زنان نیمی از جمعیت شهروندان پهنه غرب پایتخت را تشکیل داده‌اند و باید از حق حضور در فضاهای شهری بهره‌مند شوند، اما حضور آنان در این فضاها با عوامل متعددی از جمله مسائل کالبدی، شرایط فرهنگی و اجتماعی و... محدود می‌شود.

بانوان

همشهری آنلاین_ ثریا روزبهانی:    برای همین با توجه به محدودیت‌های عرفی و قانونی برای ورزش و تفریح زنان، بوستان‌هایی راه‌اندازی شد تا بانوان بتوانند در این فضاها اوقات فراغتشان را سپری کنند. اما با توجه به جمعیت این قشر از شهروندان، در پهنه غرب پایتخت تنها یک بوستان ویژه برای بانوان وجود دارد و سایر مناطق این بخش مانند ۵، ۹ و ۲۱ فاقد این فضا هستند و مجموعه‌های شهربانو با فعالیت و برنامه‌های محدودتری این خلا را برای بانوان این مناطق پر می‌کنند.  

برای پر کردن اوقات فراغت بانوان و با هدف ارتقا و بهینه‌سازی کیفیت زندگی فردی و خانوادگی، بوستان ویژه بانوان در سال ۱۳۹۵ در منطقه ۲۲ با عنوان بوستان «ریحانه» به بهره‌برداری رسید. در این بوستان، بسیاری از زنان و دختران جوان می‌توانند با رعایت امنیت اجتماعی و به سبب محصور بودن و مشرف نبودن ساختمان‌های اطراف به پارک، به آسانی به ورزش و تفریح بپردازند. «زهرا مرادی»، مدیر اداره امور بانوان منطقه ۲۲ می‌گوید: «بوستان بانوان ریحانه در مساحت ۱۸ هکتار با هدف رفع نیازهای ضروری فرهنگی، تفریحی و ورزشی بانوان در محیطی امن و سالم در ضلع شرقی پارک «چیتگر» میزبان بانوان است. عملیات و موقعیت کاربردی این بوستان در ۲ فاز تعریف شده است که فاز یک به مساحت ۷ هکتار و فاز ۲ نیز ۱۱ هکتار خواهد بود. اکنون زمین بازی کودکان، آتلیه، کافی‌شاپ و اغلب کلاس‌های آموزشی در فاز یک این بوستان فعالیت می‌کنند. » استیج ورزش صبحگاهی و اسکیت، سرویس بهداشتی، سالن چند منظوره ورزشی، آمفی‌تئاتر روباز، نمازخانه، ست‌های ورزشی بانوان، ست‌های بازی کودکان، خانه عکس، سکوهای نشیمن خانوادگی، سالن پینگ‌پنگ و فوتبال دستی، زمین بازی محصور، ایستگاه تندرستی، سالن بدنسازی، سالن بیلیارد، پیست دوچرخه‌سواری، آلاچیق‌های سرپوشیده مجهز به باربکیو و میز و صندلی، آبنما، نمازخانه صحرایی، رختکن، میز شطرنج و زمین چمن از جمله امکانات این بوستان است.  

  •  پردیس ورزشی بانوان شهر تهران

بوستان ریحانه، طبیعتی سرسبز به دور از هیاهوی شهر و فضایی امن دارد تا بانوان پهنه غربی شهر بتوانند لحظاتی از روز خود را در آرامش سپری کنند. به همین منظور برای راه‌اندازی فاز ۲ این بوستان، اداره بانوان ایده و طرح‌های شاخصی پیش‌بینی کرده است که در صورت اجرایی شدن، این بوستان به «پردیس ورزشی بانوان شهر تهران» تبدیل خواهد شد. راه‌اندازی فضای‌های ورزشی مانند زمین تنیس خاکی، زمین بدمینتون، زمین والیبال ساحلی که با توجه به فقدان آن در سطح کلانشهر تهران به‌عنوان نخستین زمین ویژه این ورزش برای بانوان خواهد بود، زمین فوتبال، سالن بدنسازی، سالن پینگ‌پنگ، استخر روباز کودکان و بزرگسالان، سونا، جکوزی و حمام آفتاب و پیست اسکیت، از جمله این ایده‌ها است. هم‌چنین با توجه به اینکه ۵۰‌درصد از بازدیدکنندگان بوستان ریحانه را کودکان، نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند، باید فضاهایی با طراحی‌های ویژه و کاربری‌های خاص تفریحی برای این گروه سنی هم ایجاد شود. زمین محصور ویژه بازی‌های کودک و نوجوان شامل بازی‌های بادی، شن بازی و ترامپولین، دهکده کودک و نوجوان شامل پارک بازیافت، مزرعه گیاهان، مزرعه حیوانات، مهارت‌آموزی، شهر لی لی پوت‌ها، جنگل جادویی، جزیره گنج و سلفی پارک از جمله این بخش‌ها است که در صورت ایجاد آنها، فضاهایی با این تنوع ایده و کاربری کودک و نوجوان در مقایسه با سایر بوستان‌های بانوان و حتی مجموعه‌های دیگر، بوستان‌ ریحانه را به یک الگو با کاربری‌ها و امکانات بدیع تبدیل خواهد کرد. »

  •  هم آموزش و هم تفریح

اکنون این بوستان از ظرفیت و پتانسیل‌های ویژه برای ساکنان این منطقه و هم‌چنین بانوان پهنه غرب تهران برخوردار است. نزدیکی به ایستگاه مترو چیتگر، نزدیکی به بزرگراه تهران کرج و جذب طیف گسترده‌ای از مخاطبان چه در سطح تهران و چه خارج از آن به سبب وجود بافت جنگلی و فضای سبز زیبای مجموعه از جمله نقاط قوت این بوستان به شمار می‌رود. هم‌چنین در صورت فعال شدن کاربری‌ها و پهنه‌های مختلفش، این بوستان به مجموعه‌ای ورزشی‌ـ تفریحی و فرهنگی کاملی تبدیل خواهد شد که در میان بوستان‌های فرامنطقه‌ای بانوان در سطح ملی و بین‌المللی، نام و آوازه‌ای پیدا خواهد کرد. اما این بوستان با آغاز فصل تابستان بعد از تعطیلی چند ماهه به دلیل شیوع بیماری کرونا دوباره فعالیت‌هایش را با رعایت قوانین و موارد بهداشتی از سر گرفته است تا در پرکردن اوقات فراغت بانوان غرب تهران سهم بسزایی داشته باشد. مرادی درباره مخاطبان و برنامه‌های تفریحی این بوستان می‌گوید: «بازدیدکنندگان بوستان بانوان ریحانه در سنین مختلف از سطح مدارس، نهادهای دولتی و غیردولتی، سرای محله‌ها، انجمن‌ها و مراکز فرهنگی و کارکنان شهرداری مناطق مختلف کلانشهر تهران و شهرهای همجوار هستند. علاوه بر برپایی جشنواره ویژه با توجه به مناسبت‌های مختلف برای بانوان، دوره‌های متعددی آموزشی همچون آموزش فرزندپروری، آموزش کنترل خشم در خانواده، آموزش ارتباط مؤثر در اجتماع، آموزش صنایع‌دستی در رشته‌های مختلف وسایل زینتی، ساخت تابلو، چرم‌دوزی، هنر کارشی‌کاری و نقاشی، آموزش کاشت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی و آموزش بازیافت در این مجموعه برگزار می‌شود. » علاقه‌مندان برای استفاده از امکانات این بوستان می‌توانند از ساعت ۸ تا ۲۰ به نشانی ایستگاه مترو چیتگر، ورودی شماره یک پارک چیتگر، میدان «سرو»، خیابان سرو، بوستان بانوان ریحانه مراجعه کنند.  

  •  مسابقه طراحی فاز ۲ بوستان

مسابقه «طراحی بوستان ریحانه» بر اساس آیین‌نامه جامع برگزاری مسابقات طراحی معماری و شهرسازی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با نظارت دبیرخانه دائمی مسابقات طراحی معماری و شهرسازی برگزار می‌شود. مهم‌ترین اهداف مسابقه طراحی فضای بوستان بانوان ریحانه بهره‌گیری از مشارکت زنان در طراحی فضاهای شهری، توجه به شرایط مکانی و نیازهای زنان، تقویت سرزندگی و حضور پررنگ در مجموعه‌های زنان، توجه به سبک و فرهنگ ایرانی و ترویج فرهنگ دوستدار محیط‌زیست است. «مریم برومند»، دبیر کمیسیون طراحی شهری شهرداری منطقه ۲۲، درباره این مسابقه می‌گوید: «بوستان بانوان در منطقه ۲۲، جزو پارک چیتگر است. در مرداد ماه سال گذشته، پس از بازدید از بوستان به این نتیجه رسیدیم با همکاری معاونت اجتماعی و فرهنگی و معاونت شهرسازی و معماری پروژه‌ای کاربردی و تأثیرگذارتر برای شهروندان منطقه اجرا کنیم. برای مثال می‌توان به افتتاح پیست دوچرخه‌سواری بوستان ربحانه در این زمینه اشاره کرد که این بوستان تنها بوستان بانوانی است که در شهر تهران پیست دوچرخه دارد. در همین راستا برای استفاده مطلوب از ظرفیت‌های این فضا مقرر شد تا فراخوانی برای طراحی فاز دوم این بوستان که مدت‌ها مورد استفاده قرار نگرفته، منتشر شد و در این فراخوان از علاقه‌مندان برای مشارکت در این پروژه بزرگ دعوت کردیم. بوستان بانوان ریحانه می‌تواند به‌عنوان پردیس ورزشی در شهر تهران، برای بانوان فضاسازی شود. چراکه این بوستان از نظر وسعت، موقعیت مکانی که در داخل جنگل چیتگر واقع شده است، کیفیت فضایی پیرامون و هم‌چنین تأمین امنیت و دسترسی، ظرفیت و نقاط قوت بسیاری دارد. بنابراین با توجه به نقشی که برای این بوستان دیده شده و نقش فراشهری که بوستان چیتگر برای مردم و برای شهروندان دارد، بوستان بانوان ریحانه، نقطه‌عطف و هدف قابل توجهی است. »
این مسابقه با مشارکت اداره کل امور بانوان شهرداری تهران برگزار شده است. جوایز برندگان مسابقه برای نفر اول ۴۵۰ میلیون ریال، نفر دوم ۳۵۰ میلیون ریال و نفر سوم ۲۵۰ میلیون ریال است و به نفرات چهارم و پنجم تقدیرنامه اهدا می‌شود. مهلت ارسال آثار تا چهار تیرماه ۱۳۹۹ و زمان اعلام نتایج، برگزاری نمایشگاه و اهدای جوایز مرداد و شهریورماه سال ۱۳۹۹ خواهد بود. هم‌چنین علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی www.region۲۲.tehran.ir مراجعه کرده و یا با دبیرخانه مسابقه با شماره ۹۶۰۲۲۲۳۸‌ـ ۰۲۱ تماس بگیرند.  

  • یک مجموعه برای بیش از ۴۰۰ هزار نفر

مجموعه «شهربانو» منطقه ۵ در مساحتی حدود ۸ هزارمترمربع در محله «شهر زیبا» بنا شده است. این مجموعه به تنهایی پذیرا و جوابگوی نیازهای تفریحی، آموزشی، ورزشی و فرهنگی بیش از ۴۳۶ هزار نفر از بانوان این منطقه پهناور از شهرک «اکباتان» و «آپادانا» گرفته تا «شهران» و «فرحزاد» است. استخر بزرگسالان و کودکان، سونا، جکوزی، سالن بدنسازی، سالن اجتماعات، خانه کودک، کلاس‌های آموزشی، مزون، آتلیه، آرایشگاه، رستوران، کافی‌شاپ، کتابخانه تخصصی از جمله امکانات این مجموعه به شمار می‌رود. این مرکز در خیابان آیت‌الله ‌کاشانی، میدان شهر زیبا، خیابان آشوری، خیابان آزادی، کوچه ۸ متری اسلامی، انتهای بن‌بست نیلوفر قرار دارد. برای اطلاع از زمان و برنامه‌های این مرکز می‌توانید با شماره ۴۴۳۶۱۸۱۴ تماس بگیرید.  

  • فرصتی برای اشتغالزایی 

۱۰۰ ها نفر از بانوان به مجموعه شهربانو رفت‌وآمد دارند و خیلی از آنها اینجا را خانه دومشان می‌دانند. همه ما می‌دانیم که فضاهای شهری‌مان با توجه به نیاز زنان ساخته نشده است، این در حالی است که فضاهای شهری به‌عنوان بستر زندگی و فعالیت شهروندان باید بتواند با توجه به شباهت‌ها و تفاوت‌های میان افراد و گروه‌های سنی و جنسی، محیطی امن و سالم را برای همه افراد فراهم کند و به نیاز همه اقشار اجتماعی پاسخ مناسب بدهد. «فاطمه ترک»، مسئول امور بانوان منطقه ۲۱ به امکانات مجموعه شهربانو اشاره می‌کند و می‌گوید: «از آنجا که چنین امکانی در جامعه‌مان برای خانم‌ها وجود ندارد، مدیریت شهری همه این ابزار را در مجموعه شهربانو در اختیار بانوان قرار داده است. این مجموعه فرهنگی، نیازهای ضروری فرهنگی، تفریحی، هنری، ورزشی و اقتصادی را به‌صورت ویژه همچون باشگاه ورزشی، کلاس‌های آموزشی شامل آشنایی با حقوق خانواده، مهارت فرزندپروری و دوره‌های هنری مانند ویترای، نازک‌دوزی، خیاطی، کتابخانه، آتلیه، انجمن ادبی، خانه کودک، پاتوق هنری، مزون لباس، آرایشگاه برای بانوان در یک محیط امن فراهم کرده است. هم‌چنین در میان همه امکانات، اشتغالزایی برای بانوان را می‌توان یکی از بهترین فرصت‌های این مجموعه دانست. بانوان در کنار آموزش، محصولاتشان را برای فروش در غرفه‌های همین مجموعه می‌گذارند و درآمد کسب می‌کنند. » وی تلاش برای‌ ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی را یکی دیگر از دغدغه‌های مسئولان شهری می‌داند و براین باور است برای تحقق این هدف، مجموعه شهربانو می‌تواند تأثیرگذار باشد. » 
مجموعه شهربانو منطقه ۲۱ در «تهرانسر»، بلوار «گلها»، پایین‌تر از کلانتری، زیر پل هوایی واقع شده است.  

  • شهربانو خلاءها را پر کرده است

«شهربانو»، مرکزی زنانه است که تلاش دارد نیازهای ضروری فرهنگی، هنری، اقتصادی، تفریحی، ورزشی و هر آنچه که نیاز یک زن مسلمان محجبه در جامعه است را فراهم کند. این مرکز در منطقه ۹ دایر است و بانوان این مناطق از امکانات و ظرفیت‌های این مراکز از کلاس‌های آموزشی در رشته‌های مختلف و مشاوره برای برطرف کردن مشکلات گرفته تا آتلیه عکاسی، خشکشویی، آرایشگاه، باشگاه ورزشی و استخر زنانه بهره‌می‌برند. «لیلی رحمتی»، مسئول امور بانوان منطقه ۹، درباره فعالیت این مرکز در این منطقه می‌گوید: «زنان در این مرکز می‌توانند با امنیت کامل و بدون هیچ دلهره و نگرانی به فعالیت‌های اجتماعی‌شان بپردازند. مهم‌تر از همه آنکه ورود آقایان در این مرکز ممنوع است. » مدیر مجموعه شهربانو افزایش سطح آگاهی و توانمندی زنان را یکی از دلایل اصلی راه‌اندازی مجموعه‌های شهربانو می‌داند و می‌گوید: «درست است که این روزها تعداد بانوان شاغل، آمار قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد اما هنوز هم تعداد خانم‌های خانه‌دار زیاد است. خانم‌های خانه‌داری که به سبب عدم حضور در عرصه‌های اجتماعی، شناخت کمتری نسبت به محیط پیرامون خود دارند اما حضور در شهربانو می‌تواند همه خلاءها و کمبودهایشان را برطرف کند. ما ساختمانی ۵ طبقه با همه امکانات و ملزومات داریم و همه چیز در اختیارمان است. تنها مشکل ما در دسترس نبودن مکان ساختمان است. این مرکز در خیابان «فتح‌آبادی» قرار دارد که خیابان خلوتی است، در حالی که چنین مراکزی باید در مرکز منطقه و در مکانی پر تردد ساخته شود تا بانوان با خیال آسوده‌تری به آن رفت‌وآمد کنند. اکنون کلاس‌های آموزشی، آشپزخانه، آتلیه، کارگاه‌های خیاطی و هم‌چنین کافی‌شاپ این مرکز پس از تعطیلی به سبب پیشگیری از شیوع ویروس «کرونا» با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بازگشایی شده و فعال است، اما استخر این مجموعه همچنان بسته است. از طرف دیگر کلاس‌های ورزشی گروهی نیز تعطیل یا با حداقل ظرفیت یک یا ۲ نفر به‌صورت خصوصی برپا می‌شود. » این مرکز در خیابان «سی‌متری جی»، خیابان فتح‌آبادی از ساعت ۸ تا ۱۸ فعال است و هزارمترمربع وسعت دارد. این مجموعه به امکانات ورزشی مناسب برای بانوان از جمله استخر، سالن بدنسازی، سالن یوگا، پیلاتس و چند منظوره مجهز است.  

کد خبر 523932

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha