چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

یک جامعه‌شناس با اشاره به اینکه تأخیر در ازدواج مربوط به همه گروه‌های جامعه نیست و نمی‌توان آن را یک معضل اجتماعی دانست، گفت: این واقعه جمعیت‌شناسی بیشتر گریبانگیر اقشار تحصیلکرده است که در عین داشتن شغل، به‌دنبال درآمد بالاتر هستند.

اين افراد به‌دنبال اين هستند تا با ازدواج در سنين بالاتر انتخاب اصلح داشته باشند و انديشيده‌تر عمل كنند. شهلا كاظمي‌پور تعداد كل خانوارهاي ايراني در سال95 را حدود 24ميليون نفر اعلام كرد و ادامه داد: درصد خانوارهاي زن سرپرست در سال85، بيش از 1.5ميليون نفر (9.4درصد) بوده كه اين تعداد در سال95 با رسيدن به بيش از 3ميليون نفر به 12.7درصد افزايش يافته است.

اين جمعيت شناس در ادامه با اشاره به افزايش تعداد خانوارهاي تك نفره در يك دهه اخير تصريح كرد: در سال 85بيش از 880هزار خانوار تك نفره در كشور مورد شمارش قرار گرفته بود كه اين رقم در سال گذشته به بيش از 2ميليون نفر رسيده است. از اين تعداد بيش از 68هزار خانوار مرد سرپرست و بيش از يك ميليون و 350هزار خانوار زن سرپرست هستند.

به‌عبارت ديگر مي‌توان گفت 12درصد از مجموع 24ميليون خانوارهاي كشور، زن سرپرست هستند. به گفته وي آمار خانوارهاي تك نفره به نسبت كل خانوارهاي كشور در سال85، 5.2درصد بوده كه اين عدد در سال95 به 8.5درصد رسيده و اين در حالي است كه 66.4درصد از كل خانوارهاي «تك نفره» زن سرپرست هستند.

وي با اشاره به اينكه درصد كل خانوارهاي يك نفره به كل خانوارها در سال گذشته 8.5درصد است، گفت: 3.3درصد از تعداد خانوارهاي يك‌نفره مرد سرپرست متعلق به مردان است همچنين درصد مردان تك‌زيست 20 تا 44سال به كل جمعيت 2درصد و اين رقم در زنان يك درصد است. 6درصد از مردان 20 تا 44ساله تك‌زيست نيز تا‌كنون ازدواج نكرده‌اند. اين رقم در مورد زنان 3درصد را نشان مي‌دهد.

شهلا كاظمي پور در ادامه درصد مردان 20 تا 44ساله‌اي كه هرگز ازدواج نكرده‌اند را 33.2درصد و اين رقم را در زنان 15 تا 39ساله 31.3درصد دانست و اضافه كرد: در گذشته تنها زيستي امري ناخواسته بوده و فرد به‌دليل از دست دادن خويشان، طلاق يا مهاجرت خود يا ساير اعضاي خانواده مجبور به تنهازيستي مي‌شده ولي در دنياي امروز علاوه بر تنهازيستي، گروهي از افراد به شكل خودخواسته علاقه‌مند هستند تا تنها زندگي كنند.

اين جمعيت شناس با بيان اينكه تعداد زنان 44 تا 49ساله متاهل براساس آمارهاي سال95 نزديك به 96درصد است، اضافه كرد: اين آمار نشان مي‌دهد با يك معضل اجتماعي روبه‌رو نيستيم چراكه از يك طرف مي‌خواهيم دختران و پسران جوان تحصيلات عالي داشته باشند و از طرف ديگر اين سؤال را مطرح مي‌كنيم كه چرا آنها ازدواج نمي‌كنند؟ (ايسنا)

کد خبر 386322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha