گاهی وقت‌ها اتفاقاتی دور و برمان می‌افتد که برای مردم قابل قبول نیست و برای بیان دغدغه‌های‌شان دلایل و مدارک مستندی ارائه می‌دهند.

زمين فوتبال

همشهری آنلاین_مریم قاسمی: این بار به درخواست اهالی شهرک ولی‌عصر(عج) به بوستان گلستانه رفتیم تا از دلیل ناراحتی و گلایه‌مندی آنها با خبر شویم. دور میدان و آبنمای بوستان گلستانه زمین چمن‌کاری شده‌ای وجود دارد که پیرامون آن با نرده‌های آهنی محصور شده و عده‌ای داخل آن مشغول بازی هستند. تعدادی کودک و نوجوان هم از لابه‌لای تورهای آهنی دور زمین به تماشای تمرینات هم‌سن و سال‌های‌شان مشغولند. میان آنها و اهالی می‌رویم تا از روزهایی بگویند که به راحتی در این زمین چمن جمع می‌شدند تا مسابقه فوتبال راه بیندازند و لذت چند ساعت ورزش بی‌دغدغه را تجربه کنند.  

بوستان گلستانه در محله ولی‌عصر(عج) شمالی است و یک زمین چمن فوتبال با تاریخچه جالبی دارد. گویا در دهه ۴۰ فوتبالیست‌های معروفی مثل «علی پروین» و هم‌دوره‌ای‌هایش که بیشتر از اهالی جنوب شهر بودند به زمین خاکی فوتبال این محله می‌آمدند تا با هم یک دل سیر ورزش کنند. حالا همان زمین خاکی، که روزگاری پرورش‌دهنده استعداد بچه‌های محله بود به زمین فوتبال اختصاصی تبدیل شده و هرکسی نمی‌تواند وارد آن شود. اهالی عنوان می‌کنند که محله ولی‌عصر(عج) شمالی ورزشگاه و مجموعه ورزشی ندارد و تنها زمین چمن فوتبال نیز از دست و اختیار اهل محل خارج شده است.  

  •  یاد اون روزها بخیر!  

تنها زمین فوتبال شهرک ولی‌عصر(عج)  اجاره‌ای شد | پول بده، ورزش کن!

«داروین نوری» ۱۳ ساله که با شوق و هیجان فراوان در حال تماشای فوتبال از پشت نرده‌هاست، نخستین شهروندی است که سفره دلش را باز می‌کند و می‌گوید: «یادش بخیر! تا چند ماه قبل با خیال راحت در این زمین فوتبال بازی می‌کردیم و ساعت‌ها با دوستان همسن و سال خوش می‌گذراندیم، اما افسوس حالا برای اینکه ساعتی در اینجا بازی کنیم باید اجاره بپردازیم.»

«عباسعلی قربانی» پدربزرگ «علی قربانی» ۹ ساله هم از این بابت ناراضی است و می‌گوید: «ما در محله‌مان امکانات ورزشی نداریم. آیا انصاف است که به خاطر به دست آوردن سود و اجاره از این زمین فوتبال دل عده‌ای از نوجوانان و جوانان محله را بشکنید.» عباسعلی که عمرش را در این محله گذرانده، عنوان می‌کند که این زمین فوتبال همان زمین فوتبال خاکی است که قدیمی‌ها در دوران جوانی در آنجا پا به توپ شده‌اند. این شهروند از مسئولان مربوطه می‌خواهد که این زمین فوتبال را دوباره به اهالی برگردانند و دل بچه‌های محل را شاد کنند.  

  • پول ندارند، بازی نمی‌کنند

تنها زمین فوتبال شهرک ولی‌عصر(عج)  اجاره‌ای شد | پول بده، ورزش کن!

«مهدی باقری» از مربیان دلسوز و باسابقه فوتبال است که حدود ۳۰ سالی می‌شود از بین کودکان و نوجوانان ساکن منطقه ۱۸ استعدادهای فوتبالی را شناسایی و به تیم‌های خوب معرفی می‌کند. او درباره اتفاقی که در این زمین فوتبال افتاده و باعث رنجش خاطر اهالی شده، می‌گوید: «اهالی حق دارند که به این وضع اعتراض کنند.

تا چند ماه قبل که پیمانکار خصوصی برای این زمین چمن فوتبال انتخاب نکرده بودند شهروندان در ساعت‌های مختلف اینجا می‌آمدند و ورزش می‌کردند. حالا وضع فرق کرده و برای هرساعت بازی و مسابقه فوتبال باید کلی پول بپردازند که برای هرکسی مقدور نیست.» باقری به سردرگمی شاگردانش در این چند ماه اشاره می‌کند و می‌گوید: «نوجوانانی که مربی‌شان هستم از بچه‌های بااستعدادی هستندکه در آینده نزدیک می‌توانستند در تیم‌های مطرح خودشان را نشان دهند، اما اکنون هیچ پشتوانه‌ای ندارند و در این چند وقت اخیر نتوانسته‌اند تمرینات منظمی داشته باشند.

این بچه‌ها ناچارند برای انجام تمرین و کسب آمادگی بدنی و مسابقه فوتبال به زمین‌های فوتبال سایر محله‌ها بروند که خیلی وقت‌شان را می‌گیرد و باعث خستگی آنها می‌شود.» این مربی دلسوز تأکید می‌کند که بیشتر بچه‌های محله توان پرداخت شهریه را ندارند و به همین دلیل از ورزش کناره می‌گیرند. این در حالی است که همه باید تلاش کنیم که امکانات ورزشی حداقلی شهروندان را از نوجوانان و جوانان نگیریم.  

  • بچه‌های محل حق آب و گل دارند

تنها زمین فوتبال شهرک ولی‌عصر(عج)  اجاره‌ای شد | پول بده، ورزش کن!

«سیروس علمی» از افراد بومی و قدیمی محله می‌گوید: «از زمانی که یادم هست این زمین فوتبال محل بازی بچه‌های محله بود و کسی برای استفاده از آن شرط و اجاره تعیین نمی‌کرد. اکنون برای هر سئانس بازی و مسابقه فوتبال تیم‌ها باید ۱۳۰ هزار تومان بپردازند که منصفانه نیست، چرا بچه‌هایی که در این زمین خاکی بزرگ شده‌اند برای ورزش کردن باید اجاره و شهریه بپردازند؟ این شهروند دغدغه‌مند به وضعیت مناسب این زمین فوتبال قبل از برون‌سپاری آن به پیمانکار خصوصی اشاره می‌کند و می‌گوید: «متأسفانه تنها مکان ورزشی محله که می‌توانست گوشه‌ای از کمبودها را پر کند به این وضع افتاده است.

مدتی قبل تیم نوجوانان محله که سن و سال‌شان بین ۱۱ تا ۱۳ سال بود، جلو راه مرا گرفتند و گفتند که شما که بزرگ‌تر محله‌اید و همه روی حرف شما حساب باز می‌کنند برای گرفتن این زمین چمن فوتبال‌کاری کنید. من هم ابراز شرمندگی کردم و گفتم گره این مشکل فقط به دست مسئولان شهرداری باز می‌شود.»

  • پاسخ مسئول /درخواست شهروندان پیگیری می‌شود

تنها زمین فوتبال شهرک ولی‌عصر(عج)  اجاره‌ای شد | پول بده، ورزش کن!


درباره واگذاری زمین چمن فوتبال بوستان گلستانه باید گفت که هدف اصلی از این کار ساماندهی و رسیدگی به وضع این محل بوده است. شهروندان به خاطر دارند که در گذشته نرده‌های آهنی و سیستم روشنایی این زمین بازی خراب شده بود و حتی بخشی از چمن مصنوعی آن نیز از بین رفته بود. پیمانکار مربوطه ضمن بازسازی و مرمت تجهیزات فرسوده و معیوب، زمین بازی فوتبال را برای استفاده اهالی آماده کرده و برای تأمین هزینه‌های جانبی و نگهداری از این مجموعه مبلغی را به‌عنوان شهریه از مخاطبان دریافت می‌کند.

خواسته و مطالبه شهروندان به‌جاست و برای همین به پیمانکار مربوطه یادآوری می‌کنیم که شهریه را کاهش دهد و برای ساکنان بومی و محلی تخفیف ویژه قائل شود. در هر صورت هدف اصلی از این کار ساماندهی و رسیدگی به وضعیت این زمین چمن فوتبال بوده و اگر در آینده راه‌حل بهتری پیدا شود حتماً استفاده می‌کنیم. اگر شهروندان در این زمینه پیشنهادی دارند ارائه دهند تا بررسی شود.  
 سعید عزیزی ‌ـ رئیس اداره ورزش شهرداری منطقه ۱۸

کد خبر 603336

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha