مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد : وقتی به زن شکست خورده و سختی‌کشیده‌ای بگویند تو می‌توانی و موفق خواهی شد شاید کمی ذهنش را مشغول کند و تصمیم به تلاش و همت بیشتری بگیرد اما اگر این را زنی با گذشته‌ای شبیه خودشان به آنها بگوید اتفاق دیگری خواهد افتاد.

بسياري از زناني كه در مترو دستفروشي مي‌كنند ازجمله همين زنان نيازمندي هستند كه تمام يا بخشي از بار زندگي را به دوش گرفته‌اند و البته براي گذران زندگي با اما و اگر، سرما، گرما و مواجهه قانوني روبه‌رو هستند. بر سر راه بسياري ديگر از اين زنان هم راهي براي توانمندشدن قرار گرفت تا با كسب مهارت، روي پايشان بايستند.زناني كه از صفر شروع كردند و به قله رسيدند.

  • از دست خالي ديروز تا 2كارگاه دوخت امروز

حوريه حسين‌زاده يكي از زن‌هايي است كه از چند سال پيش وارد مسير دشواري شد. سال72 بعد از جدايي از همسر معتادش، تحصيلاتش را تا ديپلم ادامه داد و چون مسلط به خياطي بود براي آموزش وارد هلال‌احمر شد. سرپرستي دختر و پسرش را هم بعد از مدتي به‌عهده گرفت اما بعد از فوت پسرش 13سال سابقه كار را كنار گذاشت و يك سالي خانه‌نشين شد.

سال81 به پيشنهاد يكي از دوستانش وارد كارگاهي زيرنظر بهزيستي شد و مسئوليت كنترل كيفي را به‌عهده‌اش گذاشتند. سپس مديريت كارگاه دوخت را به‌عهده گرفت و در نهايت در سال88 به پيشنهاد مدير امور بانوان منطقه20 شهرداري، فعاليتش را زيرنظر ستاد توانمندسازي زنان آغاز كرد.

«پيشنهاد راه‌اندازي كارگاه را كه به من دادند، دستم خالي بود، پولي نداشتم و تنها سرمايه‌ام مهارت خياطي بود.» ابتدا كارگاهي در محدوده باقرشهر در اختيارش گذاشتند و وام صندوق مهر امام رضا(ع) هم كمكي براي خريد چرخ‌هاي خياطي‌اش شد. از سال90 كارگاهش به دولت‌آباد منتقل شد و حالا مجموع زنان سرپرست خانوار يا بدسرپرستي كه چه در كارگاه و چه در منزل زيرنظرش كار مي‌كنند 17نفر است. لباس مردانه و زنانه مي‌دوزند و حتي برخي‌شان آنقدر پيشرفت كرده‌اند كه از پس دوخت كت و شلوار دامادي هم برمي‌آيند.

حسين‌زاده به همشهري مي‌گويد: «گاهي فكر مي‌كنم سختي‌هايي كه كشيدم مرا مقاوم و پر تلاش كرد و امدادهاي غيبي دستم را گرفت كه اكنون توانسته‌ام به اينجا برسم. هر چند كه مديون حمايت‌هاي پدرم نيز هستم.» حسين‌زاده با كمك ستاد توانمندسازي زنان سرپرست خانوار شهرداري، تا يك‌ماه آينده دومين كارگاهش را در حوالي ميدان امام‌حسين راه‌اندازي مي‌كند. «در زمان داير كردن نخستين كارگاه كمك‌هاي خوبي كردند. حتي اوايل قبض برق را تا خودكفا شدن كارگاه پرداخت كرده و كمك‌هاي خوبي به بچه‌ها مي‌كردند اما 2سال است كه اين حمايت‌ها كمتر شده اما هميشه اين را مي‌گويم كه اگر حمايت‌هاي شهرداري نبود كرامت زن‌هايي مانند من حفظ نمي‌شد.»

  • تجربه ارزشمند همكاري با برندهاي پوشاك

چند سالي است كه به همت ستاد توانمندسازي زنان سرپرست خانوار مراكز كوثر با برندهاي معتبر پوشاك همكاري داشته و بخشي از پوشاك آنها را توليد مي‌كنند. اين اتفاق توانسته به موفقيت كوثرها كمك شاياني كند. نيره سادات مظلومي صاحب يكي از اين كوثرهاست كه با همكاري 8بانوي سرپرست خانوار، پوشاك بچگانه توليد مي‌كند. وي از سال89 كارش را به‌عنوان بانوي بدسرپرست و به كمك ستاد كارگاهي در محله نظام‌آباد راه‌اندازي مي‌كند.

سال92 با فوت همسرش مسئوليت خانواده را كاملا به‌عهده مي‌گيرد و كارش را گسترش مي‌دهد. مظلومي كه كوثرش با برندهاي معتبر همكاري مي‌كند، مي‌گويد: «كار با برندها كيفيت توليد ما را ارتقا داده و دقتمان را بالا برده است.» وي معتقد است همكاري چند كوثر خوب و فعال و يكي شدن آنها اتفاق ارزشمندي است؛ به همين دليل پيشنهادي را به ستاد ارائه كرده و تاكنون جلساتي براي يكي شدن چند كوثر برگزار شده است. «اگر اين اتفاق بيفتد توليدات‌مان افزايش يافته و مي‌توانيم مكاني براي عرضه آنها نيز فراهم كنيم.»

  • زنان سرپرست خانوار چطور توانمند شدند؟

از آغاز فعاليت ستاد توانمندسازي زنان سرپرست خانوار از سال87 تاكنون 17هزار بانوي سرپرست خانوار يا بدسرپرست وارد چرخه خدمات‌گيري و توانمندسازي ستاد شده و به مرور 13هزار نفر از آنان به دلايل مختلف ازجمله توانمندشدن يا دريافت حمايت از ديگر ارگان‌ها از چرخه خارج شده‌اند. هم‌اكنون 4هزاربانو تحت حمايت ستادند و در 159كوثر يا همان مراكز مهارت‌آموزي مشغول به‌كار و كسب درآمدند.

از مجموع بانواني كه وارد ستاد شده و حمايت‌هاي شغلي و مهارتي آن را دريافت كرده‌اند، 100نفر خودشان بعد از فعاليت در كارگاه‌ها به‌عنوان كارآفرين و صاحبان كوثر به‌كار مشغول شده و هم‌اكنون تعدادي ديگر از زنان بي‌سرپرست يا بد‌سرپرست را تحت آموزش و اشتغال قرار داده‌اند.

کد خبر 373955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha