مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران هر چند از لحاظ مرزبندی‌های جغرافیایی تفاوت دارند، اما با نگاهی دقیق به بافت فرهنگی و اجتماعی، موقعیت‌های اقتصادی و سیاسی و...

دورهمي برترينها

همشهری آنلاین_مریم قاسمی:  می‌توان به تفاوت‌های دیگری نیز دست پیدا کرد که خاص هر منطقه از شهر تهران است. در یک جمله هر منطقه حال و هوای خاص خودش را دارد. در این گزارش در جست‌وجوی موقعیت‌های خاص و ناب منطقه۱۸ به نکات جالبی دست پیدا کردیم که آگاهی از آنها برای شهروندان می‌تواند جالب باشد.  

  • بوستان قائم(عج)؛ پرمخاطب‌ترین تفرجگاه 

بوستان قائم(عج) در بلوار معلم یکی از بوستان‌ها و مراکز تفریحی و گردشگری منطقه در منطقه ۱۸ به حساب می‌آید. درختان میوه از جمله زیتون، توت، شاه‌توت و... زیادی در این بوستان دیده می‌شود. اگر در فصل بهار گذرتان به این بوستان بیفتد، می‌بینید که شهروندان در حال چیدن توت یا در سایه آنها در حال استراحت هستند. نکته دیگری که در این بوستان توجه‌ها را به خود جلب می‌کند حضور سالخوردگان است که پیش از کرونا از برنامه‌های ورزش صبحگاهی در ایستگاه تندرستی استفاده می‌کردند.  

  • پروژه علمی و آموزشی شهربانو؛ خبرسازترین

دورهمی «برترین»ها در منطقه ۱۸

 پروژه علمی و آموزشی شهربانو یکی از پروژه‌های مهم و خبرساز در این منطقه است. این پروژه که مختص بانوان و دختران ساکن در محله‌های ۱۸‌گانه است با هدف افزایش مشارکت اجتماعی، جذب فرصت‌های علمی، انجام فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی، همراه با ۱۱ کلاس آموزشی مجازی در زمان کرونا همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب پذیرای بانوان و دختران است. این مجموعه با هزار و ۵۵۰‌متر زیر بنا در ۲ طبقه در مجاورت بوستان نرگس قرار گرفته است.  

  •  ۱۵ خرداد؛ پرمخاطب‌ترین کتابخانه

دورهمی «برترین»ها در منطقه ۱۸


کتابخانه ۱۵ خرداد، ۳ هزار و ۲۰۰ عضو کتابخوان دارد. این کتابخانه ۱۵ هزار و ۳۵۰ جلد کتاب دارد که در مخازن و قفسه‌های کتابخانه نگهداری می‌شود. این کتابخانه ۲ سالن و مجموعه مجزا برای استفاده بانوان و آقایان، یک اتاق کنکور، دفتر مجمع نویسندگان و فرهیختگان دارد. کتابخانه ۱۵ خرداد یکی از مراکز فرهنگی فعال و خدمت‌رسان منطقه ۱۸ است که در حوزه‌های مختلف به شهروندان خدمت می‌دهد. این کتابخانه در خیابان یادگارامام(ره)، داخل بوستان ۱۵ خرداد است.  

  • خوش‌حساب‌ترین شهروند 

دورهمی «برترین»ها در منطقه ۱۸

 بعضی شهروندان با پرداخت به موقع عوارض سالانه جزو برندگان مسابقه خوش‌حسابی سال انتخاب و معرفی می‌شوند. در سالی که گذشت «ابوالفضل غیاثی» با پرداخت عوارض شهری پسماند و شهرسازی همچنین عوارض کسب و پیشه به‌عنوان خوش‌حساب‌ترین شهروند منطقه به حساب می‌آید که از سوی شهرداری منطقه مورد تقدیر قرار گرفته است.  

  • بزرگراه سعیدی؛ پررفت‌وآمدترین معبر 

دورهمی «برترین»ها در منطقه ۱۸

بزرگراه آیت‌الله سعیدی یکی ازشریان‌های اصلی شهر تهران است که در منطقه ما واقع شده است. بزرگراه آیت‌الله سعیدی از معابر پررفت‌وآمد منطقه است که شهروندان برای رفتن به مرکز، غرب، شمال و... شهر تهران از اینجا عبور می‌کنند، بنابراین پلیس راهور با حضور دائم و مستمر تلاش می‌کند امنیت عبور و مرور در این شاهراه برقرار باشد.  

  • بلوار شهیدان بهرامی؛ پرترافیک‌ترین 

دورهمی «برترین»ها در منطقه ۱۸

خیابان شهیدان بهرامی به دلیل حجم رفت‌وآمد خودروها پرترافیک‌ترین مسیر منطقه است. وجود بازارچه پوشاک، کیف و کفش و فروشگاه‌های بزرگ در دو طرف این خیابان باعث شده تا مسافران زیادی در خیابان شهیدان بهرامی رفت‌وآمد داشته باشند. مسئولان شهرداری مدت‌هاست که تعریض این معبر را به‌صورت جدی دنبال می‌کنند تا رفت‌وآمد شهروندان تسریع شود.  

  • چهارده معصوم(ع)؛ قدیمی‌ترین مسجد

دورهمی «برترین»ها در منطقه ۱۸

مسجد چهارده معصوم(ع) قدیمی‌ترین مسجد منطقه ۱۸، در محله حسینی – فردوس واقع شده و بیش از ۵۰ سال قدمت دارد. به گفته «سید محمدصادق نوری» از معتمدان و شورایاران باسابقه محله، این مسجد دارای فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی است. از جمله برنامه‌های این مسجد، مسابقات قرآنی است که در روزهای کرونایی به‌طور مجازی برگزار می‌شود. کمک‌های مؤمنانه توسط خیّران محله از برنامه‌های فرهنگی و مردمی مسجد است. در این مسجد سازمان مردم‌نهاد خیّران کوثر دانیال و کانون فرهنگی و هنری ولی‌امر(عج) فعالیت دارد. متولی و بنیانگذار این مسجد، مرحوم حجت‌الاسلام «سیدابراهیم نوری» و «سیدابوالفضل نوری» است. در حال حاضر «سیدمحمدحسین نوری» و «سیدصادق نوری» ائمه جماعات این مسجد هستند که بیش از ۲۰ سال است که به اهالی محله خدمت می‌کنند.  

  • شهربانو؛ اختصاصی‌ترین مجموعه ورزشی بانوان 

دورهمی «برترین»ها در منطقه ۱۸

مجموعه ورزشی و فرهنگی شهربانو واقع در خیابان قائم(عج)، جنب بوستان قائم(عج) و روبه‌روی بوستان آموزش ترافیک شهرداری منطقه ۱۸، اختصاصی‌ترین مجموعه‌های ورزشی بانوان به شمار می‌رود که در اختیار این قشر قرار گرفته و آقایان حق ورود به آن را ندارند. شاید پس ازپیروزی انقلاب اسلامی مجموعه شهربانو، نخستین مرکزی باشد که با کارایی متفاوت مختص بانوان راه‌اندازی شده است. این مجموعه چندمنظوره شامل سالن‌های رزمی، بدنسازی و ورزش‌های توپی است.  

  • اسلامی؛ قدیمی‌ترین گرمابه عمومی 

دورهمی «برترین»ها در منطقه ۱۸

حمام اسلامی در خیابان شهید سلیمانی یکی از قدیمی‌ترین گرمابه‌های منطقه است. گرمابه هنوز فعال است و کارگران فصلی و ساختمانی به‌ویژه اتباع افغان برای استحمام و نظافت به اینجا می‌آیند. در قدیم بخش مردانه و زنانه در ۲ قسمت عمومی و نمره فعالیت داشت که اکنون قسمت مردانه انفرادی دایر است. این حمام قدیمی بیش از ۶۰ سال قدمت دارد.  


 

کد خبر 598828

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha