گروه بورس: برای اعلام زمان قطعی واگذاری سهام پالایشگاه اصفهان ایجاد هماهنگی کامل میان متولیان عرضه بیش از هر عامل دیگری ضرورت دارد.

محمد رضا عضدی فر رئیس امور مجامع شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که شرکت متبوعش به تازگی با سازمان خصوصی‌سازی‌ به تفاهم‌های جدیدی برای شفاف‌سازی‌ مبانی قیمت‌گذاری سهام دست یافته در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: سازمان خصوصی‌سازی‌ قبل از اعلام هر تاریخ دقیقی برای عرضه سهام زیر مجموعه‌های دولت باید ضمن برگزاری نشست‌هایی به هماهنگی کامل با سازمان و شرکت بورس دست یابد.

او می‌افزاید: هر شرکتی برای ورود به بورس به اجرای شروط وارائه مدارکی متعهد می‌شود وصحت عمل به این تعهدات در نهایت باید به تائید سازمان خصوصی‌سازی‌ و بورس برسد بنابر این قبل از هرحرکتی ضرورت دارد ۳ متولی درخصوص آن به هماهنگی دست یابند.برای مثال هر ۳ طرف در مورد تکمیل مدارک و ارائه اطلاعات باید هم عقیده باشند تا مجوز ورود به بازار سرمایه صادر شود.

رئیس امور مجامع شرکت ملی پالایش وپخش معتقد است: با توجه به همین ضرورت‌ها  ،  به‌نظر می‌رسد مجموعه شروط ورود به بورس وقیمت گذاری سهام شرکت پالایش نفت اصفهان هنوز محقق نشده است.

او می‌افزاید: صورت‌های مالی سال ۸۶ پالایشگاه اصفهان هنوز به دست سازمان حسابرسی نرسیده وارزش گذاری سهام شرکت هم بدون توجه به این صورت‌ها چندان کارشناسی به‌نظر نمی‌رسد ضمن اینکه سهامداران هم برای خرید وتصمیم‌گیری قطعا به مطالعه آخرین گزارش‌های مالی تائید شده نیاز خواهند داشت.

رئیس امور مجامع شرکت ملی پالایش وپخش ادامه می‌دهد:  به تازگی مدیرعامل شرکت بورس ومعاون سازمان خصوصی‌سازی‌ هم تاکید کرده‌اند عرضه سهام پالایشگاه اصفهان به بعد از بررسی صورت‌های مالی ۸۶ موکول می‌شود.

به گفته عضدی فر علاوه بر ارائه نشدن صورت‌های مالی ۸۶ هنوز ۳ مورد از مدارک خواسته شده ارسال نشده است.

او در ادامه با رد شایعاتی که از بی‌میلی متولیان صنعت نفت به‌خصوصی‌سازی‌ خبر می‌دهد می‌گوید: موانعی نظیر احتمال تغییر قیمت خوراک مجتمع‌های پالایش نفت بروزمشکلاتی در واگذاری سهام این شرکت‌ها را محتمل می‌کند.

به گفته عضدی فر قانونگذارقیمت خرید خوراک را در سال گذشته ۹۳.۷ درصد قیمت پایه خلیج فارس تعیین کرده بود این رقم در سال ۸۷ به ۹۴ درصد رسید.

چنین تغییری اگر چه تغییر اندکی در هزینه‌های سالانه شرکت پالایشگاه ایجاد می‌کند اما شبهه تغییرات بیشتر را در ذهن خریداران سهام به‌وجود می‌آورد.

او می‌افزاید: با روند فعلی این نگرانی همواره وجود خواهد داشت که شاید قانونگذار با اتخاذ تصمیم جدیدی مبنی بر افزایش قیمت خوراک میزان سودآوری پیش‌بینی شده را کاهش دهد.

براساس توافق جدید سازمان خصوصی‌سازی‌ و شرکت ملی پالایش وپخش با توجه به نرخ تعیین شده برای خوراک در سالهای ۸۶ و ۸۷ و به‌منظور تضمین بازدهی مناسب سهام شرکت‌های پالایش نفت و البته در جهت تثبیت قیمت نفت خام تحویلی در سقف ۹۵ درصد مقرر شده است شرکت ملی پالایش و پخش با همکاری سازمان خصوصی‌سازی‌ با پیش‌بینی راهکارهای مناسب نسبت به اخذ مصوبات لازم قبل از واگذاری سهام کنترلی یا بلوکی از مرجع ذیصلاح اقدام کند و قیمت گذاری سهام نیز بر مبنای ۹۵ درصد متوسط بهای ماهانه انجام گیرد.

براساس این تفاهم از آنجا که قوانین موجود و خرید وفروش نفت خام ومحصولات تولیدی منجر به بدهکاری شرکت پالایش و پخش به پالایشگاه اصفهان شده به‌منظور تسویه این بدهی سالانه معادل حداقل ۵۰ درصد از بدهی یا ۵۰ درصد منابع مورد نیاز جهت اجرای طرح‌های سرمایه‌ای شرکت به تشخیص مجمع شرکت و حداکثر طی مدت ۲ سال پرداخت خواهد شد.

کد خبر 54692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز