مهدی اسماعیل پور-خبرنگار: خرداد از نیمه گذشت و زمانی تا شروع تابستان داغ باقی نمانده است. در فصل گرما و فراغت از مدرسه و دانشگاه یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها یافتن اماکن و فضاهای سالم و مناسب برای پر کردن اوقات فراغت بانوان است.

مجموعه ویژه بانوان

جایی که مادران و دختران خانواده بدون دغدغه و مزاحمت‌های احتمالی بتوانند با خیال راحت از وقت آزادی که دارند استفاده کنند. اماکن ویژه خانم‌ها از جمله بوستان‌های ویژه بانوان می‌تواند گزینه خوبی برای خانواده باشد؛ بوستان‌های محصوری که بانوان می‌توانند در محیطی امن و زنانه از امکانات تفریحی، ورزشی و رفاهی استفاده و ساعات و لحظات خوشی را تجربه کنند و تابستان شادی را پشت سر بگذارند. در پهنه وسیع و پر جمعیت غرب تهران فقط ۲ بوستان ویژه بانوان در مناطق ۲۱ و ۲۲ وجود دارد. این تعداد علاوه بر اینکه کم است، دسترسی به آنها هم چندان ساده و سرراست نیست. مناطق ۵ و ۹ بوستان ویژه بانوان ندارند و ۲ مجموعه شهربانو تمام داشته‌های آنها برای بانوان است. از سوی دیگر منطقه ۲۲ هم مجموعه شهربانو ندارد. این تعداد با توجه به وسعت، پراکندگی و جمعیت بانوان ساکن در غرب تهران کافی به نظر نمی‌رسد. در این گزارش با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری درباره امکانات ویژه بانوان مناطق غرب پایتخت در اختیارتان قرار گیرد.

  • روزانه هزار و ۵۰۰ مراجعه کننده!

اماکن ویژه بانوان در مناطق ۵، ۹، ۲۱ و ۲۲ در شرایطی به ۲ بوستان ویژه بانوان و ۳مجموعه شهربانو محدود می‌شود که بر اساس آخرین آمارها که به ۳ سال قبل برمی‌گردد، جمعیت بانوان در این محدوده بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت بانوان در منطقه۵ بالغ بر ۴۴۵ هزار نفر، در منطقه۹ بالغ بر ۸۶ هزار نفر، در منطقه۲۱ بالغ بر ۹۲ هزار نفر و سرانجام در منطقه۲۲ بالغ بر ۸۰ هزار نفر است. به عبارت دیگر، در پهنه غربی تهران تقریباً به ازای هر ۳۵۰ هزار نفر یک بوستان بانوان و تقریباً به ازای هر ۲۳۴هزار نفر یک مجموعه شهربانو وجود دارد. پر واضح است که ۵مجموعه و بوستان ویژه بانوان با جمعیت بیش از ۷۰۰ هزار نفری زنان و همچنین وسعت و پراکندگی محله‌ها در پهنه غربی پایتخت همخوانی ندارد. به‌ویژه اینکه دسترسی سخت به این اماکن و اطلاع‌رسانی نه چندان خوب هم مزید بر علت شده تا به‌طور میانگین در مجموع روزانه حدود هزار و ۵۰۰نفر از این امکانات استفاده کنند که با توجه به جمعیت چند صد هزار نفری بانوان اصلاً رقم قابل توجهی نیست!  

  • منطقه ۵
  • جمعیت زیاد، امکانات کم

منطقه۵ با این وسعت و جمعیت زیاد بوستان ویژه بانوان ندارد. تنها مکان و فضای اختصاصی بانوان در این محدوده پهناور و شلوغ شهر یک مجموعه شهربانو است. این مجموعه به لحاظ جانمایی و دسترسی برای عموم بانوان مشکلاتی دارد. شهربانو منطقه۵ با زیر بنای ۸ هزارمترمربع در کوچه‌پسکوچه‌های محله شهرزیبا واقع شده است. این مجموعه در ساختمانی به مساحت ۳ هزارمترمربع امکاناتی نظیر استخر، کافی‌شاپ، رستوران و سالن بدنسازی دارد. طبق آماری که مدیریت مجموعه شهربانو منطقه در اختیار همشهری محله قرار می‌دهد، به‌طور میانگین روزانه ۵۰۰ نفر از این امکانات و ظرفیت استفاده می‌کنند. مشکل اصلی اغلب مراجعه‌کنندگان بحث دسترسی به مجموعه شهربانو است که در غربی‌ترین قسمت منطقه واقع شده است. «مریم گنجینه» مدیر مجموعه شهربانو منطقه۵ درباره نبود بوستان ویژه بانوان و مشکل دسترسی بانوان به همشهری محله می‌گوید: «مجموعه شهربانو منطقه ۵ امکانات خوبی برای بانوان دارد که از تجهیزات ورزشی گرفته تا خدمات رفاهی را شامل می‌شود.

مجموعه شهربانو در غربی‌ترین محدوده منطقه واقع شده است و برای ساکنان محله‌های شرقی و شمالی دسترسی به اینجا کمی مشکل است. برای برطرف شدن این موضوع شاید بهتر باشد که مجموعه شهربانوی دیگری در قسمت شرقی منطقه داشته باشیم. از طرف دیگر حیاط مجموعه ما بسیار بزرگ است و می‌توانیم از آن بهتر استفاده کنیم. برای مثال می‌شود از محوطه بیرونی برای مواردی نظیر احداث سالن چندمنظوره، پیست اسکیت و محوطه صخره‌نوردی استفاده کرد تا از این حالت بدون استفاده خارج شود. » هرچند امکانات مجموعه شهربانو منطقه ۵ نسبتاً خوب است و به اغلب نیازهای بانوان برای تفریح و سرگرمی پاسخ می‌دهد اما، با توجه به جمعیت و پهناور بودن این منطقه که از شهرک اکباتان و آپادانا در جنوب تا شهران و فرحزاد در شمال منطقه گسترده شده، بانوان به امکانات و مراکز تخصصی بیشتری برای ورزش و تفریح نیاز دارند. مسلماً یک مجموعه شهربانو برای استفاده تمام بانوان ساکن در منطقه ۵ و خدمات‌دهی مناسب به آنها نمی‌تواند کافی باشد.  

 نشانی: آیت‌الله ‌کاشانی، میدان شهرزیبا، خیابان آشوری، خیابان آزادی، کوچه ۸ متری اسلامی، انتهای بن‌بست نیلوفر، مجموعه شهربانو
 ساعت فعالیت: ۶ ماه اول سال از ساعت ۸ تا ۲۰ و ۶ماه دوم سال از ۸ تا ۱۸ 
 شماره تماس: ۴۴۳۶۱۸۱۴
 امکانات: استخر بزرگسالان و کودکان، سونا، جکوزی، سالن بدنسازی، سالن اجتماعات، خانه کودک، کلاس‌های آموزشی، مزون، آتلیه، آرایشگاه، رستوران، کافی‌شاپ، کتابخانه تخصصی

  • منطقه ۹
  • برخی از امکانات ما خبر ندارند

منطقه ۹ به لحاظ سرانه فضای سبز با کمبود و فقر روبه‌رو است و در چنین وضعیتی نمی‌توان انتظار داشت که یک بوستان هم فقط به بانوان اختصاص پیدا کند. تنها امکانات اختصاصی بانوان منطقه ۹ مجموعه شهربانو است که در محله امامزاده عبدالله(ع) واقع شده است. مجموعه شهربانو منطقه ۹ در ۲ بخش ورزشی و فرهنگی فعالیت می‌کند. بخش ورزشی از ساعت ۷ صبح تا ۹ شب و بخش فرهنگی از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر فعال است. از امکانات ورزشی این مجموعه می‌توان به استخر و سونا، سالن ورزش‌های توپی و سالن بدنسازی اشاره کرد. در قسمت فرهنگی هم خدماتی نظیر مهدکودک، مزون، کارگاه خیاطی، آرایشگاه، کتابخانه تخصصی و کلاس‌های آموزشی به مخاطبان و مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود.

مدیر مجموعه شهربانو منطقه ۹ درباره استقبال بانوان منطقه از این مجموعه به همشهری محله می‌گوید: «به‌طور میانگین روزانه ۲۰۰ نفر مراجعه‌کننده داریم که این میزان در روز و ماه‌های مختلف متغیر است و کم و زیاد می‌شود. علاوه بر بانوان منطقه ۹، از سایر مناطق و محله‌ها هم مراجعه‌کننده داریم و به نوعی مرکز ما فرامنطقه‌ای محسوب می‌شود. » «طاهره خزایی» در خصوص مشکلات و کمبودهای مجموعه شهربانوی منطقه۹ هم می‌گوید: «با توجه به جمعیت و وسعت بخش مسکونی منطقه۹ فکر می‌کنم همین یک مجموعه شهربانو برای پاسخگویی به نیاز بانوان کافی باشد. به لحاظ جانمایی هم در نقطه خوبی قرار گرفته است و تقریباً همه ساکنان محله‌ها با وسایل نقلیه عمومی یا شخصی دسترسی آسانی به مجموعه دارند. با وجود این، استقبال بانوان چندان خوب نیست و می‌تواند خیلی بیشتر باشد. شاید دلیلش این است که برای مجموعه شهربانو منطقه ۹ خوب تبلیغات نشده است. ساختمان مجموعه در خیابان فتح‌آبادی قرار دارد و چندان در دید عموم نیست. اگر تبلیغات داشته باشیم و بانوان با مجموعه شهربانو و امکانات و خدمات آن بیشتر آشنا شوند، استقبال آنها هم بیشتر خواهد شد. » 

نشانی: انتهای ۳۰ متری جی، خیابان فتح‌آبادی، مجموعه ورزشی شهربانو
شماره تماس: ۶۶۶۸۰۸۳۶ بخش ورزشی - ۶۶۶۸۰۸۶۷ بخش فرهنگی 
‌ ساعت فعالیت: بخش ورزشی از ساعت ۷ تا ۲۱، بخش فرهنگی از ساعت ۸تا ۱۸
‌ امکانات: استخر، سونا، جکوزی، حوضچه آب سرد، سالن بدنسازی (رشته‌های بدنسازی، زومبا، تی. آر. ایکس، پیلاتس، ایروبیک و...)، سالن توپی (رشته‌های والیبال، بسکتبال، فوتسال، بدمینتون و...)، مهدکودک، مزون، خیاطی، کافی‌شاپ، آرایشگاه، کتابخانه و کلاس‌های آموزشی

  • منطقه ۲۱ 
  • یک مجموعه تمام عیار با چاشنی سختی دسترسی

بوستان ویژه بانوان منطقه ۲۱ در بزرگراه فتح، نرسیده به بلوار گلها، جنب کلانتری ۱۵۱ تهرانسر واقع شده است. البته از بزرگراه شهید لشکری (جاده مخصوص) هم به این بوستان دسترسی وجود دارد. بوستان ویژه بانوان یا همان بوستان گلها از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹:۳۰ فقط به بانوان اختصاص دارد و بعد از این ساعت خانوادگی شده و ورود آقایان هم آزاد می‌شود. با وجود محصور بودن، از آنجا که این بوستان با دیوار فرودگاه همجوار است و دید دارد، بانوان باید داخل بوستان هم حجاب‌شان را رعایت کنند. مجموعه فرهنگی و هنری شهربانو منطقه۲۱ هم داخل این بوستان قراردارد. دوچرخه‌سواری، آتلیه، خانه کودک، مزون، آرایشگاه و سالن ورزشی از جمله امکانات این مجموعه ویژه بانوان است.

«سحر موسوی» سرپرست مجموعه شهربانو منطقه۲۱، درباره کمبودها و مشکلات این مرکز به همشهری محله می‌گوید: «به‌طور میانگین روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از بانوان منطقه به بوستان و مجموعه شهربانو می‌آیند و از امکانات و فضایی که در اینجا وجود دارد استفاده می‌کنند. از مشکلات و کمبودهای این مجموعه می‌توانم به نداشتن استخر و سونا اشاره کنم. درخواست بسیاری از بانوان، راه‌اندازی استخر و سونا و جکوزی در اینجاست، اما با توجه به کمبود فضا و شرایط موجود، امکان ساخت استخر در مجموعه وجود ندارد. بانوان برای عبور از عرض بلوار گلها باید از پل عابر گذر کنند. از آنجا که این پل مکانیزه نیست، رفت‌وآمد به مجموعه برای بانوان کمی سخت شده است و این موضوع را به مدیریت مجموعه منتقل کرده‌اند. به لحاظ جانمایی هم دسترسی به مجموعه شهربانو منطقه۲۱ برای محله‌هایی مانند وردآورد، شهرک شهرداری و شهرک دانشگاه که در ناحیه ۳ قرار دارند سخت است. » «فاطمه ترک» سرپرست اداره بانوان منطقه هم می‌گوید: «با توجه به پراکندگی منطقه، دسترسی ساکنان محله‌های نواحی ۲ و ۳ به شهربانو سخت است و اگر یک مرکز دیگر در قسمت غربی منطقه راه‌اندازی شود بهتر خواهد بود. » 

‌ نشانی: بزرگراه فتح (و بزرگراه شهید لشکری) بلوار گلها، بعد از تقاطع بلوار لاله، مجموعه فرهنگی ورزشی و تفریحی شهربانو 
‌ شماره تماس: ۴۴۵۲۰۷۸۴
‌ ساعت فعالیت: ۶:۳۰ تا ۱۹:۳۰
‌ امکانات: خانه کودک، آتلیه، مزون، آرایشگاه، سالن ورزشی، زمین چمن مصنوعی، ترامپولی، کیوسک، مسیر دوچرخه‌سواری، بوفه، کلاس‌های آموزشی، مشاوره حقوقی، برپایی اردوها، برگزاری جشن‌ها و جشنواره‌های مختلف

  • منطقه ۲۲
  • تا پایان سال بوستان ریحانه دوبرابر می‌شود

منطقه وسیع ۲۲ تنها یک مجموعه ویژه بانوان دارد، بوستان ویژه بانوان یا ریحانه بانوان که در ضلع شرقی بوستان جنگلی چیتگر واقع شده است. این مجموعه ۲۲ هکتاری ۲ فاز دارد که فاز نخست آن اردیبهشت ۱۳۹۵ افتتاح شد و قرار است فاز دوم آن به مساحت ۱۱ هکتار تا پایان سال افتتاح شود و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. بر اساس اعلام شهرداری منطقه۲۲ به‌طور متوسط روزانه ۵۰۰ نفر از امکانات بوستان بانوان ریحانه استفاده می‌کنند. امکاناتی نظیر پیست دوچرخه‌سواری، بیلیارد و سالن‌های ورزشی چند منظوره در فضایی محصور و مناسب برای بانوان قرار دارد که باعث شده تا اینجا به یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های ویژه برای بانوان تهرانی تبدیل شود. با وجود بوستان مجهز و کامل بانوان در منطقه۲۲، این محدوده برخلاف ۳منطقه دیگر غرب تهران مجموعه شهربانو ندارد.

«زهرا مرادی» مسئول امور بانوان منطقه۲۲ در این رابطه به همشهری محله می‌گوید: «در منطقه ۲۲ مجموعه شهربانو نداریم اما تمام خدمات و امکاناتی که در مجموعه‌های شهربانو وجود دارد، در بوستان ریحانه بانوان هم ارائه می‌شود. با افتتاح فاز دوم بوستان ریحانه، امکانات و خدمات بیشتری در دسترس بانوان قرار خواهد گرفت. قرار است تا پایان سال فاز دوم بوستان بانوان چیتگر افتتاح شده و مورد استفاده قرار بگیرد. » با توجه به اینکه بوستان جنگلی چیتگر یک مرکز تفریحی فرامنطقه‌ای است، بوستان ویژه بانوان ریحانه هم‌چنین شرایطی دارد و علاوه بر بانوان ساکن منطقه۲۲، از سایر مناطق و محله‌ها از جمله مدارس تهران مراجعه‌کننده دارد.  

‌ نشانی: ورودی شماره یک پارک جنگلی چیتگر، میدان سرو، خیابان سرو، بوستان بانوان ریحانه
‌ شماره تماس: ۹۶۰۲۲۳۷۸
‌ امکانات: ساختمان مدیریت، استیج ورزش صبحگاهی، سالن چندمنظوره آمفی‌تئاتر روباز، نمازخانه، ست‌های ورزشی بانوان، ست‌های ورزشی کودک، سکوهای نشیمن خانوادگی، پینگ‌پنگ، فوتبال دستی..
.

کد خبر 443548

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha