در بزرگراه شهید دوران، نرسیده به جایگاه سوخت و در میان محدوده نظامی، در قهوه‌ای رنگ ما را به سوله‌ای می‌رساند که محل کسب معاش مردان و زنانی است که از گوشه و کنار شهر خود را به اینجا می‌رسانند تا به کمک خیران، نان‌آور خانواده‌هایشان باشند.

چرخ هایی که زندگی می سازند

همشهیر آنلاین _ پروانه بهرام‌نژاد: افرادی که روزگار روی دیگرش را به آنها نشان داده و از آسیب‌دیدگان اجتماعی و نیازمند حمایت هستند و حالا چند ماهی است به کمک خیّران خودکفا شده و در اینجا به درآمدزایی رسیده‌اند. مرکز کارآفرینی امام حسن مجتبی(ع) و لقمه مهربانی با هدف توانمندسازی سرپرستان خانوار و ایجاد اشتغال برای اقشار محروم آغاز به کار و فرصت اشتغال بیش از ۳۰ خانوار را فراهم کرده‌است.  

  • جا از خیّران کار از آسیب‌دیدگان

نور خورشید از میانه پنجره‌های نیمه‌باز، سالن را روشن کرده‌است؛ سالنی عریض که چرخ‌های خیاطی صنعتی پشت سر هم ردیف به ردیف چیده شده و هر فرد مشغول انجام یک کار است. یک نفر مانتو می‌دوزد و دیگری بلوز زنانه را قیچی می‌زند و چند نفر هم درحال کشیدن الگو هستند. آنها مدتی است در این سوله ۱۲۰مترمربعی دورهم جمع شده‌اند تا به دست خیّران گره زندگی‌شان باز شود. «سیدحسین موسوی پوران» مدیرعامل مرکز نیکوکاری لقمه مهربانی در این‌باره می‌گوید: «تصمیم گرفتیم به کمک مرکز نیکوکاری امام حسن مجتبی(ع) کار مشترک انجام دهیم. به فکر توسعه کسب و کار افتادیم تا افرادی که تحت پوشش ما هستند از دسترنج خودشان امور زندگی را بگذرانند و اینجا را به مرکز کارآفرینی و اشتغالزایی و توانمندسازی افراد تبدیل کردیم. حالا افراد تحت پوشش از امکانات این مجموعه به نفع خود بهره‌مند می‌شوند. طوری که ابزار و فضای کار از خیّران است و کار توسط افراد آسیب‌دیده، بدسرپرست و سرپرست خانوار انجام می‌شود. اکنون ۱۵ خانواده به‌طور مستقیم و ۲۵ خانواده غیرمستقیم از خدمات اینجا بهره‌مند می‌شوند. همچنین با ۱۷ مرکز کارآفرینی کار مشارکتی انجام می‌دهیم که سبب شده فعال‌تر شوند.»

چرخ‌هایی که زندگی می‌سازند

  • از آموزش رایگان تا حمایت افراد

سکوت سالن را صدای کش‌دار چرخ‌های صنعتی درهم می‌شکند و یکی از افراد که در مسیر دوخت دچار اشکال شده است موسوی را صدا می‌کند و از او راهنمایی می‌گیرد. این نیکوکار می‌گوید: «از آموزش این افراد غافل نشده‌ایم و ۲ مرکز آموزش درسراهای محله امامت و آشتیانی داریم تا در کنار اینها افراد دارای انگیزه که مهارت کافی ندارند، بتوانند آموزش اولیه خیاطی را رایگان یاد بگیرند و در چنین مراکزی به خودکفایی برسند. اکنون از افراد ۲۱ ساله تا بالاتر تحت پوشش هستند که وجه اشتراک همه این افراد خودسرپرست یا بدسرپرست بودن است.» «زهرا. ع» یکی از بانوان فعال در این مرکز مشغول ترسیم الگوست. می‌گوید: «باتوجه به وضعیت بد اقتصادی، حمایت از سرپرستان خانوار با ایجاد کسب و کار بسیار ضرورت دارد. به نظر من یک سرپرست خانوار فقط به سبد کالا نیاز ندارد و باید مهارتی بیاموزد تا بتواند مستمر معاش خانواده را مدیریت کند. خوشحالم از اینکه دستم را جلو دیگران دراز نمی‌کنم و می‌توانم با مهارتی که در چند جلسه یاد گرفته‌ام، پله پله کسب درآمد داشته باشم.» زن و مرد امکان بهره‌مندی از خدمات اینجا را در ۲ نوبت‌کاری دارند.

  • اشتغالزایی از راه دور

زنگ تلفن همراه موسوی به صدا درمی‌آید و بانویی خبر آماده شدن سفارش‌ها را می‌دهد. موسوی خطاب به او می‌گوید: «تا چند دقیقه دیگر همکاران برای دریافت کار پیش شما می‌رسند.»
بعد رو به ما ادامه می‌دهد: «۲۵ خانوار غیرمستقیم از امکانات این مرکز بهره‌مند می‌شوند. افرادی‌که بچه کوچک دارند یا شرایطشان طوری است که نمی‌توانند از خانه بیرون بیایند اما تجهیزات خیاطی دارند، ابزار کار و مواد اولیه را به آنها می‌رسانیم تا بتوانند کارهایی که توانایی اجرای آن را در منزل دارند، انجام دهند. برخی از آنها نیز برای اجرای برخی ریزه‌کاری‌ها دوباره به مجموعه مراجعه و در چند دقیقه کار را نهایی می‌کنند. این افراد هم مستمر با مرکز در ارتباط هستند. ما با آنها رفت‌وآمد داریم.»
او می‌افزاید: «تمام تولیدات این افراد وارد عرصه بازار فروش و مارکتینگ می‌شود و سود حاصلش دوباره به آنها برمی‌گردد. خرید هر چرخ که تقریباً بالای ۱۲ میلیون تومان هزینه داشته هم از محل منابع کمک‌های خیّران تأمین شده‌است.»

چرخ‌هایی که زندگی می‌سازند

  • جویای کار هستید؟ تماس بگیرید!

همه افراد دارای شرایط خاص از بدسرپرست یا بی‌سرپرستان می‌توانند برای اشتغال‌ در مرکز کارآفرینی امام‌حسن مجتبی(ع) و لقمه مهربانی با متولیان این مراکز تماس بگیرند و درخواست خود را ثبت کنند. موسوی دراین‌باره تأکید می‌کند: «اگر افراد نیازمند به خیاطی علاقه داشته‌باشند به آنها آموزش می‌دهیم تا از امکانات این مجموعه استفاده کنند. افراد دارای شرایط خاص می‌توانند برای استفاده از این خدمات به دفتر مرکز نیکوکاری لقمه مهربانی با شماره ۷۷۴۱۴۴۰۵ یا شعبه دوم مرکز نیکوکاری لقمه مهربانی با شماره ۷۷۴۵۹۲۳۱ تماس بگیرند.»

چرخ‌هایی که زندگی می‌سازند

  • از هلند تا تهران به دنبال کار خیر

«سید حسین موسوی پوران» متولد سال ۱۳۴۲ سال‌ها خارج از کشور زندگی کرده و به عشق خدمت به هموطنانش به کشور برگشته است. او که چند سال در ماه‌های رمضان و محرم در کشور هلند سفره اطعام گسترده و در کربلا نیز موکب‌دار بوده می‌گوید: «الگوی من مرحوم پدرم، امام جماعت سابق مسجد علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در ۳۰ متری نیروی هوایی است که می‌گفت: اگرکاری از عهده‌تان برای مردم برمی‌آید دریغ نکنید. ۱۲ سال برای تحصیل در هلند بودم و آنجا به کمک سایر ایرانیان و شیعیان یک مرکز فرهنگی و مسجد امام حسین(ع) را دایر کردیم. هنوز این مرکز فعال است و من برای آنجا کتاب و مجله فرهنگی می‌فرستم. همسر و دخترم هم در این راه همراهی‌ام می‌کنند و تسهیلگر کارهایم در امور خیر هستند. همگی تأثیرات این کارهای خیر را در زندگی و به‌ویژه دورانی که ورشکست شدم، چشیدیم. بند زندگی ما خیلی جاها به مو رسید اما پاره نشد. اگر دعای مردم نبود الان اینجا نبودم.»

کد خبر 649237

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha