۱۸ ماه پیش، نخستین و تنها مجموعه شهربانوی شمال شرق تهران طی مراسمی با حضور مدیران شهری تهران و منطقه ۴ در محله گلشن افتتاح شد،

شهربانو

همشهری آنلاین پریسا نوری:‌ با گذشت یک سال و نیم از افتتاح رسمی، هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. بهمن ماه سال گذشته، طی گزارشی که در همشهری محله منتشر شد، علت تأخیر در بهره‌برداری این مرکز را از «حدیثه رفیعی» مدیر اداره بانوان منطقه جویا شدیم. رفیعی مشکلات برق‌رسانی را مهم‌ترین دلیل تأخیر در بهره‌برداری مجموعه عنوان و تأکید کرد به‌زودی مشکلات فنی رفع و درهای شهربانو تا نیمه اسفند به روی بانوان باز می‌شود، اما با گذشت ۵ ماه هنوز این وعده محقق نشده است. از این‌رو به درخواست اهالی به این مجموعه سر زده و درباره چرایی تعطیلی آن و لزوم تخصیص امتیاز استفاده از امکانات برای اهالی محله، با دو نفر از بانوان شورایار محله گلشن و تهرانپارس و «محمد خادمی» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه گفت‌وگو کردیم. 

از بهمن ماه سال ۹۶ طرح ایجاد مجموعه فرهنگی‌ـ ورزشی شهربانو در محله گلشن با هدف افزایش سرانه فرهنگی، تفریحی و ورزشی محله‌های شرقی منطقه در دستور کار شهرداری منطقه ۴ قرار گرفت و طی یک سال تجهیز و افتتاح شد. از ویژگی‌های ممتاز این طرح، دسترسی آسان بانوان ساکن در محله‌های کم برخوردار گلشن، جوادیه و تهرانپارس شرقی به این مجموعه است، چراکه به گفته «زهرا رزمی» پزشک عمومی و عضو شورایاری محله گلشن، در دسترس بودن مراکز فرهنگی و تفریحی فاکتور مهمی برای بهره‌بردن از این امکانات است: «وضع بانوان محله گلشن با محله‌های دیگر متفاوت است. برخی از این بانوان در محیط خانه‌ با انواع مشکلات ناشی از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد همسر یا فرزندان درگیرند و از نظر روحی نیاز دارند به مراکز تفریحی، ورزشی و فرهنگی بروند. از طرفی این افراد عموماً مشکلات اقتصادی دارند و توان خرید بلیت مراکز تفریحی و حتی کرایه‌ تردد به این مراکز را ندارند ولی به خاطر در دسترس بودن حتی پیاده هم می‌توانند به مجموعه شهربانو بروند و این اتفاق خوبی است، البته به شرطی که امکانات مجموعه با تخفیف ویژه و حتی رایگان در اختیار این بانوان قرار گیرد.»

زهرا رزمی / پزشک عمومی و عضو شورایاری محله گلشن

رزمی با ابراز تأسف از تأخیر در راه‌اندازی مجموعه شهربانو می‌گوید: «انتظار داشتیم حداکثر چند روز بعد از افتتاح، درهای مجموعه به روی بانوان محله باز شود، اما با گذشت ماه‌ها هنوز خبری از راه‌اندازی نیست، این درحالی است که سرانه مراکز تفریحی و ورزشی برای بانوان محله بسیار کم است و چند بوستان‌ محله با حضور معتادان و موادفروشان، محیط مناسبی برای تفریح و ورزش بانوان نیست.» 

  • تجهیزاتی که ماه‌هاست خاک می‌خورند

مجموعه شهربانوی منطقه ۴ در مجتمع یاس شرق، نبش خیابان شهید زهدی که اصلی‌ترین معبر محله گلشن است، جانمایی شده و ۶ طبقه دارد که طبقه منفی یک، همکف و اول تجاری است و در آن انواع فروشگاه‌های عرضه لباس، کیف و کفش، لوازم آرایش و... فعالیت می‌کنند. طبقه دوم تا ششم ساختمان با امکانات فرهنگی، تفریحی و ورزشی برای مجموعه شهربانو تجهیز شده است. این مجموعه با داشتن امکاناتی چون استخر و انواع تفریحات آبی، باشگاه بدنسازی با تجهیزات مدرن، سالن‌ چندمنظوره ورزشی، رستوران، تالار، آمفی‌تئاتر، کافی‌شاپ و سینما یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین مراکز شهربانوی پایتخت است، اما این امکانات به دلایل نامعلوم تا امروز بی‌استفاده مانده است.

منیر گرجی  / عضو شورایاری محله تهرانپارس

«منیر گرجی» عضو شورایاری محله تهرانپارس با گلایه از تأخیر در راه‌اندازی این مجموعه می‌گوید: «قطعاً اعتبار و هزینه زیادی صرف ساخت و تجهیز این مجموعه با عظمت شده، ولی این سرمایه هنگفت و این امکانات مدرن به دلایل نامعلوم ماه‌هاست خاک می‌خورد.» گرجی در ادامه می‌گوید: «مدیران مرکز علت تأخیر در بهره‌برداری را نقص تجهیزات برق معرفی کرده‌اند اما انتظار می‌رود نقایص به‌زودی رفع شده و درهای مجموعه بعد از بهبود اوضاع و برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی، به روی بانوان منطقه ۴ باز شود.» این شورایار با تأکید بر اختصاص امتیاز و تسهیلات استفاده از خدمات مرکز برای بانوان محلی می‌گوید: «با توجه به اینکه سطح اقتصادی و درآمد خانواده‌ها در محله‌های گلشن، جوادیه و تهرانپارس شرقی پایین است، قطعاً خیلی‌ از بانوان ساکن در این محله‌ها نمی‌توانند از امکانات اینجا استفاده کنند، از این‌رو انتظار می‌رود مدیران مرکز تسهیلات ویژه‌ای برای اهالی در نظر بگیرند.» 

محمد خادمی  / معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه 4
  • مراکز شهربانو در مناطق شرق پایتخت

 از سال ۸۹ ساخت مراکزی ویژه بانوان با نام «شهربانو» و با امکانات تفریحی، رفاهی، ورزشی و فرهنگی شهربانو در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت و تاکنون ۲۲ مجموعه در مناطق ۲۲‌گانه پایتخت راه‌اندازی شده‌ است. از این تعداد سهم ۵منطقه شرق پایتخت در مجموع ۷ مجموعه است. 

  1. منطقه ۴: در بزرگ‌ترین منطقه شرقی پایتخت یک مجموعه شهربانو ایجاد شده که هنوز راه‌اندازی نشده است. این مرکز در خیابان زهدی، جنب بوستان آزاده قرار دارد و از نظر امکانات تفریحی، ورزشی، فرهنگی کم‌نظیر است. 
  2. منطقه ۸: در این منطقه، ۲ مجموعه شهربانو مجهز به ۲ سالن ورزشی و انواع کلاس‌های فرهنگی و هنری فعال هستند. مرکز شماره یک که در یک ساختمان ۲ طبقه در خیابان شهید حیدری، خیابان ۱۴ متری لشکر قرار دارد و ساختمان سه طبقه مرکز شماره ۲ در میدان تسلیحات، روبه‌روی بانک مسکن جانمایی شده است. 
  3. منطقه ۱۳: ساختمان سه طبقه شهربانوی منطقه ۱۳ در انتهای خیابان خشی، نبش خیابان ۱۱۲۷ و جنب پارک پیروزی قرار دارد. در این مجموعه که دسترسی‌اش به ایستگاه مترو شهید کلاهدوز آسان است علاوه بر کلاس‌های آموزشی، سالن ورزشی، آتلیه، نگارخانه، آرایشگاه و... دایر است. 
  4. منطقه ۱۴: منطقه ۱۴ دو مجموعه شهربانو دارد. یکی از این مراکز در بلوار ابوذر، بین پل دوم و سوم، کوچه علیمرادیان و مرکز دوم که به امکانات متنوع ورزشی، فرهنگی، تفریحی مانند سالن چند منظوره، آمفی‌تئاتر، کافی‌شاپ و انواع کلاس‌های آموزشی مجهز است، در بلوار نیکنام، نرسیده به میدان باغچه بیدی، جنب مسجد امام علی(ع) واقع شده است. 
  5. منطقه ۱۵: مرکز شهربانوی منطقه ۱۵ در بوستان پردیس بانوان به نشانی سه‌راه افسریه‌ـ ضلع جنوب غربی میدان افسریه‌ـ ضلع شمال بوستان آزادگان قرار دارد. این ساختمان مجهز به سالن بدنسازی، سالن چند منظوره ورزشی، استخر و سونا، مزون لباس، سالن زیبایی، آتلیه عکاسی، کتابخانه و... است. 
کد خبر 543066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha