الهام مصدقی‌راد: تعداد بازدید‌کنندگان و مشتریان یازدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی در صبح نخستین روز هفته قابل توجه است و مقابل برخی غرفه‌ها باید منتظر ایستاد تا فرصتی برای ورود فراهم شود.

نمایشگاه

وقتي هر دوره نمايشگاه نسبت به دوره قبل، ‌غرفه‌هاي بيشتري را در خود جاي دهد، تعداد زنان سرپرست خانواري كه در توليدي‌هاي حاضر در نمايشگاه فعاليت مي‌كنند، ‌افزايش يابد و برندهاي معتبر داخلي تمايل بيشتري براي شركت در دوره بعدي داشته باشند، بدين معناست كه مخاطبان نمايشگاه افزايش يافته، توليدكنندگان بيشتري با آن آشنا شده‌اند و كيفيت‌ محصولات را حفظ كرده و ارتقا داده‌اند.

فهيمه فيروزفر، رئيس ستاد توانمندسازي زنان سرپرست خانوار شهرداري تهران اعلام كرده كه طبق قرار در دوازدهمين دوره نمايشگاه كه در اسفندماه برگزار مي‌شود، تنها توليدكنندگاني حضور خواهند داشت كه پارچه‌هاي آنها نيز ايراني و توليد داخل باشد. محمدعلي نجفي، شهردار تهران در بازديد خود از نمايشگاه ضمن اشاره به كيفيت و قيمت مناسب كالاهاي نمايشگاه تأكيد كرده كه شهرداري بايد زيرساخت‌ها و فضاي مشوق كارآفريني در تهران را توسعه دهد.

به گفته وي اگر بتوان مسائل مربوط به اشتغال زنان سرپرست خانوار را حل كرد، بخش قابل توجهي از آسيب‌هاي اجتماعي كاسته خواهد شد. علي ربيعي وزير تعاون، ‌كار و رفاه اجتماعي هم در حاشيه بازديد از نمايشگاه به كيفيت قابل توجه و داراي ارزش صادرات برخي توليدات عرضه شده، اشاره كرده و آنها را قابل رقابت با برندهاي خارجي دانسته است.

  • تلاش زنان خودساخته

نمايشگاه زنان و توليد ملي از دومين دوره فعاليت خود، ‌برندهاي معتبر داخلي در حوزه پوشاك را در كنار كوثرها يا همان مراكز مهارت‌آموزي قرار داد تا هم توجه به توليد داخل افزايش يابد و هم كيفيت توليدات زنان سرپرست خانوار فعال در كوثرها، افزايش يابد. اين مسئله تا جايي پيش رفت كه فعاليت برخي كوثرها به صادرات رسيد و هم‌اكنون ستاد توانمندسازي زنان سرپرست خانوار شهرداري با قدم‌هاي جديد بستر فعاليت مشترك ميان هنرمندان و بانوان كارآفرين در ديگر شهرها را نيز فراهم كرده تا توليد داخلي كه شايد قرن‌هاست مردم آنها را مي‌شناسند، با طرح و كاربردي جديد دوباره زنده شود.

برقراري پيوند و ارتباط كاري ميان پارچه‌بافي شهر بيرجند با قلم‌كاري اصفهان زيرنظر استاد ايراني دانشگاه مدآرت پاريس، اتفاق قابل توجه و ارزشمندي است كه منجر به استقبال بازديدكنندگان نمايشگاه از اين غرفه شده است. به گفته ياربخت مديرغرفه، گردشگران خارجي استقبال بسياري از كارگاه اين مجموعه در اصفهان و پاريس دارند. نمونه لباس‌هاي دوخته شده از طرح قلمكار و پارچه‌هاي بيرجند در كنار ديگر محصولات اين غرفه توجه مشتريان را جلب كرده و خريداران بسياري دارد.

برخي برندهاي حاضر در نمايشگاه كه سال‌هاست به‌عنوان توليد‌كنندگان شناخته شده در حوزه پوشاك، ‌كالاي حجاب و... فعاليت مي‌كنند، چند سالي است كه به‌دليل فراهم كردن شرايط اشتغال براي زنان سرپرست خانوار، به مجموعه كوثرها پيوسته‌اند. دينا، يكي از اين توليدكنندگان است كه بيش از 30كارگر از مجموع حدود 100كارگرش را زنان سرپرست خانوار شامل مي‌شوند و توانسته مشتريان سال‌هاي گذشته‌اش را افزايش دهد.

يكي از خريداران مي‌گويد: «طرح و پارچه‌هاي روسري‌ها متنوع است و قيمت مناسبي نسبت‌به توليدات مشابه دارند. دينا را از چند سال قبل مي‌شناختم و در نمايشگاه مشتري ثابتش هستم.» مانتو‌ «آي‌تك» نيز كه از دهه70 فعاليت خود را در زمينه مانتوهاي اسپرت، مجلسي و اداري آغاز كرده هم‌اكنون 10زن سرپرست خانوار در كارگاه خود دارد و به گفته ناصر سليماني يكي از مديران توليدي، هم‌اكنون در حال سپري كردن مراحل اداري راه‌اندازي كوثر نيز هست؛ «تردد كارگران خانم به كارگاه واقع در شهرك صنعتي سخت است؛ به همين دليل تصميم به راه‌اندازي كوثر در داخل شهر گرفتيم تا شرايط مساعدتري براي فعاليت اين بانوان فراهم شود و مسير دور، آنها را از ادامه فعاليتشان منصرف نكند.»

کد خبر 382355

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha