مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: گرچه کرونا، آنفلوآنزا و آلرژی فصلی پاییز علائم مشابهی دارند اما آنفلوآنزا بیماری است که شروع ناگهانی دارد حتی فرد می‌تواند ساعت شیوع را هم به یاد آورد، اما در سرماخوردگی‌های معمولی و کرونا این‌گونه نیست.

آنفلوانزا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، مسعود ضیایی مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: یک سری علائم داریم که برخی از آن‌ها از عوارض بیماری‌های کوویدـ۱۹، آنفلوآنزا یا آلرژی فصل پاییز بوده و در برخی با شدت بیشتری همراه است.

این متخصص عفونی توضیح داد: علائمی مانند تب در سرماخوردگی به ندرت پیش می‌آید، اما در آنفلوآنزا و کرونا شایع است. تب شدید در آنفلوآنزا شایع بوده، اما در کرونا حدود ۳۹ یا ۴۰ درجه است و در آلرژی تبی دیده نمی‌شود.

ضیایی افزود: خستگی و ضعف در کرونا و آنفلوآنزا دیده می‌شود و بدن‌درد و کوفتگی و استخوان‌درد در هر دو شایع است، اما در سرماخوردگی و آلرژی این بدن‌درد وجود ندارد.

وی گفت: آبریزش بینی و عطسه در آنفلوآنزا نداریم، در سرماخوردگی بیشتر داریم و در آلرژی دیده می‌شود؛ در برخی بیماران کرونایی نیز اخیرا دیده شده است، اما جزو علائم اصلی و شدید نیست.

به گفته این متخصص عفونی، گلودرد در سرماخوردگی شایع‌تر است، در کرونا نیز با شدت کمتر دیده می‌شود و در آنفلوآنزا خفیف است و دیده نمی‌شود. همچنین اسهال به خصوص در کودکان در آنفلوآنزا دیده می‌شود؛ در علائم گوارشی کرونا تهوع، اسهال و یبوست دیده می‌شود که در سرماخوردگی و آلرژی دیده نمی‌شود.

ضیایی افزود: سردرد در بعضی کرونایی‌ها زیاد است؛ در آنفلوانزا بیشتر دیده می‌شود و در سرماخوردگی و آلرژی معمولا نداریم. همچنین تنفس‌های کوتاه و تند در بیماری کرونا دیده می‌شود و با پیشرفت آن تشدید می‌شود و در آنفلوآنزا نیز دیده می‌شود، اما در سرماخوردگی و آلرژی دیده نمی‌شود.

این متخصص عفونی توضیح داد: خارش چشم و دهان از علائم آلرژی است که شایع است که در بقیه این بیماری‌ها آن را نداریم.

وی با اشاره به شایع بودن قرمزی چشم در آلرژی و سرماخوردگی گفت: این علامت در مقاطعی در بیماران کرونایی دیده می‌شد.

ضیایی افزود: هیچ‌کدام از این علائم نمی‌تواند به صورت قاطع جدا شود چنانکه مصرف داروهایی در افراد ممکن است علائم مشابهی را ایجاد کند یا برخی از علائم را از بین ببرد.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند توضیح داد: سالمندان، کودکان، افراد دچار بیماری کلیه، دیابت، ایدز، مشکلات قلبی یا اختلالات ریوی نظیر آسم و بانوان جوانی که در فصل آنفلوآنزا در سه ماهه دوم یا سوم بارداری هستند، در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند چراکه این بیماری در این افراد به صورت شدیدتر بروز می‌کند.

وی گفت: اگرچه نمی‌توان گفت که این واکسن ۱۰۰ درصد تاثیر دارد، اما در بیشتر افرادی که این واکسن را تزریق کرده‌اند و زندگی سالمی دارند موفقیت بالایی داشته است.

ضیایی افزود: امیدواریم با رعایت موارد بهداشتی و استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی امسال آنفلوآنزا کمتر دیده شود و موارد بیماری کرونا نیز کمتر شود چراکه سال‌های گذشته در فصل شیوع آنفلوآنزا از ماسک و دستکش استفاده نمی‌کردیم.
 

کد خبر 551335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha