زمین‌های چمن از دیر باز برای پسر بچه‌های محله حکم یک پاتوق را داشته و دارد؛ پاتوقی که در هر ساعت از شبانه‌روز تمایل داشته باشند می‌توانند پا به توپ در آنجا حضور داشته باشند.

زمین چمن مصنوعی

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده:  این روزها و در حالی که فرصت زیادی تا پایان سال نماینده است، یکی از اقدامات مهم شهرداری منطقه ۱۵، رسیدگی به وضعیت زمین‌های چمن مصنوعی نواحی است. زمین‌های چمن محله یکی از ابتدایی‌ترین و در دسترس‌ترین امکانات ورزشی در محله‌ها هستند که علاقه‌مندان به رشته‌های توپی اوقات فراغت خود را در آنجا می‌گذرانند و چه بسیار ورزشکارانی که از همین زمین‌های چمن به عرصه‌های مهم ورزشی رسیده‌اند.

رسیدگی به وضعیت زمین‌های چمن به درخواست شهروندان و شورایاران در دستور کار شهرداری منطقه ۱۵ قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این محل‌های ورزشی آماده و ترمیم شوند و در اختیار شهروندان قرار بگیرند. رسیدگی به کفپوش زمین‌های چمن، فنس کشی، تأمین نور، خط‌کشی اطراف زمین از جمله اقداماتی است که در این زمین‌ها انجام می‌شود.  

از زمانی که کرونا سایه منحوس خود را بر سر شهروندان پهن کرد، ورزش‌های جمعی در سالن‌های ورزشی به یک آرزو تبدیل شد و در این میان برخی شهروندان حتی قبل از کرونا هم از لحاظ مالی توانایی پرداخت هزینه ورزش فرزندشان در سالن‌های ورزشی را نداشتند و به ورزش فرزندشان در زمین‌های چمن مصنوعی محله رضایت می‌دادند.

«فرشته سلطانی» مادر یکی از نوجوانان محله اتابک در این خصوص می‌گوید: «پسرم به ورزش فوتبال علاقه بسیار زیادی دارد. از لحاط مالی چندان قدرت نداشتم که فرزندم را در مدرسه فوتبال ثبت‌نام کنم. در نهایت در زمین چمن مصنوعی محله با دوستانش فوتبال بازی می‌کرد و گاهی مسابقات فوتبالی در همین زمین‌ها برگزار می‌شد. پسر من هم از شرکت در این مسابقات بی‌نصیب نمی‌ماند، اما بعد از مدتی کفپوش زمین فرسوده شد و فرزندم دیگر تمایلی به ورزش نشان نداد. بهتر است مسئولان تعداد زمین‌های چمن محله را افزایش بدهند تا بچه‌های محله بتوانند در صورت فرسودگی یک زمین از زمین دیگر استفاده کنند.»

  •  نگهداشت زمین چمن اهمیت دارد

حال مستطیل سبز خوب است

یکی از نکاتی که در استفاده از زمین‌های چمن اهمیت دارد، نگهداشت آن است. «حامد سهرابی» یکی از جوانانی که در زمین چمن بوستان مبعث در ناحیه ۲ فوتبال را فرا گرفته و آنجا پاتوق دائمی اوست، در خصوص نگهداشت زمین‌های چمن می‌گوید: «همان‌طور که می‌دانید زمین‌های چمن باید حداقل امکانات و استانداردها را داشته باشند.

شهرداری تلاش و هزینه بسیاری برای تجهیز زمین‌های چمن به کفپوش، روشنایی و فنس‌کشی می‌کند اما این رسیدگی‌ها مستمر و ادامه‌دار نیست. یعنی این‌طور نیست که اگر بخشی از کفپوش چمن مصنوعی به هر دلیلی خراب یا فرسوده شد، شهرداری فوراً آن را درست کند بلکه به قدری این زمین چمن فرسوده می‌شود و دست و پای ورزشکاران در اثر برخورد با بخش فرسوده آسیب می‌بیند، تا در نهایت بعد از مدت زمان طولانی شهرداری مجدد دست به کار می‌شود و زمین را بهسازی و ترمیم می‌کند. بهتر است مسئولان مربوطه به نگهداشت زمین‌های چمن به‌عنوان یک برنامه همیشگی نگاه کند.»

  •  زمین چمن بوستان مبعث آماده بهره‌برداری 

ناحیه ۲ یکی از نواحی منطقه ۱۵ است که ۷ زمین چمن مصنوعی دارد و از این تعداد با توجه به نظرات شهروندان و شورایاری، رسیدگی به وضعیت ۳ زمین چمن در دستور کارشهرداری قرار گرفته است. «بتول حسین پور» معاون اجتماعی و فرهنگی ناحیه ۲ شهرداری منطقه ۱۵ در این خصوص می‌گوید: «۳ زمین چمن در طرح رسیدگی به وضعیت زمین‌های چمن، قرار است بهسازی و ترمیم شوند.

زمین‌های چمن به‌عنوان مراکز ورزشی و تفریحی محله‌ها در نظر گرفته می‌شوند که باید از هر لحاظ استاندارد باشند. در حال حاضر ترمیم و بهسازی زمین چمن مصنوعی بوستان مبعث در محله هاشم‌آباد به مساحت ۹۵۰‌مترمربع به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری است.» او با اشاره به وضعیت سایر زمین‌های چمن مصنوعی می‌افزاید: «در حال حاضر تعویض کفپوش زمین چمن گلگشت و زمین چمن نباتی واقع در خیابان خاوران هم در دست اقدام است و امیدواریم تا پایان سال در اختیار شهروندان قرار بگیرد.»

  •  ایجاد نشاط در کودکان  کم برخوردار

شاید تنها تفریح یک کودک که در یک خانواده کم برخوردار زندگی می‌کند، بازی کردن در زمین چمن محله باشد. در این راستا، اجرای طرح رسیدگی به زمین‌های چمن محله‌ها باعث شده کودکان کم برخوردار ناحیه یک هم برای ایام نوروز خود برنامه‌ریزی کنند.

«مهدی استرابی» شهردار ناحیه یک در خصوص رسیدگی به وضعیت‌ زمین‌های چمن این ناحیه می‌گوید: «در ناحیه یک، ۱۲ زمین چمن در محله‌های شوش، مطهری، طیب، ولی‌عصر(عج) و مینابی وجود دارد که از این تعداد در حال حاضر زمین چمن گلزار، ولی‌عصر ۱ و ولی‌عصر(عج) ۲ تعویض شده است. ما در این طرح صرفاً به دنبال تعویض زمین چمن نیستیم، بلکه بیشتر به دنبال ایجاد روحیه نشاط و شادابی در کودکان و اجرای زیبایی‌های بصری در بوستان‌ها و محله‌ها هستیم. این درحالی است که بیشتر زمین‌های چمن در بوستان‌ها واقع شده‌اند و از طرفی اجرای پروژه‌های محلی تأثیر مضاعفی در ایجاد نشاط و شادابی میان اهالی به‌ویژه کودکان و نوجوانان دارد.»

  •  آغاز نوسازی  و بازسازی زمین‌های چمن 

حال مستطیل سبز خوب است

شهردار منطقه ۱۵ نوسازی و بهسازی ۱۰ زمین چمن مصنوعی در محله‌های این منطقه را در قالب پروژه‌های توسعه محلی تعریف می‌کند که در روزهای پایانی سال محقق می‌شود. «وحیدرضا انارکی محمدی» در این‌باره می‌گوید: «زمین‌های چمن از مهم‌ترین مراکز ورزشی محله‌ها هستند که طی سال‌های گذشته دچار فرسودگی شدید شده‌اند و با درخواست شورایاران در پروژه‌های محلی بازسازی مجدد آنها تعریف شده است.»

او می‌گوید اکنون به همت همکارانم در معاونت اجتماعی دو زمین چمن بازسازی کامل شده است: «سعی ما براین است تا پایان سال همه زمین‌های چمن معرفی شده توسط شورایاری بازسازی و در اختیار شهروندان قرار بگیرد.» شهردار منطقه ادامه می‌دهد: «عملیات اجرایی دو زمین چمن بوستان ولی‌عصر(عج) و فجر پایان یافته و عملیات اجرایی زمین چمن خاورشهر، گلزار و یک زمین دیگر در بوستان ولی‌عصر(عج) در حال آغاز است. همچنین ترمیم زمین چمن مصنوعی آزادگان، نباتی، امام رضا(ع) و پامچال نیز در دستورکار معاونت اجتماعی قرار دارد.»

۳ زمین چمن در ناحیه ۲، تعویض کفپوش شده است.

۳ زمین چمن در ناحیه یک ترمیم و بهسازی شده است.  

کد خبر 593062

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha