هنوز خاطرات حضور بچه‌های جهاد سازندگی در حافظه نسل دهه ۵۰ باقی مانده است.

گل و دل

همشهری آنلاین _ رابعه تیموری:  همان جوانانی که وقتی سنگ و ملاط پای کار می‌آوردند و با پاچه‌های تازده گل لگد می‌کردند تا راه و جاده و حمام و درمانگاه برای مردم روستاهای محروم و دورافتاده بسازند، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد آنها دانشجویان بهترین دانشگاه‌های کشور هستند. در حالی که این تصاویر ناب و ارزشمند به خاطره‌ها پیوسته، گروهی از جوانان شهرری آستین بالا زده‌اند تا با احیای روحیه خدمت جهادی بی‌مزد و منت، این خاطره‌ها را زنده کنند. گروه جهادی یاران مهدی(عج) که از جوانان محله‌های مختلف شهرری تشکیل شده، نمونه‌ای از این گروه‌های جهادی است که اعضای آن برای کمک به نیازمندان و ساکنان نقاط محروم کشور قدم‌های کوچک و بزرگ زیادی برداشته‌اند. گزارش زیردرباره این گروه جهادی و فعالیت‌های آنها است.

  • سیستان و بلوچستان نقطه شروع

قصه زندگی پیرمرد فلج سیستانی را که شنیدند، احساس کردند الان وقت نشستن در پایگاه بسیج و پرداختن به برنامه‌های معمولشان نیست. دختر و پسر پیرمرد بیمار، حریف زندگی نمی‌شدند و در آن روستای دورافتاده هیچ‌کس سراغشان را نمی‌گرفت. وقتی «علی مرادی» ماجرای مشکلات آنها را با بچه‌های پایگاه در میان گذاشت، همه گفتند: «ما برای کمک به آنها به سیستان و بلوچستان می‌رویم! ‌» این حرف، حرف نماند و بچه‌ها مردانه پای کار ایستادند. دانشجوها درس و مشق را رها کردند و بازاری‌ها کرکره مغازه را پایین کشیدند و رفتند. بچه‌های بسیجی شهرری وقتی به روستای محل سکونت پیرمرد رسیدند، دریافتند که باید با همان شور وحال بچه‌های جبهه و جنگ کار کنند تا در این سفر ۷ روزه به زندگی پیرمرد سروسامانی بدهند.

هر روز بیشتر از ۱۰‌ـ ۱۲ ساعت سخت کار کردند و شب‌ها دور سفره‌ای درویشی نشستند تا تعمیر خانه‌اش را زود و با کمترین هزینه به پایان برسانند. در پایان ۷ روز که تعمیر خانه پیرمرد به پایان رسید، بچه‌ها خوشحال و راضی، با کوله‌باری از دعاهای خیر پیرمرد ناتوان وخاطرات قشنگ ازجمع باصفایشان به تهران بازگشتند. این احساس و نتایج ارزشمند، فعالیت‌های گروه را به این مسیر هدایت کرد و مدتی بعد اردوی جهادی خوزستان را با اهداف و چارچوبی وسیع‌تر برنامه‌ریزی کردند.
 این بار طرح در اندازه‌ای نبود که با روی هم گذاشتن پس‌اندازهای کوچک اعضای گروه یا مدد خیّران محلی کار را پیش ببرند و تبلیغات وسیعی را برای جذب کمک‌های مالی و نیروی جهادگر شروع کردند.

علی مرادی/ جهادگر
  •  این گروه مردمی است

در مدت کمی تعداد زیادی از نقاط مختلف تهران و کرج گردهم جمع شدند که نقطه اشتراک آنها عشق به مردم کشورشان بود. گروه یاران مهدی(عج) در اردوی جهادی خوزستان ۶۳ پروژه از تعمیر و چیدن دیوار و حصار خانه‌ نیازمندان تا ساخت پل و مرمت مدرسه و مسجد روستاهای محروم خوزستان انجام دادند. در این اردو فعالیت‌های فرهنگی هم چاشنی برنامه‌های عمرانی‌شان بود و بانوان بسیجی عضو گروه، برای سنین مختلف برنامه‌های فرهنگی و آموزشی برگزار می‌کردند. بعد از اردوی جهادی خوزستان در محله فیروزآباد برای گروه مکان و پاتوقی ثابت تهیه کردند تا محلی برای جمع‌شدن و برنامه‌ریزی اعضا باشد ومسیر ارتباط گروه با نیازمندان و خیّران هموارتر شود.

۵۰ خانواده نیازمند تحت پوشش خدمات گروه جهادی یاران مهدی(عج) هستند و خانه و سرپناه بسیاری از نیازمندان و خانواده شهدای کشور به همت این جوانان بسیجی نقاشی و تعمیر شده‌است. علی مرادی از بانیان گروه است. او می‌گوید: «بودجه خدمات این مجموعه فقط با کمک‌های مردمی تأمین می‌شود و گروه جهادی یاران مهدی(عج) تحت حمایت هیچ‌ ارگان‌ یا نهاد دولتی و غیردولتی قرار نگرفته است. طرح (دهه‌های ۱۰ هزار تومانی) یکی از طرح‌های گروه است که تاکنون ۹۰ حامی در آن مشارکت کرده‌اند. در طرح دهه‌های ۱۰ هزار تومانی حامیان هر ماه ۳ نوبت و هر بار ۱۰ هزار تومان برای کمک به نیازمندان تحت پوشش مجموعه، پرداخت می‌کنند.»

غلامرضا تاجی/ جهادگر
  • خدمت به روش «یاران مهدی(عج)»

تهیه جهیزیه، تأمین هزینه درمان و تهیه داروی بیماران نیازمند و تدارک سبد کالا از خدماتی است که به افراد تحت پوشش گروه جهادی یاران مهدی(عج) ارائه می‌شود. فعالیت‌های فرهنگی و ترویج فرهنگ جهادی در فضای مجازی، از برنامه‌های فرهنگی بچه‌های بسیجی گروه یاران مهدی(عج) است که در کنار خدمات عمرانی و حمایتی مجموعه انجام می‌دهند. تعداد افراد ثابت گروه به ۲۰ نفر هم نمی‌رسد، اما وقتی تصمیم می‌گیرند طرح و برنامه‌ای جهادی اجرا کنند، افراد زیادی از گروه‌های سنی و موقعیت‌های اجتماعی مختلف به آنها می‌پیوندند که شمار گروه را به چندین برابر اعضای ثابت افزایش می‌دهند.

«غلامرضا تاجی» مسن‌ترین جهادگر گروه یاران مهدی(عج) است. او بازنشسته آموزش و پرورش است و ۶۳ سال از خدا عمر گرفته است. تاجی از ۲ سال پیش به گروه جهادگران پیوسته و همراه همسرش برای تهیه مخارج درمان و داروی نیازمندان فعالیت می‌کند. تاجی لحن و شخصیتی دوستداشتنی و آرامش‌بخش دارد. او از اردوی خرمشهر با گروه یاران مهدی(عج) همراه شده و در فعالیت‌های عمرانی اردو همپای اعضای جوان گروه بوده‌است. تاجی درباره دلیل انتخاب این مسیر برای زندگیش می‌گوید: «باید این قدم‌های کوچک را برداریم تا در عمر کوتاه‌مان زندگی کنیم و فقط زنده نباشیم.» او نشستن خنده بر لب نیازمندان را پاداش کارهای خیرش می‌داند.

محمدجواد خانلری/جهادگر
  • برای کاهش فقر

«محمود» و «مصطفی بوربور» پدر و پسری هستند که از پایه‌ها و اعضای ثابت گروه جهادی یاران مهدی(عج) به شمار می‌آیند. مصطفی ۱۹ سال دارد و مسئولیت انعکاس فعالیت‌های گروه در فضای مجازی از وظایف او است. مصطفی در رشته دانشگاهی مهندس رایانه تحصیل می‌کند. او می‌گوید: «بچه‌های گروه بدون پاداش مادی و برای رسیدن به آرامش به نیازمندان خدمت می‌کنند. وقتی قرار است در روستایی دورافتاده طرحی جهادی را انجام دهیم، از دانش‌آموز و بچه‌های مدرسه‌ای تا مردان و زنان مسن داوطلب می‌شوند. اینجا همه با هم رفاقت دارند و میان اعضا با وجود تفاوت موقعیت‌های اجتماعی‌شان یکدلی خاصی وجود دارد.»

«محمدجواد خانلری» از اعضای قدیمی یاران مهدی(عج) است و پیش از شکل‌گیری گروه در گروه‌های جهادی مختلفی خدمت کرده‌است. خانلری مسئول مالی و معاون پایگاه جهادی است و در مدیریت برنامه‌های قرارگاه با مرادی همکاری می‌کند. او در فعالیت‌های جهادی خود با زندگی افراد نیازمند بسیاری آشنا شده که حتی توانایی تأمین نیازهای اولیه زندگی خود را نداشتند. خانلری‌ ترویج فرهنگ خدمت جهادی را راهی برای کاهش فقر و رسیدگی به نیازمندان می‌داند.

  • گروه جهادی انصارالزهرا(س) به مناطق محروم کشور خدمت‌رسانی می‌کند

با مهر، از تهران به سرپل ذهاب و لرستان

گروه انصارالزهرا(س) (شهید احمد پاریاب) از گروه‌های جهادی فعال کشور است که اعضای آن ازاهالی منطقه ۱۷ هستند، اما خیرشان به محرومان نقاط دور و نزدیک کشور می‌رسد.
 گروه انصارالزهرا(س) به نام شهید احمد پاریاب، فرمانده گردان شهادت، به ثبت رسیده است. آنها در فضای مجازی و واقعی گروه‌های جهادی سراسر کشور را پیدا می‌کنند و هر جا گروهی به کمک نیاز داشته باشد، خود را می‌رسانند. درسیل سیستان و بلوچستان و خوزستان و لرستان و زلزله سر پل ذهاب اعضای گروه انصارالزهرا(س) جزو کسانی بودند که با محموله‌های خوراک و پوشاک به آن جا رفتند و به دور از چشم‌های نامحرم دوربین‌های عکاس و فیلمبرداری، قربانیان را از زیر آوار درآوردند، برای حادثه‌دیدگان خانه و محل اسکان موقت روبراه کردند، مزارع و درختان مدفون در آوار و سیل را نجات دادند و بی‌صدا به محله خود بازگشتند.

شمار گروه‌های جهادی که با گروه انصارالزهرا(س) همکاری دارند، به بیش از ۲۵ گروه رسیده و این همکاری سبب شده از موازی‌کاری و دوباره‌کاری‌های بیهوده جلوگیری شود. در گروه جهادی انصارالزهرا(س) از ورزشکار و فرهنگی و کارگر تا کاسب و بازاری یافت می‌شود. حتی چند نفر را که گرفتار اعتیادند، اما دلشان می‌خواهند مثل گذشته‌ها آدم مفیدی باشند، به عضویت گروه پذیرفته‌اند. تعداد زیادی از همسران و خانواده اعضای گروه هم پابه پای مردانشان خدمت می‌کنند و برنامه‌هایی مانند سرکشی به بانوان بدسرپرست، بازدید از آسایشگاه‌های معلولان و مراکز خاص، برگزاری دوره‌های آموزشی برای خانواده‌های بی‌بضاعت و توزیع و بسته‌بندی وسایل اهدایی را انجام می‌دهند. در روزهای شیوع ویروس کرونا در حالی که مردان گروه انصارالزهرا(س) به ضدعفونی معابر و تهیه و توزیع وسایل بهداشتی در میان افراد بی‌بضاعت می‌پرداختند، بانوان کارگاه تولید ماسک راه انداختند و تعداد زیادی ماسک تولید کردند.

کد خبر 565817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha