سایه سیاه «کووید ۱۹» بر سر کره خاکی پهن است. این بیماری در آستانه حضور یک ساله‌اش بی‌توجه به صدمات و آسیب‌های جبران‌ناپذیر همچنان می‌تازد.

کمک معیشتی

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی:  در این روزهای کرونایی مشاغل زیادی صدمه دیده‌اند و کسب و کار بسیاری از افراد تعطیل شده است و تعطیلی، تبعات زیادی را برای خانواده‌های صدمه‌دیده از بیماری «کووید ۱۹» و اقشار آسیب‌پذیر به همراه داشته است. به همین بهانه، جمعی از خیّران و اعضای گروه جهادی مسجد الهادی(ع) محله هاشمی برای کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت و کم‌درآمددر این روزهای سخت در قالب کمک‌های مؤمنانه، بسته‌های معیشتی ارزاق تهیه و توزیع می‌کنند. در این گزارش سری به مسجد الهادی(ع) زدیم و از چند و چون این کار خداپسندانه پرسیدیم.

  • بسته‌های معیشتی تا ۵۰۰ هزار تومان

گروه جهادی الهادی یک گروه بزرگ از خیّران و بچه‌های بسیجی محله هاشمی است که سال‌های زیادی در مسجد الهادی فعالیت‌های خیرخواهانه را با هدف کمک به نیازمندان و کاهش آسیب‌های اجتماعی در این محله انجام می‌دهند. این روزها با توجه به شیوع بیماری «کووید ۱۹» فعالیت اعضای این گروه خیریه برای زدودن غم و اندوه از چهره همسایه‌ها پررنگ‌تر از همیشه شده است. مدیر محله هاشمی این را می‌گوید و سر صحبت را درباره اقدامات گروه جهادی الهادی باز می‌کند: «تقریباً یک گروه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفره واتس‌اپی از اهالی و خیّران با عنوان گروه جهادی الهادی داریم. بیشتر برنامه‌ها و کارها از طریق همین گروه اطلاع‌رسانی می‌شود. یکی از فعالیت‌های انسان‌دوستانه و خیرخواهانه این گروه جمع‌آوری کمک‌ها نقدی برای تهیه اقلام مورد نیاز نیازمندان و اقشار آسیب‌پذیر است. البته این نیازمندان از طریق سرای محله هاشمی، شناسایی و اولویت‌بندی شده‌اند.

برای میزان کمک‌های نقدی هیچ سقفی در نظر نگرفته‌ایم. خیّران با هر توانایی مالی از ۱۰۰۰ تا ۱۰ میلیون تومان حتی مبالغ بیشتر هم می‌توانند کمک کنند و در این کار خیر سهیم شوند و گوشه‌ای ازکار خدمت‌رسانی به خلق خدا را به دست گیرند.» به گفته «ناصر احدپور»، بعد از جمع‌آوری مبالغ، به‌ویژه در این روزهای خاص، برای نیازمندان اقلام معیشتی تا مبلغ حداقل ۵۰۰ هزار تومان خریداری و بسته‌بندی می‌شود، از بنشن و حبوبات، ماکارونی، برنج و گوشت گرفته تا مرغ و پنیر و روغن از سوی اعضای خیریه تهیه و توزیع می‌شود. البته کمک‌های غیرنقدی را هم می‌پذیریم به شرط اینکه تعدادشان زیاد باشد. برای مثال اگر فردی نذر توزیع ۶۰ بسته چای یا بیشتر را داشته باشد، این کمک‌غیرنقدی مورد تأیید ماست.

  • کمک‌ها مقطعی نیست

بعد از تهیه و بسته‌بندی ارزاق معیشتی از سوی اعضای گروه جهادی الهادی(ع)، برای حفظ شأن همسایه‌ها، به‌ویژه خانم‌های کم‌درآمد، این بسته‌ها در ساعت‌های پایانی شب توسط تعدادی موتورسوار بین اهالی محله هاشمی توزیع می‌شود. «ناصر حشمتی» از اهالی خیابان مالک اشتر و عضو گروه جهادی الهادی(ع) با بیان این مطلب از استمرار و پیوستگی کمک‌های معیشتی با هدف حمایت و توانمندسازی اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر می‌گوید: «همه تلاش ما این است تا در این بسته اقلام مورد نیاز و مایحتاج اولیه روزمره تهیه شود. از همه مهم‌تر اینکه کمک‌ها مقطعی فقط در اعیاد و مناسبت‌های خاص نباشد. خوشبختانه با همراهی خیّران این کمک همچنان مستمر است.

به‌ویژه در این روزهای حساس شیوع بیماری «کووید ۱۹‌» اقشار آسیب‌پذیر، خانواده‌های بیماران کرونایی، زنان سرپرست خانوار و... بیش از همیشه نیاز به کمک دارند. ناگفته نماند که در این میان کسب و فروشندگانی که در جریان این کار قرار می‌گیرند هم همراهی خوبی با ما دارند. بسیاری از آنها قیمت اجناس را بدون سود با ما حساب می‌کنند.» کمک به کارگران فصلی با توزیع بسته‌های معیشتی و ارائه مبلغی به‌عنوان دستمزد، ارائه خدمات مشاوره‌ای به اهالی به فراخور نیازها و سبک زندگی‌شان از دیگر فعالیت‌های نیکوکارانه‌ای است که حشمتی به آن اشاره می‌کند.

  • مشارکت پر رنگ خیّران

این روزها نوسانات بازار و تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها باعث آشفتگی اقتصادی و معیشتی شهروندان شده است، ‌اما کمک‌های مردمی خیّران محله هاشمی از همیشه پر رنگ‌تر شده است. «امید راسخ‌دوست» از همسایه‌های ما در خیابان مرتضوی و دیگر عضو گروه جهادی الهادی با بیان مطلب می‌گوید: «این روزها مردم به‌ویژه خیّران هوای همسایه‌ها و نیازمندان را دارند و با کوچک‌ترین فراخوانی از سوی مقام معظم رهبری یا ستاد کرونا برای کمک‌های مؤمنانه به‌سرعت دست به کار می‌شوند. اینکه مبلغ کمک‌ها چه میزان است یا نقدی و غیرنقدی بودن آنها چندان مهم نیست. اصل همدلی و همیاری است و کمک بی‌منت در این روزهای سخت.» این هم‌محلی ما در ادامه با اشاره به پای کار بودن خیّران در هر شرایط و اوضاع اقتصادی می‌گوید: «در میان اعضا خیّرانی داریم که در صورت هرگونه کمبود یا احساس نیاز مالی به بهترین نحو ممکن پای کار هستند تا همسایه‌های ما در این روزهای کرونایی شرمنده اهل و عیال نشوند.»

  • توزیع بسته‌های بهداشتی

بیماری «کووید ۱۹» باعث تغییر سبک زندگی و اضافه شدن بسته‌های بهداشتی به سبدخرید هر خانواده شده است. تهیه الکل، ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده برای سالمندان و افراد معلول و آسیب‌پذیر شاید کار چندان راحتی نباشد. توزیع بسته‌های بهداشتی در کنار ارزاق معیشتی میان نیازمندان از دیگر فعالیت‌های گروه جهادی الهادی است. دبیر شورایاری محله هاشمی در این‌باره توضیح می‌دهد: «بسیاری از خانواده‌های ساکن در محله هاشمی توانایی تأمین هزینه‌های اولیه زندگی‌شان را ندارند. با توجه به شرایط این روزها هزینه خرید اقلام بهداشتی هم به نیازهای آنها اضافه شده است.

هدف توزیع بسته‌های بهداشتی حمایت از نیازمندان است و رعایت بهداشت. برای مثال، ماه گذشته بر اساس فهرست اولویت نیازها، در کنار بسته‌های معیشتی، بسته‌های بهداشتی هم در میان ۶۰ خانوار ساکن محله توزیع شد.» به گفته «محمدمحسن کرباس‌باف»، مهم‌ترین علت تداوم این کار خداپسندانه حمایت و حضور خیّران است؛ خیّرانی که کار بچه‌های گروه را باور کردند و فهمیدند نیت ما جز خدمت به خلق خدا و نشاندن گل لبخند بر چهره اهالی نیست.

کد خبر 563085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha