چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

چند سالی است که فروش ذرت پخته در کنار خیابان‌ها و در مراکز خرید باب شده است و اتفاقا این ذرت‌های بخار پز که با آبلیمو و آویشن سرو می‌شوند طرفداران زیادی هم دارند.

بازار داغ ذرت

اما همان‌طور که همه چیز در حال پیشرفت است، لیوان‌های ذرت هم که در آغاز تنها به همراه آبلیمو فروخته می‌شدند اکنون انواع و اقسام افزودنی‌ها از جمله قارچ و سس را به همراه خود دارند.

این در حالی است که بیشتر محل‌های فروش ذرت در خیابان‌ها یا مراکز خرید به یخچال مجهز نیستند و نگهداری طولانی مدت سس در فضای آزاد و ظرفی که همواره از آن بخار بلند می‌شود می‌تواند خطر‌ساز باشد.

البته این خطر در فصول سرد سال هم وجود دارد اما با گرم‌تر شدن هوا تشدید می‌شود. با وجود اینکه افزودنی‌ها گوناگون، لذت خوردن ذرت بخار پز را بیشتر می‌کند اما باید به سلامت و بهداشت  این مواد غذایی نیز توجه کرد.

بازیافت در کنار عابر بانک

دستگاه‌های عابر بانک آنقدر مشکلات ریز و درشت دارند که این مشکلات به اطراف  دستگاه‌ها هم سرایت می‌کند. جدا از مشکل پول نداشتن و خرابی عابر بانک‌ها، سطل‌هایی که در کنار آنها قرار داده شده تا مشتریان رسید‌ها را داخل آن بیندازند بیشتر تزیینی هستند.

این سطل‌های فلزی ظرفیت کمی دارند و شیار ورودی آنها نیز  بسیار باریک است به همین دلیل معمولا اطراف این سطل‌ها پر از رسید‌هایی است که در آنها جا نشده و روی کف پیاده‌رو یا جلوی بانک رها شده‌اند.

از سوی دیگر حالا که تقریبا شعار «کاغذ، زباله نیست» در سطح جامعه نهادینه شده و در بیشتر ادارات و مراکز آموزشی سطل‌های ویژه پسماندهای کاغذی به چشم می‌خورد می‌توان با نصب چنین سطل‌هایی در کنار دستگاه‌های عابربانک هم از پراکنده شدن قبض‌های رسید در سطح پیاده‌روها جلوگیری کرد و هم در بازیافت پسماندهای کاغذی مشارکت داشت.

حبس سطل‌های مکانیزه

این اواخر سطل‌های مکانیزه یا همان چهارچرخ‌های مخصوص زباله نیز از هجوم خودرو‌ها در امان نمانده‌اند. گاهی اوقات راننده‌هایی که در جست‌وجوی جای پارک هستند برای غصب محل توقف سطل‌ها، آنها را کنار زده و همان‌جا پارک می‌کنند.

حتی برخی راننده‌ها در اطراف مناطق خالی از جای پارک  به وسیله خودرو سطل‌ها را کنارمی‌زنند و در جوی آب، واژگون می‌کنند. راننده‌ خودرویی که در عکس مشاهده می‌کنید یکی از راننده‌هایی است که اقدام به این کار کرده و خطی به طول دست‌کم 15 سانت روی بدنه خودرو انداخته است.

تمام این حرکات در حالی صورت می‌گیرد که توقف مقابل سطل‌های مکانیزه زباله ممنوع است و در صورت سر رسیدن پلیس، راننده‌ خاطی  جریمه می‌شود.

بخشی از بوی نامطبوعی هم که شب‌هنگام در تعدادی از محله‌های شهر به راه می‌افتد ناشی از دسترسی نداشتن ماموران جمع‌آوری زباله به سطل‌های محاصره شده است؛ به طوری که سطل‌ها تا زمانی که راننده‌ از راه برسد و خودرو را جابه‌جا کند محبوس می‌مانند و همان‌طور که پیش از این نیز یاد شد حسابی بو می‌گیرند.

زیبا اما خطرناک

در حالی که بالکن و لبه پنجره منزل برخی شهروندان بیشتر شبیه به انباری است و  از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن پیدا می‌شود، برخی دیگر از شهروندان با صبر و حوصله خاصی، به نگهداری از گل و گیاه در این بخش از منزل می‌پردازند.

شهروندان خوش‌ سلیقه با این اقدام جلوه بصری شهر را زیباتر کرده و چشم هر رهگذری را با گل‌های زیبا می‌نوازند. شاید اگر مسئولان برای این گروه از شهروندانی که علاوه بر داخل خانه برای نمای بیرونی خانه نیز ارزش قائلند، مشوق‌هایی در نظر بگیرند، فرهنگ خود جوش زیبا سازی شهر، همه‌گیر شود.

البته احتمال افتادن گلدان‌هایی که لبه پنجره‌ها و بالکن‌ها چیده‌ می‌شوند باید در نظر گرفته شود و گلدان‌ها حتی‌المقدور در حفاظ‌های فلزی قرار گیرند چون باد‌های بهاری گلدان‌های بی‌ثبات را خیلی راحت به زمین می‌اندازد و در این میان ممکن است رهگذران صدمه ببینند.

کد خبر 52657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز