این‌جا پشت دیوارهای نسبتاً بلند آجری، ما راحت‌تر می‌توانیم مشغول ورزش و بازی شویم.

1- راحت‌تر دوچرخه‌سواری ‌می‌کنیم و خیال مادرمان راحت است.این‌جا مثل شهرِبانوهای دیگر نیست. این‌جا خیلی بزرگ است.

اولین شهرِبانویی که دیدم در منطقه 14 بود. رونمایش از سنگ سفید بود و با خط نستعلیق طلایی، روی آن نوشته بودند: شهرِبانو.اما این شهرِبانو جایی است در وسط یک بوستانِ300 هکتاری!

از در جنوبی که وارد شوی باید یک ساعتی را پیاده گز کنی و پیچ جادة دوچرخه‌سوارها را بپیچی. باید آن وسط را نگاه کنی و ماشین نظامی‌ای که در گل مانده و زمینی که تا چشم کار می‌کند مثل دشت مسطح است و در حال آماده شدن؛ تا به شمال بوستان نزدیک آن سوله‌‌های بزرگ برسی و حس نوستالژی سربازان قدیمی در تو زنده شود و عجب که این‌جا قرار است موزه شود!

از همان دور که آدرس می‌گرفتی همه ساختمان شطرنجی را نشان می‌دادند که از آن‌جا مثل یک نقطه بود. ساختمان شطرنجی سیاه و زرد که برج مراقبت فرودگاه بود، اما حالا مثل برج مراقبتی است برای بانوان!حالا رسیده‌ای و بعد دیوارها و آجرها و .... ورود برای آقایان ممنوع است.

به گفته زهرا مشیر، مشاور شهردار تهران در امور بانوان، مجموعه شهربانو در بوستان ولایت با استتارهای امنیتی ایجاد شده تا بانوان تهرانی بتوانند در کمال آرامش از این مجموعه استفاده کنند. این مجموعه در جنوب تهران و به‌منظور افزایش نشاط و شادمانی در بانوان و خانواده‌ها احداث شده؛ چرا که آمارها نشان می‌دهد زنان در جامعه ما اغلب از مشکلات ناشی از افسردگی رنج می‌برند و یکی از دلایل اصلی آن، نبودنِ فضاهای تفریحی لازم است.

به گفته او، در شهربانوی بزرگ‌ترین بوستان شهری کشور، سه محور فرهنگ و هنر، ورزش و سبک زندگی مدنظر قرار گرفته که نیازهای زندگی روزمره خانم‌ها را تأمین می‌کند.

2-مجموعه شهربانوی بوستان ولایت، با شش هکتار مساحت و 11 هزار متر مربع بنا، به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه بانوان در خاورمیانه احداث شده است تا در آن، تمامی آنچه موردنیاز یک خانم و البته یک دختر نوجوان و جوان ایرانی است، به‌طور کامل ارائه شود.

در ضلع غربی شهربانوی بوستان ولایت، سالن ورزشی سرپوشیده‌ای با مساحت 1200 مترمربع قرار گرفته است. این مجموعه ورزشی دو بخش مجزا برای ورزشی‌های توپی و رزمی دارد.

علاوه بر این، 3500 مترمربع زمین چمن فوتبال، 1200 مترمربع زمین روباز ورزشی، 5 هزار متر کارتینگ اتومبیل‌رانی به همراه پیست دوچرخه‌سواری 8هزار متری از جمله امکانات ورزشی ویژه بانوان در بوستان ولایت است.در ضلع شمالی این شهربانو هم استخری در میان درختان سربه‌آسمان ساییده کاج با 950 مترمربع احداث شده است.البته کمی باید منتظر بمانیم تا ساخت این سالن‌ها تکمیل شود.

3- یاسمن رحیمی، نوجوان 14 ساله را آن‌جا می‌بینیم که همراه مادر و خاله جوانش به شهر بانو آمده است. می‌گویند این‌جا فقط دوچرخه‌سواری می‌کنیم.

- چرا فقط دوچرخه‌سواری؟

- چون آن سالن ورزشی که ما می‌خواهیم هنوز افتتاح نشده است.

به گفته مادرش، پیش از افتتاح این مرکز، بعدازظهرهای تابستانشان در خانه می‌گذشت، اما این روزها هر بعدازظهر این‌جا می‌آیند و... .

یاسمن از دوریِ راه و نیاز به یک وسیله برای رفت و آمد در پارک هم حرف هایی می‌زند و البته درخواستی برای بیشتر شدن نگهبان‌های پارک؛ چون این‌جا هم بزرگ است و هم گاهی خیلی خلوت.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 6124- بخش دیگر این شهربانو فروشگاه‌های آن است که در آن کالاهای مورد نیاز خانم‌ها ارائه می‌شود؛ کالاهایی که تهیه آنها از سطح شهر نیاز به وقت و انرژی فراوانی دارد.

به گزارش خبرگزاری شهر، گالری هنری با 400 مترمربع زیربنا از دیگر بخش‌های این شهر است که خانم‌ها می‌توانند آثار هنری و خلاقیت و ابتکارات خود را به‌نمایش بگذارند و در کارگاه آن به‌فعالیت‌های هنری بپردازند.

«مرکز مدیاتک» با بیش از 500مترمربع زیربنا در ضلع جنوبی شهربانو قرار دارد. مدیا تک (مرکز اطلاع رسانی) مجهز به امکانات پیشرفته و دیجیتالی است که با مراکز خبررسانی محلی، ملی و بین‌المللی توسط سیستم‌های پیشرفته در ارتباط است. علاوه‌برآن در این مراکز، بانک اطلاعاتی به‌صورت نشریه، کتاب، نوار ویدئو و لوح فشرده در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

یک رستوران هم هست که بیش از 400 متر مربع مساحت دارد. البته برج دیده‌بانی فرودگاه قلعه‌مرغی-که پیش از ساخت بوستان ولایت، در آن مکان قرار داشت- هم به یک بوفه بدل شده است. یک سالن همایش و سینمای 2500 متر مربعی هم در آن دارد ساخته می‌شود.

همچنین برای این شهربانو، یک مرکز آموزش، مرکز مشاوره، مهدکودک، تالار مد و لباس و یک مرکز زیبایی هم در نظر گرفته شده است.محوطه شهربانو هم منطبق بر معماری سنتی ایرانی و متناسب با باغ‌ایرانی و البته در ترکیب با یک نگاه مدرن طراحی شده است. همچنین برای استفاده بانوان معلول از این شهربانو، به‌ضوابط طراحی شهری برای معلولان، توجه شده است.

در اطراف شهر بانوی بوستان ولایت، دیواری به‌طول 1500 متر کشیده شده است.البته اگر بعد از ساعت 6 بعدازظهر از در جنوبی وارد شدی، این همه راه را پیاده نرو! آن‌جا ساعت 7 تعطیل می‌شود.

5- این هم برای دخترها و مادرهایی که برای رفت و آمد به مجموعه شهربانو با مشکلات دوری و سختی راه دست به گریبان‌اند: اداره امور بانوان معاونت اجتماعی شهرداری منطقه 19 ، در آینده نزدیک برای جابه‌جایی خانم‌ها در این مرکز وسیله نقلیه مستقر خواهد کرد.

6- اولین شهربانوی تهران، سال 86 در منطقه 8 ایجاد و با استقبال بانوان تهرانی روبه رو شد. به گفته زهرا مشیر، در حال حاضر هشت مجموعه شهربانو در تهران ایجاد شده که بزرگ‌ترین آنها مجموعه شهربانوی بوستان ولایت است. تا آخر امسال هر منطقه تهران دارای یک مجموعه شهربانو خواهد شد.

کد خبر 141691
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز