خیاط زبردستی است. سال‌هاست پشت چرخ خیاطی می‌نشیند و لباس می‌دوزد. یعنی از وقتی که روزگار سر ناسازگاری با او گذاشت.

مريم عمادي

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی: پیش از آن نه چیزی از خیاطی می‌دانست نه دغدغه یادگیری‌اش را داشت. اما بعد از اتفاقات تلخی که چاشنی زندگی‌اش شد، ماجرا کمی فرق کرد. ناچار سکان زندگی را به دست گرفت تا کشتی به گل نشسته‌اش را به ساحل امن برساند. پی خیاطی رفت و کار با چرخ صنعتی را یاد گرفت. ابتدای امر در یکی از مراکز کوثر منطقه ۱۴ شروع به فعالیت کرد و با جربزه‌ای که از خود نشان داد توانست در مدت زمان کمی عنان کار را به دست بگیرد.

«مریم عمادی» حالا کارآفرین برتر منطقه ۱۴ شده و غیر از خودش، نان بر سر سفره ۱۸ بانوی دیگر می‌گذارد. برای او شکست معنا و مفهومی ندارد و معتقد است با تکیه به قدرت الهی می‌توان همه نشدها را به شد تبدیل کرد. برای دیدنش به مرکز کوثر شماره یک رفتیم و پای صحبتش نشستیم.  

مرکز کوثر شماره یک، آپارتمانی است نسبتاً بزرگ و نوساز در خیابان کیانی، نرسیده به بزرگراه محلاتی. یک مکان امن و راحت برای بانوانی که قرار است نان‌آور خانواده باشند. از قرار معلوم ساختمان را شهرداری منطقه تملک کرده و در اختیار بانوان کارآفرین گذاشته است. کارگاه خیاطی طبقه اول را «مریم عمادی» اداره می‌کند و مسئولیت واحدهای تولیدی در طبقات دوم و سوم با کارآفرین‌های دیگر است.

کارگاه خیاطی در واقع یک سالن بزرگ است با میزهای زیادی که در آن به نظم و با فاصله از هم چیده شده‌اند. گوشه سالن کوهی از لباس‌های دوخته شده روی هم تلنبار شده و منتظر بسته‌بندی است. به جز قژقژ چرخ‌ها صدای دیگری به گوش نمی‌رسد. همه سرگرم کارند. بی‌آن که لحظه‌ای را هدر دهند. عمادی خود نیز مشغول خیاطی است. با دیدن یک غریبه که خود را خبرنگار معرفی می‌کند، دست از کار می‌کشد. میانسال است اما پر انرژی و سرنشاط. برای همه بانوانی که آن جا خیاطی می‌کنند، به مثابه مادری دلسوز می‌ماند حتی بانوی سالمندی که به رغم ۷۰ سال سن پشت میز چرخ خیاطی نشسته است. می‌گوید: «ماه آخر سال سرمان خیلی شلوغ می‌شود. تعطیلی نداریم. سفارش کار گرفتم و باید به موقع تحویل دهم.»

  • همسرم کارگاه تولیدی داشت

همراه با خود عمادی، ۱۰ بانوی دیگر مشغول کارند. ماسکی که به‌صورت دارند خستگی چهره‌شان را پنهان کرده و بی‌توجه به آن همه حواسشان به دوختن است. عمادی دستش را با الکل ضدعفونی کرده و می‌گوید: «از وقتی بیماری کرونا شیوع پیدا کرده دردسرهای ما هم مضاعف شده است. مرتب باید همه جا را ضدعفونی کنیم.» میزها به فاصله ۲ متری از هم قرار دارند و همین نشان می‌دهد این بانوی کارآفرین چقدر به سلامت کارکنانش اهمیت می‌دهد.

سر صحبت را باز می‌کند، از خودش می‌گوید که از ۱۰ سال پیش تاکنون به‌عنوان کارآفرین فعالیت می‌کند. تعریف می‌کند: «کار را با ۳ نفر شروع کردم و حالا ۱۸ نفر در اینجا فعالیت می‌کنند. بعضی روزها همه بانوان حضور دارند و بعضی روزها تعداد کمتری به کارگاه می‌آیند. مثل امروز که فقط ۱۰ نفر هستند.» او از اینکه توانسته به بانوان سرپرست خانوار اعتماد به نفس بدهد و حامی‌شان باشد حس خوبی دارد و خدا را شکر می‌کند. عمادی بانوی خوش صحبتی است.

همین‌طور که پارچه را برش می‌زند، ادامه می‌دهد: «همیشه در روی یک پاشنه نمی‌چرخد. زندگی پستی و بلندی زیاد دارد. وقتی ازدواج کردم زندگی نسبتاً مرفهی داشتم. خانه‌دار بودم. همسرم کارگاه تولیدی داشت. نمی‌دانستم کم و کسری مالی چیست. تا اینکه همسرم بیمار شد. مرتب احساس خستگی می‌کرد و پاهایش لمس می‌شدند. برای بهبودش خیلی دوندگی کردم.»

  • کلی بدهی روی دستمان ماند

چند سالی از بیماری همسر عمادی گذشت و شرایط او کمی بهتر شد. بچه‌ها بزرگ شده بودند و مهدی پسر بزرگ خانواده شد وردست پدر. باقی ماجرا را از زبان خودش می‌شنویم: «خوشحال بودم که شرایط بد را پشت سر گذاشته‌ام اما خوب همیشه آن‌طور که دوست‌داری زندگی پیش نمی‌رود. یکی ۲ ماه مانده به عید ۸۸، همسر و پسرم کلی بارانی و مانتو و پالتو تولید کردند اما از اقبال بد، جنس چینی وارد بازار شد و چون با قیمت خیلی کم عرضه می‌شد، لباس‌های تولیدی ما فروش نرفت. شوهرم ورشکست شد و کلی بدهی روی دستمان ماند.» 
طلبکارها یکی ۲ تا نبودند و طلب‌شان را می‌خواستند، عمادی ناگزیر دل از خانه و کاشانه‌اش برید و خانه را برای فروش گذاشت تا بتواند بدهی‌های مردم را پرداخت کند. او از بیان این گفته حس بدی پیدا می‌کند و می‌گوید: «این که خودت صاحب خانه و ثروت‌باشی و یک‌شبه مجبور شوی اثاثیه‌ات را جمع کرده و به مستأجری بروی خیلی سخت است.»

ورشکستگی مرد خانه کم بود که عود کردن بیماری‌اش هم مزید بر علت شد. بدتر از آن بیماری ناشناخته مهدی پسر بزرگ خانواده بود که او را راهی بیمارستان کرد. عمادی می‌گوید: «همسرم به ام. اس مبتلا شده بود. مویرگ‌های مغز پسرم بسته و زمینگیرش کرده بود. احساس می‌کردم سقف آسمان روی سرم خراب شده و حالم را نمی‌فهمیدم. از فکر اینکه همسرم ویلچرنشین می‌شود و هیچ‌وقت سلامت خود را به دست نمی‌آورد پشتم می‌لرزید. نمی‌دانستم باید چه کنم. اجاره خانه، تهیه مایحتاج زندگی، مداوای همسرم بار سنگینی بر دوشم شده بود.» 

  • خیاطی بلد نبودم

او با همه تلخی‌ها، معنی شکست را نمی‌فهمید، از اینکه بخواهد از صفر شروع کند ابایی نداشت. تا اینکه از طریق رادیو درباره مراکز کارآفرینی حرف‌هایی شنید و همین جرقه‌ای در ذهنش ایجاد کرد. پی کار را گرفت و بعد از کلی پرس‌وجو راهی شهرداری منطقه ۱۴ شد. می‌گوید: «من خیاطی بلد نبودم اما همسرم قبل از اینکه زمینگیر شود کار با چرخ صنعتی را به من یاد داد.

همین انگیزه‌ای برای من شد. کار در مرکز کوثر را شروع کردم. ۴ بانوی سرپرست خانوار به من معرفی شد. با هم کار می‌کردیم و خوشحال بودم که توانسته‌ام برای نجات زندگی‌ام تلاشی کنم. نیروهایم کم‌کم زیاد شد و خدا را شکر می‌کنم که الان ۱۸ بانو در اینجا خیاطی می‌کنند.» او مراکز کوثر را سکوی پرتابی برای رسیدن به موفقیت می‌داند و از اینکه امور بانوان شهرداری از بانوان سرپرست خانوار حمایت می‌کند خوشحال است. از ماجرای بیماری همسر عمادی و ورشکستگی او سال‌های زیادی می‌گذرد اما این بانوی کارآفرین هنوز نتوانسته سختی آن روزها را فراموش کند. می‌گوید: «همیشه به بانوان سرپرست خانوار می‌گویم با تلاش است که می‌توانند شکست‌های زندگی‌شان را جبران کنند.» او به رغم بیمار بودن همسرش باز از او راهنمایی می‌خواهد و همواره در کنارش احساس خوشبختی می‌کند.  
 

  • رشته‌های آموزشی مراکز کوثر

۱۴۹ مرکز مهارت‌آموزی کوثر در تهران مشغول به فعالیت هستند. در این مراکز رشته‌های متنوع تولید کالاهای حجاب، لباس مجلسی و خانگی، پوشاک کودکان، مانتو، لباس کار و بیمارستانی، پوشاک عروس، بسته‌بندی پوشاک، تولید کالای خواب، تولید کیف و کفش چرم، وسایل آشپزخانه، جعبه‌های پارچه‌ای، شمع سازی، کامپیوتر، پاک کردن سبزی، بسته‌بندی مواد غذایی و تولید شیرینی و نان انجام می‌شود. البته بعضی از شغل‌ها مثل کابینت‌سازی هم هست که شامل فرزندان زنان سرپرست خانوار می‌شود.  
 

چطور در مرکز کوثر مشغول به کار شویم؟
 اینکه چطور می‌شود در مرکز کوثر مشغو به کار شد شاید سؤال خیلی از بانوان سرپرست خانوار باشد. شرایط عضو شدن به این‌گونه نیست که فرد شخصاً به مرکز کوثر مراجعه کند و در خواست اشتغال دهد.

ابتدای امر باید به اداره امور بانوان واقع در خیابان نبرد جنوبی، تقاطع خیابان زمزم مراجعه کند و با ثبت اطلاعات در سامانه شهرداری نام خود را در لیست متقاضیان کار قرار دهد. این در حالی است که بانوی سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی نباشد. بعد از بررسی‌های اداره امور بانوان، بانوی سرپرست خانوار به یکی از مراکز کوثر معرفی می‌شوند. کسانی که تمایل دارند از خدمات این مرکز بهره‌مند شوند و نیاز به اطلاعات بیشتری دارند می‌توانند با شماره تلفن ۹۶۰۴۰۲۶۰ تماس بگیرند.  

کد خبر 586570

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha