بوستان «بانوان» منطقه ۲۱ که به سبب پاندمی «کرونا» برای مدتی تعطیل بوده، فعالیت خود را از سر گرفته است.

بوستان

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل‌پور:  در این مدت که در بوستان به روی بانوان بسته بود، شهرداری منطقه از فرصت پیش آمده، استفاده کرده و تغییراتی در فضای آن ایجاد و امکاناتی به آن افزوده است. در این گزارش، ضمن بررسی این تغییرات و تصمیم هایی که برای توسعه فعالیت‌های بوستان بانوان و مجموعه «شهربانو» گرفته شده است، نگاهی هم به مشکلات و کمبود های آن از دیدگاه شهروندان انداخته و آنها را از طریق مدیریت مجموعه پیگیری کرده ایم. این بوستان در محله «تهرانسر»، بلوار گلها نرسیده به چهارراه لاله واقع شده است و روزانه میزبان صدها بانوی منطقه است که برای تفریح و ورزش و استفاده از خدمات و امکانات مجموعه شهربانو به آنجا می‌آیند. بوستان بانوان از اماکن مهم و پرتردد منطقه ۲۱ است.

  • ترمیم و بهسازی فضای سبز

بوستان بانوان منطقه۲۱ با مساحتی بالغ بر ۳۱هزار مترمربع،   پس از وقفه ۲ هفته ای، فعالیت اش را در دی ماه دوباره از سر گرفته است. در این مدت در گام نخست با استفاده از فرصت پیش آمده، فضای سبز بوستان ترمیم و بهسازی شد، سپس کارهایی در این بوستان صورت گرفت که عبارتند از: کاشت۲۰۰ اصله ژونی پروس، ۴۵۰ گلدان گل و نشا فصلی، هرس ۴۷ اصله درخت و ۸۰ مترمربع درختچه، ۳۶۷ مترمربع علف تراشی، ۳۶ مورد کنده کشی، حذف تنه جوش و پاجوش ۲۴۵ اصله درخت، چمن زنی و حاشیه زنی، جمع‌آوری برگ­های ریخته شده در سطح بوستان و هم­چنین عملیات بهزراعی شامل تشتک زنی و کند و کوب و جانمایی و نصب یک ست وسایل بدنسازی و ست بازی، میز فوتبال دستی و شطرنج.

مدیر بوستان بانوان منطقه ۲۱ درباره این تغییرات و هم­چنین ساعت کار این مجموعه به همشهری محله می گوید: «۳ سال می شد که فضای سبز بوستان ترمیم و بهسازی نشده بود که با استفاده از فرصت پیش آمده، این کار انجام شد. هم­چنین با توجه به درخواست بانوان منطقه و برای رفاه حال این عزیزان با پیگیری هایی که انجام دادیم، امکانات ورزشی و تفریحی به بوستان افزایش یافت.» «شمیم‌خادمی» درباره ساعت فعالیت بوستان بانوان می گوید: «روزهای شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه تا ساعت ۱۴ آماده خدمات‌رسانی هستیم. دلیل این زمان بندی و تعطیلی روزهای جمعه برای جلوگیری از ازدحام جمعیت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. اغلب میزان مراجعه در روزهای جمعه و هم­چنین بعدازظهرها بیشتر می شود. پیش از شیوع کرونا به طور میانگین روزانه پذیرای ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر از بانوان در بوستان و مجموعه شهربانو بودیم که با توجه به محدودیت ایجاد شده در ساعت فعالیت بوستان، این جمعیت کاهش قابل توجهی داشت.»

  • پرتاب دیسک بانوان و هاکی روی چمن  در بوستان بانوان

خادمی هم­چنین از تبدیل بوستان بانوان منطقه ۲۱ به پایگاه ورزش معلولان و جانبازان می گوید: «خانم  احمدزاده» از قهرمانان پرتاب دیسک معلولان و جانبازان کشور و ساکن منطقه ۲۱ است که با همکاری ایشان قرار است این رشته ورزشی در بوستان بانوان فعال شود. براساس هماهنگی های انجام شده، قرار است تمرینات تیم ملی «پرتاب دیسک» معلولان و جانبازان به اینجا منتقل شود. در ادامه شرایطی را فراهم می آوریم که بانوان معلول منطقه هم بتوانند در این رشته ورزشی فعالیت و از امکانات آن استفاده کنند. یکی از برنامه های اصلی ما مناسب سازی فضای بوستان برای ورود و استفاده بانوان معلول است. برای همین در ورودی بوستان برای ورود این عزیزان مناسب سازی می شود.»

  • دیوار های بوستان بالاتر می رود

 بوستان بانوان که پایگاه اصلی بانوان منطقه ۲۱ محسوب می شود، ضعف هایی نیز دارد. «زهراباقری» یکی از ساکنان منطقه ۲۱ که از امکانات بوستان بانوان استفاده می کند، سرپوشیده نبودن کامل بوستان را مشکل اصلی آن می داند: «برخلاف دیگر بوستان‌های ویژه بانوان، اینجا کاملا محصور و پوشیده نیست و از ساختمان‌های اطراف و حتی پل عابرپیاده نزدیک بوستان می‌توان داخل آن را دید. این موضوع موجب می شود که در اینجا احساس راحتی نداشته باشیم.» مدیر بوستان بانوان با تایید این موضوع می گوید: «در منطقه، فضایی که به طور کامل محصور باشد تا بتوانیم بوستان بانوان را در آنجا احداث یا بوستان را به آنجا منتقل کنیم، نداریم.

مشکل اصلی ما پل‌عابر پیاده است. برای این منظور، پل محصور شده بوداما بخشی از آن از سوی کارتن خواب ها کنده شده است و باید دوباره ترمیم شود. برنامه دیگری که برای این امر پیشنهاد شده و در دست بررسی است، بالاتر بردن دیوارهای بوستان است. البته با انجام این کارها باز هم از ساختمان های اطراف داخل بوستان دیده می شود. با این وجود، بانوان مانند دیگر بوستان‌های بانوان در این فضا کاملا راحت و آزاد هستند.»

  • پل عابر بوستان مکانیزه می‌شود

یکی دیگر از مشکلات بوستان بانوان، نبود پل عابرپیاده مکانیزه است. این موضوع سبب شده است تا بانوان مسن و سالخورده مانند «کبری یاراحمدی» برای تردد به این بوستان با مشکل مواجه شوند. یار احمدی می گوید: «من و بسیاری از خانم های سن و سال دار یا کسانی که پا درد و کمر درد و زانو درد دارند، نمی توانیم از پل عابر استفاده کنیم. یا باید به سختی از پل بالا برویم یا از تقاطع  بلوار گلها و لاله عبور کنیم که با توجه به سرعت بالای خودروها و ورود آنها از چندین جهت و نیز عبور کامیون‌ها خطر تصادف وجود دارد و بارها پیش آمده که ماشین به عابران زده است. این موضوع موجب می‌شود که در بیشتر وقت­ها از رفتن به بوستان بانوان منصرف شویم. کاش پل عابرپیاده بوستان مکانیزه شود.»

شمیم خادمی در پاسخ به این درخواست می گوید: «در این مدت که مدیر بوستان هستم تا کنون از سوی بانوان درخواستی مبنی بر مکانیزه شدن پل عابرپیاده به دستم نرسیده بود که آن را بررسی کنم، اما این درخواست تا حدودی درست است و اگر پل عابرپیاده مکانیزه باشد، استفاده از آن برای بانوان به ویژه افراد سالخورده و دارای مشکل جسمی و حرکتی، آسان تر خواهد شد. بی شک این موضوع را هم پیگیری خواهم کرد.» یکی دیگر از انتقادهایی که به بوستان بانوان شده، موضوع تهیه دوچرخه برای استفاده از پیست دوچرخه سواری است که مدیر بوستان می‌گوید: «پیمانکارهایی که در گذشته داخل بوستان حضور داشتند، قراردادشان به پایان رسیده و قرار است پیمانکارهای جدید، مشکلاتی را که وجود دارد از جمله گرفتن مجوز برای تهیه دوچرخه، برطرف کنند.» 

  • راه اندازی ورزش هاکی روی چمن

 بوستان بانوان منطقه ۲۱ دارای امکانات ورزشی مانند زمین چمن مصنوعی فوتبال و پیست دوچرخه سواری است و اکنون قرار است برای نخستین بار یک ورزش جدید و جذاب برای بانوان منطقه در این بوستان راه اندازی شود. خادمی در این باره می گوید: «براساس نامه نگاری ها و هماهنگی هایی که صورت انجام شده است،   تصمیم داشتیم به  یک رشته ورزشی جدید برای بانوان منطقه در  این بوستان راه اندازی کنیم. در نهایت با همکاری اداره ورزش شهرداری،   به زودی رشته «هاکی روی چمن بانوان» در بوستان فعال می شود که در حال انجام کارهای مربوط به آن هستیم.»

کد خبر 577404

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha