سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ برای رفاه حال مشتریان این امکان را فراهم آورده‌اند که آنها بتوانند محصولات خریداری شده را با چرخ خرید تا کنار خودرو ببرند.

مسابقه سرعت چرخ‌های خرید

به همین منظور در کنار پله‌های خروجی، یک سطح شیب‌دار در نظر گرفته شده است تا چرخ‌‌ها از این مسیر عبور کنند.

اما گاهی شیب این سطوح به اندازه‌ای زیاد است که کنترل چرخ‌های خرید روی آنها بسیار دشوار می‌شود و به جای اینکه مشتری چرخ را هدایت کند، در واقع چرخ با سرعت زیاد مشتری را به دنبال خود می‌کشد.

البته در بیشتر موارد،  آنهایی که از قدرت بدنی بهتری برخوردار هستند از پس چرخ‌ها بر می آیند اما برخی اوقات هم آنهایی که بنیه ضعیف‌تری دارند به خصوص سالمندان زمین می‌خورند یا برای کنترل خود ناچار می‌شوند چرخ را همراه با خرید‌های داخل آن رها کنند.

با توجه به اینکه هدف از طراحی این سطوح، حرکت آسانتر چرخ خرید است، بهتر است که طوری ساخته شوند که از شیب استاندارد و ملایم برخوردار بوده تا سرعت حرکت چرخ روی آن به یکباره زیاد نشود.

جاده‌هایی که کمربندی می‌شوند

در تعطیلی‌های چند روز اخیر بار دیگر بحث گنجایش محدود جاده‌های کشور پیش کشیده شد. این در حالی است که بار‌ها مشکل گره‌های ترافیکی در شهر‌های توریستی در ایام تعطیلات تکرار شده و هر بار پس از پایان تعطیلات موضوع به دست فراموشی سپرده شده است.

هر چند بسیاری از شهر‌های بزرگ، جاده  کمربندی دارند و حجم قابل توجهی از ترافیک از طریق این جاده‌ها هدایت می‌شود اما معمولا  در شهر‌های کوچک، جاده کمربندی وجود ندارد و جاده اصلی هم دقیقاً از مرکز شهر عبور می‌کند.

به این ترتیب با افزایش تعداد خودرو‌ها ترافیک سنگینی در جاده و در واقع خیابان اصلی شهر ایجاد می‌شود که نه تنها عبور و مرور مسافران بلکه زندگی روزمره مردم شهر را نیز مختل می‌کند.

با توجه به اینکه فصل سفر‌های تابستانی و پس از آن تعطیلات عید پیش رو است، بهتر است تا در این مورد چاره‌اندیشی اساسی صورت گیرد و شهر‌های کوچک هم به جاده‌ کمربندی مجهز شوند.

قطار راننده‌های خاطی

با اینکه انواع و اقسام تابلو‌های هشدار‌ دهنده ممنوعیت توقف خودرو‌ها، به صورت ۲۴ ساعته و تمام وقت کار اطلاع‌رسانی به راننده‌ها را انجام می‌دهند اما در بسیاری ازنقاط شهر، قطار خودرو‌‌هایی که حریم این تابلو‌ها را نقض کرده‌اند، ترافیک شهر را سنگین‌تر می‌کند.

برای نمونه راننده‌های مسافربر برای سوار و پیاده‌‌کردن مسافران در کنار این خودرو‌های متوقف در مکان ممنوع، مجبورند با پارک‌های دوبل، ریسک یک جریمه‌ پر و پیمان را به جان بخرند.

بنابراین راننده‌هایی که زیر تابلوی توقف مطلقا ممنوع پارک می‌کنند به طور حتم در ترافیکی که پشت خودرو‌های مسافربری تشکیل می‌شود، سهیم‌ هستند.

در شرایطی که با وجود جریمه‌های گوناگون باز هم برخی افراد به این تابلو‌ها توجه نمی‌کنند، می‌توان ۲ نتیجه گرفت؛ نخست اینکه جای پارک به حد کافی در شهر وجود ندارد، دوم آنکه میزان جریمه‌های در نظر گرفته شده برای راننده‌های خاطی کافی نیست.

رعایت ارتفاع مجاز

شاید تا چندی دیگر تابلو‌های مربوط به ارتفاع مجاز که جلوی تونل‌ها و قبل از پل‌ها نصب می‌شوند در تمام شهر دیده شوند زیرا این اواخر موتور سواران نیز به صنف حمل و نقل بار‌های سنگین و مرتفع اضافه شده‌اند.

به طور کلی، نوع رفت و آمد تعدادی از موتور‌سواران بی‌شباهت به حرکات آکروباتیک موتور‌سواران سیرک‌ها نیست. هر روز برخی از آنها را در حال ویراژ دادن در خیابان‌های شهر می‌بینیم که بدون توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی به این سو و آنسوی خیابان در رفت و آمدند.

یکی گوسفندی را روی باک خودرونشانده است و دیگری چند لوله‌ دو سه متری را به دوش گرفته و به تاخت به سمت مقصد می‌رود. در جریان گرانی کرایه‌ خودرو ، تعداد خانواده‌هایی که با تمام اعضای خانواده با موتورسیکلت به دید و بازدید و حتی مسافرت می‌روند نیز زیاد شده‌است.

کد خبر 54574

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز