از همان دوران کودکی عشق کیک و شیرینی بود و علاقه زیادی به آشپزی و کمک به مادر داشت.

قناد

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی: اوایل دستیار مادرش بود و همراه او کلی غذاهای خوشمزه مانند دلمه، کتلت، کوکو و آش می‌پخت. روز پخت کیک و شیرینی برایش حکم روز فرشته را داشت. گاهی اوقات برای اینکه شمه‌ای از هنرش را به مادر نشان دهد یواشکی دست به کار پخت وپز غذا یا کیک و شیرینی می‌شد که حاصلش یکی‌دو دستگیره سوخته و آتش گرفته در گوشه آشپزخانه بود. البته در این میان شیرین‌کاری‌هایی هم داشت که خاطرات زیبایی را برای اهل خانه رقم می‌زد. همین چند سطر توصیف کافی است تا با «مهدی مولوی» همسایه جوان ما در محله امام خمینی(ره) و ساکن خیابان مالک اشتر که این روزها موفق به کسب عنوان سوم نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در رشته قنادی شده است آشنا شویم. سری به خانه این هم‌محله‌ای زدیم تا برای ما از فوت و فن‌ها و موفقیت‌هایش بگوید. خواندن این گزارش برای افرادی که علاقه‌مند به دنبال کردن کسب و کار در حوزه قنادی و آشپزی هستند خالی از لطف نیست.

 متولد سال ۱۳۸۰ و در رشته آشپزی دانشگاه علمی، کاربردی واحد ۳۷ مشغول تحصیل است. آقا مهدی از همان دوران کودکی به هنر آشپزی و شیرینی‌پزی علاقه داشت و پی همین عشق و علاقه را گرفت تا به هدفش برسد. او درباره شروع فعالیت‌هایش تعریف می‌کند: «مادر که کنار اجاق آشپزی می‌رفت به سرعت کنارش می‌رفتم. از تماشای آشپزی او و ترکیب مواد غذایی حسابی لذت می‌بردم. کمی که بزرگ‌تر شدم از مادر اجازه همراهی گرفتم. او دستپخت خوبی دارد.

همین دستپخت خوب مرا شیفته آشپزی کرد. ترکیب مزه‌ها و برش زدن صیفی‌جات را خیلی دوست داشتم. هر بار که مادر شروع به برش زدن لوبیا، کاهو یا کدو و هر مواد غذایی می‌کرد با دقت به جهت دست و نوع کارش نگاه می‌کردم. همراه مادر کیک و شیرینی می‌پختم و از این کار لذت می‌بردم.» مهدی آنقدر کنار دست مادر ایستاد و درباره انواع غذاها و روش تهیه آنها پرس‌وجو و تمرین کرد تا اینکه در نوجوانی در پخت وپز تا حدودی متبحر شد. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «اوایل با کمک مادر آشپزی می‌کردم. اما عاشق تجربه‌های تازه و ترکیب مزه‌های مختلف بودم. کارم را از درست کردن انواع املت شروع کردم. گاهی اوقات دور از چشم مادرم وقتی در خانه نبود سراغ آشپزی می‌رفتم و در بیشتر مواقع دستگیره را می‌سوزاندم. البته برای یادگیری هنر آشپزی و شیرینی‌پزی غذا و شیرینی هم زیاد سوزانده‌ام.»

دستپخت مادرم مرا قناد کرد

  •  تدریس برش صیفی‌جات

علاقه به کسب تجربه‌های تازه و تماشای برنامه‌های تلویزیونی سامان گلریز انگیزه مطالعه و کند و کاو در دنیای غذاها و مزه‌های تازه را در وجود مهدی بیشتر زنده می‌کرد. این‌گونه بود که هنوز به سن نوجوانی نرسیده مسئولیت پخت شیرینی‌های شب‌عید را برعهده گرفت و کام مهمانان نوروزی را با شیرینی‌های خانگی شیرین کرد. او می‌گوید: «به ۱۴ سالگی که رسیدم علاوه بر مطالعه تصمیم گرفتم برای آکادمیک شدن دانسته‌هایم به چند آموزشگاه سر بزنم و در کلاس‌های آنها شرکت کنم. ۳ سالی در دوره‌های شیرینی‌پزی خانم شریف شرکت کردم. به موازات شیرینی‌پزی به‌صورت تجربی کار آشپزی را با مطالعه و پخت غذاهای تازه ادامه دادم. بعد در کلاس‌های خانم جنت دوست شرکت کردم و نکته‌های جدید در حوزه آشپزی یاد گرفتم.»
«شکست می‌تواند مقدمه پیروزی و کسب تجربه‌های تازه باشد.» مهدی این را می‌گوید و از ماجرای ناکامی در یک مسابقه جهانی تعریف می‌کند: «یکی از بخش‌های لذت‌بخش در حوزه آشپزی برش زدن صیفی‌جات برای پخت غذاست. شرکت در مسابقات جهانی یانگ شف و حذف شدن در آن بهانه خوبی شد تا به تخته کار و برش صیفی‌جات به‌صورت جدی‌تر نگاه کنم. با تشویق و کمک‌های خانم جنت دوست در این رشته تبحر پیدا کردم و از طرف آموزشگاه برای تدریس در این رشته دعوت شدم. اوایل خجالتی بودم و دوره‌ها را خصوصی اجرا می‌کردم. اما کمی بعد کلاس‌ها را حضوری برگزار کردم و این‌طوری تعداد شرکت‌کنندگان افزایش یافت.»

  •  کسب عنوان سومی کشوری

حضور در میادین بین‌المللی و کسب موفقیت در آن انگیزه‌ای شد تا مهدی همه آنچه را در دایره تجربه و دوره‌های آموزشی کسب کرده بود به‌صورت آکادمیک دنبال کند. نخستین گام، شرکت در مسابقات قنادی بود. حاصل این حضور کسب رتبه نخست استان تهران و گام دوم شرکت در مسابقات ملی مهارت کشوری بود. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «امسال نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در رشته قنادی برگزار شد که در این مسابقات در بخش پخت کیک شیفون و رودولوت با روکش فوندانت، شکلات بن بن، کوکی روسی با تزیین آیسنگ حجمی، اکلر با رویه کراکلد و مغزی موسیلین فندق موفق شدم رتبه سوم کشوری را کسب کنم.» آقا مهدی این روزها برای شرکت در مسابقات انتخابی جهانی شانگهای در رشته قنادی آماده می‌شود.

  •  علاقه شرط ورود به رشته آشپزی

به عقیده این همسایه هنرمند ما آشپزی و قنادی از حرفه‌های شیرین و جذابی است که نخستین شرط دنبال کردن این رشته علاقه است: «یکی از مهم‌ترین مواردی که برای دنبال کردن این رشته باید به آن توجه داشت ابراز علاقه و داشتن اطلاعات درباره انواع مواد غذایی، خواص آنها و ترکیب مزه‌هاست. از همه مهم‌تر اینکه برای این شغل جنسیت مردانه یا زنانه در نظر نگیرند.»

دستپخت مادرم مرا قناد کرد

  • توجه و دقت به کار

«مهدی از همان دوران کودکی کنار من می‌ایستاد و آشپزی‌ام را تماشا می‌کرد. استعداد و دقت بالایی هم در یادگیری ترکیب مواد غذایی داشت.» مادر آقا مهدی این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «وقتی این علاقه را در وجودش دیدم سعی کردم او را تشویق کنم. همین تشویق‌ها بود که مهدی را تا رسیدن به پله سوم مسابقات کشوری در رشته قنادی همراهی کرد و موفق شد. مهدی هم همه همت خود را به کار گرفت تا شیرینی‌پزی را یاد بگیرد و برای مهمانان و اهل خانه شیرینی‌های خوشمزه بپزد.»

  • شکر نعمت خدا

«جواد مولوی» پدر مهدی داشتن چنین فرزند موفقی را نعمتی از جانب خداوند می‌داند و می‌گوید: «علاقه مهدی به هنر آشپزی و شیرینی‌پزی از دوران کودکی زیاد بود. اغلب سعی می‌کرد از ساده‌ترین مواد غذایی برای پخت غذاهای خوشمزه با بهترین تزیین استفاده کند. این روحیه برای من ستودنی بود.» پدر آقا مهدی می‌گوید: «خداوند را شاکرم از این نظر که به من این توفیق را داد تا بتوانم از امانتش نگهداری کنم و فرزندم را طوری تربیت کنم که فردی مفید برای خود و جامعه باشد.»

  • تلاش خستگی‌ناپذیر

«برای مهدی خستگی معنا ندارد. کافی است چشمش به دستورالعمل آشپزی و شیرینی‌پزی بیفتد به سرعت سعی می‌کند تا آن را آماده کند.» «رؤیا مولوی» خواهر مهدی این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «مهدی هنر آشپزی و شیرینی‌پزی را از سن کم یادگرفت. او استعداد بی‌نظیری در تشخیص مزه‌ها و طعم‌سازی داشت. در واقع برای رسیدن به خواسته‌اش تلاش خستگی‌ناپذیر و عطشی سیری‌ناپذیر دارد و همین موضوع به موفقیتش در مسابقات ملی مهارت کشوری کمک کرد و سکوی پرتاپ او به پله سوم کشور شد.»

کد خبر 640352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha