«مریم بخشی» برای علاقه‌مندان به آشپزی و برنامه‌های خانوادگی صدا و سیما مانند «به خانه بر می‌گردیم» و «سیمای خانواده»، نام و تصویری آشنا است.

شیرینی پزی

همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل‌پور: مدرس و کارشناس آشپزی که سال‌ها است از پشت قاب شیشه‌ای تلویزیون، پخت وپز انواع شیرینی و غذاهای خوشمزه را به مردم آموزش می‌دهد. غیر از علاقه‌مندان به هنر آشپزی و خوردنی‌های خوشمزه، اهالی «تهرانسر» نیز به‌طور کامل مریم بخشی را می‌شناسند. بچه‌محل و همسایه قدیمی که در این محله بزرگ شده است. خانم آشپز که دیگر برای خود چهره‌ای سرشناس و به اصطلاح «سلبریتی» محسوب می‌شود و به قول معروف یک سر دارد و هزار سودا. همچنان در برنامه‌ها و مسابقات آشپزی محلی به‌عنوان کارشناس و داور در کنار بچه‌محل‌هایش حاضر می‌شود. خودش می‌گوید اهالی تهرانسر طعم و بوی مهربانی می‌دهند و او آنها را خیلی دوست دارد.  

مریم بخشی، کارشناس بین‌المللی صنایع غذایی و مدرس صدا و سیما، خود را این‌گونه معرفی می‌کند و از چگونگی علاقه‌مند شدنش به آشپزی برایمان می‌گوید: «سال ۱۳۵۸ در شهر «تبریز» به دنیا آمدم و از یک سالگی به تهران آمدیم و بزرگ شده محله تهرانسر هستم، محله‌ای که خیلی آن را دوست دارم. از ۹ سالگی به آشپزی و قنادی علاقه داشتم و نخستین بار در همین سن و سال کم با دستور خانم همسایه برای افطار خانواده، «زولبیا» درست کردم و بسیار هم مورد تشویق خانواده و به‌ویژه پدرم قرار گرفتم. همین موضوع موجب شد تا مرتب به دنبال دستورهای مختلف برای پخت کیک و شیرینی و غذاهای خاص باشم. یکی دیگر از کارهای مورد علاقه‌ام در همان سن این بود که مقنعه مدرسه‌ام را بپوشم و پشت پیشخوان آشپزخانه ژست مدرس آشپزی را بگیرم که از تلویزیون به مردم پختن غذاهای خوشمزه را آموزش می‌دهد. چنان این کار را با ذوق انجام می‌دادم که خودم نیز به این باور رسیده بودم که بی‌ تردید در آینده یکی از مدرسان صدا و سیما در حوزه خوشمزه‌ها خواهم بود.»

حمایت همسر برای رسیدن به رویاهای کودکی
 پس از حمایت‌های پدر و خانواده که سبب کشف استعدادش و ایجاد علاقه در او شد، این‌بار مریم بخشی با تشویق‌ها و حمایت همسرش توانست گام‌های بعدی را برای رسیدن به آرزوهایش بردارد: «این علاقه و پیگیری‌ها ادامه داشت تا سال ۱۳۷۶ که با همسرم آشنا شدم و با عشق و علاقه زندگی مشترکمان را آغاز کردیم. وقتی همسرم متوجه علاقه من به آشپزی و پختن شیرینی شد با همه توان از من و هنر مورد علاقه‌ام حمایت کرد و با تشویق‌های او بود که در رشته‌های مرتبط، وارد دانشگاه شدم و ادامه تحصیل دادم. در هنگام تحصیل با وجود به دنیا آمدن پسرم و دغدغه‌های مادرانه، مصمم‌تر در این راه قدم بر می‌داشتم و روز به روز اطلاعات و علم بیشتری در رابطه با صنایع غذایی کسب می‌کردم. پس از تولد دخترم «حنانه» بود که به‌طور رسمی وارد سازمان صدا و سیما شدم و در شبکه‌های مختلف مانند شبکه یک برنامه سیمای خانواده، شبکه پنج برنامه به خانه برمی‌گردیم و شبکه جام‌جم شروع به فعالیت در زمینه آموزش آشپزی کردم. همین زمان با کسب مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، یک آموزشگاه آشپزی در بلوار اصلی تهرانسر راه‌اندازی کردم.»

علاقه زیاد به آموزش آشپزی
 خانم آشپز از علاقه و عشقی که به آموزش آشپزی و ترویج غذاهای سالم دارد، به «همشهری محله» می‌گوید: «با افتتاح آموزشگاه و حضور دوستان و علاقه‌مندان ساکن در منطقه ۲۱ و دیگر مناطق تهران در این کلاس‌های آموزشی، یک فضای علمی وصمیمی در راستای تحقق اهداف بلندم برای‌ ترویج آشپزی سالم فراهم شد. این علاقه سبب شد تا سال ۱۳۹۴ با اخذ مجوز، شعبه دوم آموزشگاه را در محله «سعادت‌آباد» راه‌اندازی کنم تا دوستانی که شرایط حضور در تهرانسر را نداشتند بتوانند در کلاس‌های آموزشی‌ام شرکت کنند. با وجود تدریس در دانشگاه، تدریس در صدا و سیما و همکاری با رسانه‌های مختلف و مشغله‌های فراوان، این علاقه به تدریس سبب شده تا آموزشگاه‌ها را همچنان خود مدیریت کنم.»

در این روزهای کرونایی آشپزی کنید
مریم بخشی در این روزهای کرونایی آشپزی را به مردم پیشنهاد می‌کند تا هم غذاهای سالم درست کنند و هم سرگرم شوند: «پس از شیوع ویروس کرونا و شرایط غیرمنتظره‌ای که برای مردم به‌وجود آمده، با وجود تعطیل شدن کلاس‌های آموزش آشپزی، تلاش کردم تا مرتب در فضای مجازی و صفحه «اینستاگرام» آموزشگاه در روزهای پر استرس کرونایی، در کنار مردم علاقه‌مند به آشپزی باشم و با به اشتراک گذاشتن دستورپخت نان خانگی، غذاهای سالم ومتنوع و شیرینی‌های خوشمزه، آنها را همراهی کنم. چراکه در این روزهای شیوع کرونا، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مردم، سلامت مواد غذایی است که مورد استفاده قرار می‌دهند و خیلی‌ها دیگر تمایلی برای خرید غذاهای آماده از بیرون ندارند. در این شرایط، هرچه ما بیشتر به پخت غذاهای سنتی روی بیاوریم، سلامت خود و خانواده‌مان را تضمین کرده‌ایم. از سوی دیگر، آشپزی می‌تواند یک تفریح و سرگرمی جالب و جذاب در روزهای قرنطینه خانگی باشد. به‌ویژه اگر این کار، خانوادگی و دسته‌جمعی انجام شود.»

  • کیک هلو

 مواد لازم: آرد سفید: سه پیمانه، پوره هلو: یک چهارم پیمانه، شکر: ۲۰۰گرم، تخم‌مرغ:۴ عدد، وانیل: یک چهارم قاشق چای خوری، کره: ۱۶۰ گرم، ماست: ۱۰۰ گرم، نمک: یک دوم قاشق چای‌خوری، بکینگ پودر: ۲ قاشق چای‌خوری

هلوی درشت: ۳عدد

  •  طرز تهیه:

ابتدا کره و شکر را با درجه تند «همزن» بزنید تا پوک و کرم مانند شود. سپس وانیل و تخم‌مرغ‌ها را یکی یکی با فاصله ۳۰ ثانیه الی ۱ دقیقه اضافه کرده تا خوب مخلوط شوند.
سپس پوره هلو و ماست را اضافه کنید و بکینگ پودر و نمک را با آرد مخلوط کرده و یکبار از الک رد کنید و با کمک لیسک به مواد مایع اضافه کنید.
هلوها را به‌صورت هلال برش بزنید. برش‌ها را به‌صورت عمود روی خمیر چیده کمی داخل خمیر فرو کنید. سپس قالب را داخل طبقه وسط‌فر با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۴۵ دقیقه الی یک ساعت قرار دهید تا پخته شود.

کد خبر 548769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha