مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران که از سال۸۶ فعالیت خودش را آغاز کرده امروز به‌عنوان الگویی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در دیگر شهرها شناخته شده است.

از دو‌سه سال قبل برخي استان‌ها ازجمله اصفهان و خراسان جنوبي خواستار دريافت شيوه و الگوي كار ستاد براي اجرا در استان خود شدند و اين ارتباط هم‌اكنون شكل گرفته است. عبدالرضا رحماني فضلي، وزير كشور نيز‌ ماه گذشته در جلسه‌اي كه با حضور زنان كارآفرين شناخته شده كشور و مديران كل بانوان استانداري‌ها برگزار شد ضمن لزوم توجه و حمايت بيشتر از زنان كارآفرين، بر بهره‌مندي ديگر استان‌ها از الگوي ستاد توانمندسازي زنان سرپرست خانوار شهرداري تهران نيز تأكيد كرد.

  • استان‌ها وارد مي‌شوند

3سال قبل شهرداري تهران در نشستي با حضور نمايندگاني از استان‌هاي مختلف، نمونه نسخه بانك اطلاعاتي ستاد را در اختيار آنها قرار داد. اين اطلاعات شامل مشخصات، توانايي‌ها، تعداد فرزندان اين زنان و وضعيت آنهاست و در تصميم‌گيري‌ها و كمك به اشتغال آنها و هدايت تحصيلي و مهارتي فرزندانشان كمك بسيار بزرگي است. از طريق همين بانك است كه زنان تحت حمايت ستاد به كارآفرينان و توليدكنندگان در حوزه‌هاي مختلف معرفي مي‌شوند. دولت نيز تقريبا در همين زمان تصميم به اجراي اين طرح به‌صورت آزمايشي در شهرري گرفت كه نتيجه خاصي در بر نداشت. به گفته فهيمه فيروز‌فر، رئيس ستاد توانمندسازي زنان سرپرست خانوار ظاهرا آنچه در حوزه دولتي منجر به عدم اجراي مطلوب شده، ضعف قوانين است. با وجود اين وي كه پيش از اين از پيگيري‌هاي 2 استان اصفهان و خراسان جنوبي براي كسب تجربيات تهران خبر داده بود در گفت‌وگو با همشهري اعلام كرد جلسات تخصصي با مديريت شهري اين دو استان برگزار شده و نتايج خوبي به‌دنبال داشته است. شوراي شهر اصفهان شهرداري را موظف به اجراي طرح توانمندسازي زنان سرپرست خانوار كرده و قرار است با همكاري سازمان‌هاي مردم نهاد و كمك شهرداري تهران اين طرح اجرايي شود. به پيشنهاد اين ستاد قرار است شهرداري اصفهان با همكاري آموزش و پرورش، زنان سرپرست خانوار را از طريق مدرسه فرزندان‌شان شناسايي و به شهرداري معرفي كند. در خراسان جنوبي نيز اين همكاري در شناسايي و توانمندسازي زنان شكل خواهد گرفت. يكي از طرح‌هايي كه قرار است با همكاري اين دو شهر و در راستاي حمايت از زنان سرپرست خانوار انجام شود، ارتقاي كيفي پارچه‌هاي توليدي در خراسان جنوبي و كنارگذاشتن خام‌فروشي است. فيروزفر مي‌گويد در تلاشيم پارچه‌هاي توليدي اين استان به كمك زنان سرپرست خانوار به محصول تبديل شده و به فروش برسند. قرار است به‌زودي همكاري شهرداري تهران با استان فارس و آذربايجان شرقي هم در همين زمينه آغاز شود.

  • استقبال زنان كارآفرين از باشگاه توان ياب

زنان كارآفريني كه فعاليت خود را با حمايت شهرداري تهران آغاز كردند، مدتي است با همكاري يكديگر كانالي در فضاي مجازي تشكيل داده و تجربيات خود را به ديگر كارآفرينان منتقل مي‌كنند. اين بانوان كه ازجمله كارآفرينان شاخص هستند، زيرنظر ستاد در اين كانال فعاليت كرده و تعدادشان روزبه‌روز در حال افزايش است. اعضاي باشگاه، زنان كارآفرين سرپرست خانوار خارج از ستاد كه توليدات مشابه با اعضا را دارند به عضويت باشگاه درآورده‌اند تا به ارتقاي توليدات يكديگر كمك كنند. اعضاي باشگاه تلاش كرده‌اند توليداتي هماهنگ با يكديگر ارائه كنند. به گفته فيروزفر توليدات اين بانوان به‌گونه‌اي است كه مي‌توان به‌راحتي يك خانه را با مجموع آنها تزيين كرد. كسب تجربيات از بانويي بيوه، مطلقه، شوهر در حبس و معتاد كه همه بار زندگي را به دوش مي‌كشد، بسيار ارزشمند است و مي‌تواند انرژي مضاعفي به كارآفرينان تازه نفس بدهد. اين باشگاه در يازدهمين نمايشگاه زنان و توليد ملي كه از 22شهريور تا 3مهر برگزار مي‌شود، ‌معرفي خواهد شد.

کد خبر 380572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha