برای رسیدن به این جایگاه زحمات زیادی کشیده‌اند.

از كارگري به كارآفريني

همشهری آنلاین_زهرا بلندی:با حضور پرتلاش خود در کارگاه خیاطی، صفر تا صد کار را یاد گرفته و تجارب زیادی در این زمینه کسب کرده‌اند. «فاطمه ترابی» و «فاطمه عینی» بانوان ۴۰ و ۳۸ ساله منطقه ۲۰ بعد از کسب مهارت در این زمینه، در جایگاه کارآفرینی ایستاده و به عرصه تولید روی آورده‌اند. تولیدکنندگانی که این روزها مدیریت ۲ مرکز کوثر را بر عهده دارند و به‌ترتیب در تولید سرویس پارچه‌ای آشپزخانه و مونتاژ یراق پرده فعالیت می‌کنند، با شیوع ویروس کرونا به تولید ماسک هم روی آورده‌اند که در این گزارش با آنها بیشتر آشنا می‌شویم.  

توزیع ۵ هزار ماسک رایگان

«فاطمه عینی» کارآفرینی است که در فضایی ۱۲۰ متری در یکی از کوچه‌های خیابان مقدم فعالیت دارد. پارچه‌های رنگارنگ و گل گلی که برای دوخت سرویس‌های پارچه‌ای آشپزخانه تهیه شده، در یک سمت چرخ‌های خیاطی قرار گرفته و در سمت دیگر آن پارچه‌های سفید مخصوص دوخت ماسک دیده می‌شود. این کارآفرین ۳۸ ساله درحالی‌که محصولات آماده شده را در گوشه‌ای از کارگاه قرار می‌دهد، می‌گوید: «برادرم در صنف تولید سرویس پارچه‌ای آشپزخانه فعالیت داشت و من هم با مدرک فنی و حرفه‌ای خیاطی که داشتم، از سال ۱۳۸۵ کارم را در کنار او آغاز کردم. به مدت ۷ سال، هم درس می‌خواندم و هم به‌عنوان مدیر داخلی در کارگاه برادرم کار می‌کردم.» عینی با اشاره به اینکه با آغاز تحصیل در دوره فوق‌لیسانس رشته مدیریت ورزشی، برای مدتی کار را کنار گذاشته است، می‌گوید: «بعد از آن تصمیم گرفتم به‌صورت مستقل کارم را ادامه دهم.

با هدف ایجاد شغل برای بانوان سرپرست خانوار، مشارکت خود را با اداره امور بانوان شهرداری منطقه ۲۰ آغاز کردم. با حمایت آنهااین کارگاه را درسال ۱۳۹۶ تحویل گرفتم و با یکی از دوستانم به‌صورت ۲ نفره تولید سرویس پارچه‌ای آشپزخانه را شروع کردیم. ابتدا کار با ۲ نفر کلید خورد، اما بعد از ۳ ماه فعالیت، شروع به جذب نیرو کردیم.»در این کارگاه افراد دوره‌های آموزشی دوخت سرویس پارچه‌ای آشپزخانه را می‌گذرانند و بعد از کسب مهارت مشغول کار شده یا خودشان وارد عرصه تولید می‌شوند. عینی با بیان این موضوع می‌گوید: «در حال حاضر داخل کارگاه ۱۲ نفر از بانوان سرپرست خانوار، بدسرپرست و دختران دانشجو مشغول کار هستند و ۷ نفر هم در خانه فعالیت می‌کنند.» این بانوی کارآفرین درباره نحوه فروش این محصولات می‌گوید: «ابتدا تولیداتمان را در مغازه‌های کوچک محله شهرری می‌فروختم، اما اکنون تولیداتمان به حدود ۱۰ هزار سرویس در ماه رسیده است که بین فروشندگان بازار تهران، شهرهای اراک، اردبیل، گیلان، مازندران، مشهد و کشورهایی مثل عراق صادر می‌شود.» 
عینی درباره آغاز تولید ماسک از اسفند سال گذشته می‌گوید: «با شیوع ویروس کرونا، وقتی کشور با کمبود ماسک روبه‌رو شده بود و به خیاط‌ها تقاضای همکاری برای دوخت ماسک داده می‌شد، با مشارکت نیروهای کارگاه، تولید ماسک را آغاز کردیم.» او با اشاره به اینکه روزانه حدود ۳ هزار ماسک تولید می‌کنند، می‌گوید: «در این مدت حدود ۵ هزار ماسک را رایگان بین همسایه‌ها و اهالی شهرری توزیع کرده‌ایم. این درحالی است که ماسک‌های سه‌لایه تولیدشده با قیمت مناسب برای فروش به وزارت بهداشت تحویل داده می‌شود تا بین متقاضیان عرضه شود.» عینی با بیان اینکه بانوان بعد از هماهنگی با اداره امور بانوان می‌توانند از خدمات این مرکز بهره‌مند شوند، می‌گوید: «نشانی این مرکز خیابان مقدم، کوچه شکری، کوچه هاشمی، پلاک ۷، طبقه همکف و اول است و علاقه‌مندان با همراه داشتن معرفینامه از اداره امور بانوان شهرداری منطقه ۲۰ می‌توانند مهارت دوخت سرویس پارچه‌ای آشپزخانه را در اینجا آموزش ببینند.»

تغییر شغل با شیوع کرونا

کارگاهی که در آن فعالیت دارد، فضایی حدوداً ۳۰۰ متری است و در یکی از خیابان‌های محله عباس‌آباد قرار دارد. چرخ‌های خیاطی ردیف به ردیف هم چیده شده و بانوان در حال دوخت ودوزند. عده‌ای یراق‌های پرده در دست دارند و عده ایهم در حال دوخت ماسک هستند. «فاطمه ترابی» کارآفرین ۴۰ ساله‌ای که مدیریت این کارگاه را به عهده دارد، ضمن رسیدگی به کار کارکنان، گذری به دوران جوانی‌اش زده و می‌گوید: «بعد از ازدواج به دلیل مشکلاتی که در زندگی‌ام پیش آمد مجبورشدم کار کنم. رشته تحصیلی‌ام طراحی دوخت بود و کارم را در یک کارگاه خیاطی شروع کردم.» ترابی با بیان اینکه بعد از ۳ سال فعالیت در کارگاه‌های مراکز کوثر و یادگیری همه فوت و فن‌های خیاطی، مورد حمایت اداره امور بانوان شهرداری منطقه ۲۰ قرار گرفته و کار تولید را آغاز کرده است، می‌گوید: «سال ۱۳۸۸ یکی از مراکز کوثر دراختیار ما قرار داده شد و با همکاری بانویی دیگر، یک مزون راه‌اندازی و فعالیتمان را با ۴ نیروی کار شروع کردیم.

هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم که روزی بتوانم خودم در عرصه تولید گام بردارم و برای بانوان دیگر اشتغالزایی کنم.» ترابی ادامه می‌دهد: «بعد از یک سال و نیم فعالیت در آن مزون، مهارتم در تولید مورد تأیید اداره امور بانوان قرار گرفت و فضای بهتری برای کار به من پیشنهاد شد. با نقل مکان شیوه کار هم تغییر کرد و این‌بار به تنهایی به مونتاژ وسایل جانبی پرده همچون یراق روی آوردم.»این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه با گذر زمان تعداد نیروهای کارش بیشتر شده، می‌گوید: «در نخستین روزهای فعالیت، کارم را با ۴ نیروی کار شروع کردم و امروز با همکاری ۸۰ نفر این کارگاه را اداره می‌کنم. با افزایش تقاضا نیازمند تولید بیشتر می‌شویم و بالطبع به نیروی کار بیشتری هم نیاز داریم. اکنون ۲۵ نفر به‌صورت حضوری در کارگاه فعالیت می‌کنند و به ۶۰ نفر دیگر کار ارائه می‌شود تا در منزل به آماده‌سازی آن بپردازند.»او با اشاره به اینکه بیشتر افرادی که اینجا مشغول کار هستند بانوان سرپرست خانوار یا بدسرپرست هستند،

می‌گوید: «تا جایی که در توانم هست، تلاش می‌کنم از بانوان حمایت و برای آنها اشتغالزایی کنم و هدف اصلی‌ام گسترش روزافزون کار و جذب نیروهای بیشتر است.»او با اشاره به اینکه از بهمن سال ۱۳۹۸ با شیوع ویروس کرونا شروع به تولید ماسک کرده، می‌گوید: «روش دوخت ماسک را بلد نبودم و تاکنون چنین‌کاری انجام نداده بودم، اما با پیشنهاد یک تولیدکننده، کار را طی یک جلسه یاد گرفتم و با آموزش آن به نیروهای کارگاه، تولید ماسک هم در آن روزها کلید خورد.» او با اشاره به اینکه این تولیدات دراختیار تولیدکننده اصلی ماسک قرار گرفته و در بیمارستان‌ها و نهادهای مختلف توزیع می‌شود، می‌گوید: «کار را با تولید روزانه هزار ماسک شروع کردیم و در حال حاضر روزی حدود ۵۰ هزار ماسک تولید می‌کنیم. تا یک ماه اخیر، روزانه حدود ۳ هزار شیلد هم تولید می‌شد، اما به دلیل نبود تقاضا، فعلاً تولید آن را متوقف کرده‌ایم.» او در پایان درباره جذب بانوان سرپرست خانوار و بدسرپرست می‌گوید: «بانوان علاقه‌مند در صورت تمایل می‌توانند بعد از هماهنگی با اداره امور بانوان شهرداری منطقه ۲۰، دوره‌های مهارت‌آموزی را در این مرکز بگذرانند و به محض توانمندسازی به‌صورت حضوری یا کار در منزل همکاری خود را با ما ادامه دهند یا شخصاً به تولید بپردازند.» نشانی این مرکز برای مراجعه علاقه‌مندان شهرری، میدان معلم، عباس‌آباد، خیابان امام خمینی(ره)، پلاک ۲۶ است.  


 

کد خبر 551278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha