پایتخت برای بار پنجم به رنگ قرمز درآمده است. بازارها باید تعطیل باشند و کرکره اصناف و مشاغلی که در گروه اول نیستند هم پایین باشد.

دستورالعمل بهداشتي

همشهری آنلاین_راحله عبدالحسینی: ویروس کووید ۱۹ این بار به اسم کرونای دلتا خودش را نشان داده که قدرت انتقال و سرایتش به مراتب بسیار بیشتر از موارد قبلی است. پزشکان و مسئولان ستاد کرونا زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند که تخت بیمارستان‌ها پر شده و باید بیش از پیش مراقب سلامتی خود باشیم. این راهنما به ما کمک می‌کند تا بار دیگر نکات مهم را پیش چشم خود داشته‌باشیم.  

  • توقف فعالیت برخی از مشاغل

در مدت قرنطینه پیک پنجم کرونا، مشاغل ضروری مانند دستگاه‌های خدمات رسان، نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مشاغلی که مایحتاج ضروری مردم را تأمین می‌کنند مجاز به فعالیت هستند. فعالیت تالارها، مراکز آموزشی مراکز ورزشی و... از جمله فعالیت‌هایی است که باید متوقف شود.

  • به فکر سلامت روان خود باشیم

بر مدار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی

در ارتباط با شیوع بیماری به حدس و گمان‌ها گوش ندهید و در جست وجوی منابع موثق باشید. شایعات، اضطراب را افزایش می‌دهد.  
ارتباط خود را با دوستان و فامیل را از طریق تلفن، ایمیل و رسانه‌های اجتماعی حفظ کنید.
رژیم غذایی متناسب داشته باشید.
با فرزندانتان راجع به شیوع ویروس کرونا صحبت کنید.
احساس غم و اندوه خود را بپذیرید و بدانید که دیگران هم مثل شما این احساسات را تجربه می‌کنند.
به افرادی که نگران شما هستند، قوت قلب بدهید.
با افرادی که تنها زندگی می کنند تماس بگیرید.

  • با سرماخوردگی اشتباه نگیر

شباهت بسیار زیاد علائم این جهش به سرماخوردگی اصلی‌ترین ویژگی ویروس است. مهم‌ترین علائم شامل سردرد، تب، گلودرد و آبریزش بینی است. بیشتر افراد با مشاهده این علائم تصور می‌کنند که به سرماخوردگی یا آنفلوانزا مبتلا شده‌اند.  

  • دانسته‌هایمان را به کار ببندیم

حضور در دورهمی و فضای شلوغ را فعلاً فراموش کنید و دور آن را خط قرمز بکشید.
استفاده صحیح از ماسک و مواد ضدعفونی را هم که می‌دانید؛ پس به کار ببرید.
حتماً جریان هوای تازه در منزل را حفظ کنید. حتی اگر به کرونا مبتلا هم نیستید، باز هم در طول روز چند ساعت یک بار در و پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوای تازه در خانه در جریان باشد تا در صورت ابتلا به ویروس، ویروس بین اعضای خانواده منتشر نشود.
اگر نوبت تزریق واکسن خودتان یا یکی از اعضای خانواده‌تان شده است تعلل نکنید.  

  • سرایت سریع اتفاق می‌افتد

بر مدار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی

به گفته «مسعود مردانی» عضو کمیته علمی کشوری کرونا و متخصص بیماری های عفونی، ویروس دلتا نوعی از ویروس هندی است که به صورت جهش جدید بروز پیدا کرده. میزان انتقال این نوع جهش یافته کرونا، ۶ تا ۱۲ برابر موارد قبلی است. با این حساب اگر حواسمان نباشد به سرعت برق و باد مبتلا می‌شویم.

  • با سرماخوردگی اشتباه نگیر

شباهت بسیار زیاد علائم این جهش به سرماخوردگی اصلی‌ترین ویژگی ویروس است. مهم‌ترین علائم شامل سردرد، تب، گلودرد و آبریزش بینی است. بیشتر افراد با مشاهده این علائم تصور می‌کنند که به سرماخوردگی یا آنفلوانزا مبتلا شده‌اند.  

  • مثل قبل رعایت کنیم

رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، در خانه ماندن و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی هنوز از اصلی‌ترین شروط پیشگیری و کنترل اپیدمی ویروس است. مواردی که بارها و بارها شنیده‌ایم اما متأسفانه رعایت این نکات انگار برایمان عادی شده. تا جایی‌که حتی فوت بیش از ۰۰۱ نفر در روز بر اثر ابتلا به کرونا کم اهمیت جلوه می کند. ناشناخته بودن ویروس و اثرگذاری واکسن نشان می‌دهد که ساده‌انگاری در برخورد با این ویروس پیامدهای جبران‌ناپذیری خواهد داشت.


باز هم کرونا می‌گیری؟
ویروس کرونا تاکنون جهش‌های مختلفی کرده است. جهش‌های قبلی کووید۱۹ را با نام آلفا و بتا معرفی می‌کنند و اکنون کرونای هندی، «دلتا» نامگذاری شده است. طبق گفته محققان، ویروس جهش یافته دلتا خطرناک‌ترین نوع این ویروس است که قدرت سرایت و کشندگی بسیار بالایی دارد. از دیگر نکات این است که افرادی که قبلاً یک یا چند بار به کرونا دچار شده‌اند می‌توانند به این نوع جهش یافته مبتلا شوند. پس با اطمینان شانه بالا نیندازیم و نگوییم: من دیگر نمی‌گیرم. واکسن هم از ابتلای شدید به بیماری، بستری شدن در آی. سی. یو و مرگ و میر جلوگیری می‌کند.

  • باورهای نادرست کرونایی

پس از واکسینه شدن به بیماری کرونا 
مبتلا نمی‌شویم.
پس از تزریق دوز دوم واکسن
می‌توانیم ماسک نزنیم.
مصرف داروها با تزریق واکسن تداخل 
پیدا می‌کند.
بیمار کرونایی پس از بهبود دوباره به بیماری مبتلا نمی‌شود.
 


 

کد خبر 614368

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha