رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: ما نه واکسیناسیون را به‌سرعت انجام می‌دهیم نه در راستای قطع زنجیره انتقال ویروس کاری می‌کنیم و از همین هفته افزایش فوتی خواهیم داشت زیرا تعداد بیماران بدحال و بستری در آی‌سی‌یو زیاد است.

تصاویر دفن اموات کرونایی توسط طلاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، دکتر پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص وضعیت بیمارستان‌های کشور در موج پنجم کرونا گفت: ظرفیت بیمارستان‌ها به گونه‌ای نیست که اگر شما به دلیل ابتلا به کووید به بیمارستانی مراجعه کنید، بلافاصله بستری‌تان کنند.

طبرسی گفت: در حال حاضر بیمارستان‌ها با کمبود تخت مواجه هستند و مسئولان بیمارستان‌ها مجبورند از ظرفیت بخش‌های دیگر به بخش کرونا اضافه کنند. چراکه متاسفانه تعداد بیماران مبتلا به کووید بسیار زیاد است و با وجود این شرایط همچنان در حال گذران امور هستیم.

افزایش فوتی‌های کرونا در ایران از چند روز دیگر | آمار بالا می‌رود و ما وقت‌کُشی می‌کنیم | کمبود مواد برای تولید واکسن برکت

مجری مطالعه و عضو تیم علمی واکسن کُوو ایران برکت در خصوص کمبود تجهیزات برای تولید انبوه این واکسن بیان کرد: مانند سایر اقداماتی که برای ساخت واکسن به سختی انجام شده است، مواد و تجهیزات لازم برای تولید واکسن هم به سختی تامین می‌شوند. در حال حاضر برای واکسن برکت دچار این مشکل هستیم. چراکه این واکسن به صورت کاملا ایرانی ساخته شده است. البته یک سری از مواد آن باید از خارج کشور وارد شوند.  به هر حال مسئولان شرکت سازنده این واکسن این مود را تامین می‌کنند چراکه متعهد شده‌اند بموقع و به تعداد مورد نظر وزارت بهداشت واکسن تولید کنند.

محقق اصلی پروژه واکسن ایرانی – استرالیایی در خصوص آخرین وضعیت مراحل مطالعاتی این واکسن توضیح داد: این واکسن در حال حاضر فاز دوم مرحله انسانی را پشت سر گذاشته و گزارش آن در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است تا مورد بررسی سازمان غذا و داور قرار گیرد و به امید خدا اگر مجوز دریافت کنیم، فاز سوم را آغاز می‌کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که واکسن ایرانی – استرالیایی چه زمانی وارد بازار می‌شود، گفت: زمانی که فاز سوم واکسن سیناژن به اتمام برسد و وزارت بهداشت به این واکسن مجوز مصرف دهد، واکسن ایرانی – استرالیایی به تولید انبوه می‌رسد. البته ممکن است این واکسن هم مانند برکت و پاستور در صورتی که نتایج قابل قبولی داشته باشد، در اواسط فاز سوم مجوز اورژانسی دریافت کند. ما برای تولید انبوه آن مشکلی نداریم چراکه زیر ساخت‌های تولید این واکسن برای ۵ میلیون دوز در ماه آماده است.

کرونای دلتا واکسن‌گریز است

طبرسی همچنین در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه به نظر می‌رسد ویروس در گردش بیشتر دلتاست و قدرت انتقال‌پذیری ویروس دلتا بسیار بالاتر است، به ایسنا گفت: البته عددهای مختلفی در این زمینه ذکر می‌شود، اما به هر حال به نظر می‌رسد که قدرت انتقال ویروس دلتا از ویروس‌های جهش‌یافته قبلی بسیار بالاتر است. ضمن اینکه مطالعاتی که تاکنون درباره ویروس دلتا به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که مبتلایان به این ویروس بیشتر به بیمارستان نیاز پیدا می‌کنند و احتیاج‌شان به بستری بیشتر است.

او افزود: حالا اینکه در زمینه مرگ و میر با این ویروس چه اتفاقی می‌افتد، از آنجا که در اکثر کشورهای درگیر با این ویروس به جز هند واکسیناسیون به میزان بالایی انجام شده، نمی‌توان خیلی اطلاعات آن‌ها را مدنظر قرار داد. زیرا ما واکسیناسیون را به حد کافی انجام نداده‌ایم و باید ببینیم که شرایط به چه صورت پیش می‌رود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه به نظر می‌رسد که ویروس دلتا واکسن‌گریز است، اظهار کرد: به این صورت که بسیاری از افرادی که علیه کرونا واکسینه شده بودند هم به بیماری مبتلا شدند. هرچند که در کشورهای اروپایی و آمریکایی که واکسن به میزان زیاد تزریق شده، ابتلایشان به این ویروس تاکنون باعث افزایش بستری و مرگ و میر نشده است. یعنی افراد مبتلا شدند، اما اینطور نبوده که ابتلایشان شدید باشد و قرار باشد در بیمارستان بستری شوند.

او اضافه کرد: به هر حال در ایران هم می‌بینیم بسیاری از افرادی که واکسن تزریق کرده بودند، باز هم مبتلا شدند. این موضوع نشان می‌دهد که حتی اگر واکسن هم تزریق کرده باشید، باز هم باید رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک را جدی گرفت.

وی ادامه داد: در عین حال علائم و نحوه درمان بیماران مبتلا به کرونای دلتا تغییر چندانی نکرده است. به هر حال وقتی بیماری شدیدتر می‌شود و احتیاج مبتلایان به بستری در بیمارستان بیشتر می‌شود، لود بیمارستان‌ها هم بالاتر می‌رود.

طبرسی با بیان اینکه سرعت پیشرفت علائم در کرونای دلتا بیشتر است، گفت: اگر مردم حالت تنگی نفس، سرفه، تب طولانی داشتند، حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند تا مورد بررسی قرار بگیرند و به جد از خوددرمانی و درمان در منزل خودداری کنند. زیرا این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین زودتر مراجعه کنند تا در صورت امکان اقدامات درمانی مناسب انجام شود.

افزایش فوتی‌ها طی روزهای آینده

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره وضعیت فوتی‌های ناشی از کرونای دلتا طی یک تا دو هفته آینده، گفت: متاسفانه افزایش فوتی خواهیم داشت و متاسفانه احتمالا افزایش میزان مرگ و میرمان از همین هفته آغاز خواهد شد. زیرا به هر حل بیمار بدحال و بیماران بستری در آی‌سی‌یو زیاد هستند و اتفاقی است که رخ داده است.

طبرسی تاکید کرد: ما باید از این پیک‌ها و اتفاقات برای آینده درس بگیریم که متاسفانه درس نمی‌گیریم. به پیک پنجم رسیدیم و با این شرایط، بیماری همینطور ادامه پیدا خواهد کرد؛ چراکه ویروس‌های جهش‌یافته که ایجاد می‌شوند، احتمال انتقال و بیماری‌زایی‌شان بیشتر است. بنابراین هر پیکی که می‌آید از پیک قبلی سنگین‌تر می‌شود. این درحالیست که تعداد زیادی از مردم به کرونا مبتلا شده‌اند و شاهدیم که این اتفاقات رخ می‌دهد. این نشان می‌دهد که ابتلای افراد تعیین کننده نیست. زیرا ابتلای مجدد وجود دارد.

او گفت: مهم این است که هرچه سریعتر زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم که متاسفانه ما در این زمینه هم اقدامی انجام نمی‌دهیم. نه واکسیناسیون را به سرعت انجام می‌دهیم و نه در راستای قطع زنجیره انتقال ویروس اقدامی انجام می‌دهیم. در حال حاضر می‌بینیم که تهران از قبل هم شلوغ‌تر است. همه جا باز است. همه محدودیت‌ها روی کاغذ است و در عمل محدودیتی را شاهد نبوده‌ایم.

کد خبر 614062

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha