرد زیادی دارد) یا «کوکی‌های تم تولد» درست کنند. از پیش همه مواد را با ظروف مخصوص بر روی میز چیده‌اند. قلمو، تکسچر، چسب و کاتر را گوشه‌ای گذاشته‌اند و الگوی کوکی‌ها را نیز کمی آن سوتر بر روی همان میز جا داده‌اند. کارشان را با مخلوط شیر و آرد آغاز می‌کنند. الهام کوچک‌تر است.

می‌گوید: «علاقه به آشپزی و به‌ویژه شیرینی‌پزی در من و خواهرم به سبب تبحر مادر در طبخ انواع خوراک و تهیه حلوا و شیرینی‌های خانگی به وجود آمد. حلوایی که مادر درست می‌کرد، بین همسایه‌ها و اقوام شهرت داشت. ۸ سالم بود که نخستین بار به تنهایی حلوا درست کردم. بد مزه و نیمه سوخته! ناامید نشدم. روزهایی که مادر خانه نبود، کنار گاز چهارپایه‌ای می‌گذاشتم و دوباره بخت خود را در پختن حلوا می‌آزمودم. در سن ۱۲ سالگی بالاخره که به آرزوی حلوای خوشمزه درست کردن رسیدم.» بیتا ۲ سال بزرگ‌تر است، در ادامه خاطره‌گویی‌های خواهرش می‌گوید: «خیلی از تجربه‌های آشپزی دوران کودکی را با هم پشت سر گذاشته‌ایم. گاهی تجربه‌های موفقی داشتیم و گاهی اما این تجربه‌ها با چاشنی شیطنت و بازیگوشی به خرابکاری منجر می‌شدند.»

خواهران قـناد

  • آغاز کارآفرینی با ۷۸ هزار تومان

الهام، اتوی فوندانت را به آرامی بر روی خمیر می‌کشد و می‌گوید: «علاقه‌مان به شیرینی و کیک‌پزی بسیار زیاد بود. معمولاً برای خانواده (پدر، مادر و ۲ برادر بزرگ‌تر) هرنوع شیرینی‌ای درست می‌کردیم و با استقبال مواجه می‌شدیم. اما هیچ‌گاه گمان نمی‌کردیم روزی در این حوزه فعالیت رسمی و حرفه‌ای داشته باشیم. برای همین من در رشته «اقتصاد» و بیتا در رشته «مدیریت بازرگانی» تحصیل کردیم. مدتی نیز در شرکت‌های خصوصی مشغول کار بودیم اما نه از بابت درآمدش خوشحال بودیم و نه از بابت دستاوردهایی که داشتیم. بنابراین اوایل سال ۱۳۹۵ نزدیک شب «یلدا» به یکباره تصمیم گرفتم شیرینی‌های گردویی و نخودی درست کنم و بین اقوام و دوستان بفروشم. یادم است با ۷۸ هزار تومان پس اندازم، آرد، کره، پودر قند و گردو و کمی بادام تهیه کردم.

سرمایه حداقلی که به همان نسبت سودآوری مالی برایم داشت. استقبال خوب سبب شد تا انگیزه بگیرم. بیتا هم مدام تشویقم می‌کرد. دوره‌های آنلاین کیک‌پزی گذراندم، در شبکه‌های مجازی، صفحه ویژه‌ای با نام «الی هام» راه انداختم. مشتری‌ها روز به روز بیشتر می‌شدند. در حال حاضر نیز با بیش از ۵ هزار دنبال‌کننده و مشتری در فضای مجازی محصولات خود را ارائه می‌دهیم. در مناسبت‌های ملی و مذهبی، سفارش‌ها به اوج می‌رسد؛ چیزی در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ سفارش در روز. گستره قیمت محصولاتمان را هم با در نظر گرفتن تخفیف‌های مناسبتی و فصلی تعیین می‌کنیم. از سویی سلیقه و بودجه مشتری‌ها متفاوت است. مشتری‌هایی که محصولات ساده می‌پسندند و یا به دنبال کیک بزرگ و لاکچری هستند. بدیهی است که این کیک بزرگ و لاکچری هم قیمت بالایی دارد.»

خواهران قـناد

  • نقاشی‌هایی که کوکی می‌شوند

بیتا، قالب‌های کوکی سفارش داده شده را بر روی میز می‌چیند و در حالی که با خمیر پُرشان می‌کند، می‌گوید: «من کارم را از سال ۱۳۹۷ در کنار الهام آغاز کردم. مدتی را سرگرم گذراندن دوره‌های آموزشی بودم، سپس صفحه‌کاری خود را راه‌اندازی کردم. انواع کوکی‌ها، بیسکویت‌ها و رویال آیسینگ را براساس سلیقه مشتری‌ها طراحی و تولید می‌کنم. حتی تصویر نقاشی کودکان را در قالب کوکی‌ها به‌عنوان تِم تولد ارائه می‌دهم. اغلب شرکت‌هایی که برگزارکننده مراسم و تولدها هستند به ما سفارش کیک و کوکی می‌دهند. البته کافه‌ها و قنادی‌هایی نیز هستند که جزو مشتری‌های ثابت ما به شمار می‌آیند. در کنار همه این موارد به سلامت، بهداشت مواد و محصولات هم بسیار اهمیت می‌دهیم، تا آنجا که حواسمان به میزان کالری در هر کیک و شیرینی است و اگر مشتری درباره این موارد اظهار نظر کند، ما نیز براساس خواسته او محصول ارائه می‌دهیم. پکیج ویژه‌ای با عنوان «کیک بخور، چاق نشو» داریم که آن هم از جمله محصولات پر استقبال ما است.»

خواهران قـناد

  • پشتیبانی در آموزش

۲ خواهر کارآفرین دوره‌های تخصصی کیک و شیرینی‌پزی را گذرانده‌اند و اکنون هنرجوهای خود را دارند. هنرجوهایی که به بهانه سرگرمی یا درآمدزایی برای دریافت آموزش به آنها مراجعه می‌کنند. الهام می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خدمات آموزشی ما، پشتیبانی است. یعنی هنرجوها را پس از پایان دوره‌های مجازی و حضوری رها نمی‌کنیم و اگر سؤال یا ایرادی داشته باشند، با آنها در ارتباط هستیم. همین مسئله سبب شده است تا هنرجوها با خیالی آسوده به سراغمان بیایند. فعالیت‌های مجازی و توجه به شیوه ثبت محصولات در شبکه‌های مجازی نیز از دیگر عواملی است که ما را در رسیدن به اهداف کمک می‌کند.» صحبت‌های او به این جمله که می‌رسد، بیتا ادامه می‌دهد: «هدف‌مان این است که کافه قنادی بزرگی راه‌اندازی کنیم تا بسیاری از بانوان را که به کار و امرار معاش احتیاج دارند، ساماندهی کنیم.

در حال حاضر نیز از نیروی آنها در مناسب‌های خاص کمک می‌گیریم اما با توجه به شیوع «کرونا» و رکود بازار، این موضوع کمرنگ شده است.» الهام و بیتا، خواهران کارآفرین هم‌محله‌ای را می‌توان «نیکوکار» نیز دانست. آنها پایان هر سال با همراهی برادرانشان، شیرینی و کیک‌های خوشمزه و زیبایی را بین کودکان مناطق کم برخوردار و کوره‌های آجرپزی توزیع می‌کنند.

کد خبر 626181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha