بوستان اوستا جایی است برای دورهمی‌های اهالی محله جمهوری و زمین چمنی که در قسمت انتهایی آن هست حکم تنها امید بچه‌های محله و بانوان را برای ورزش و تمرین داشت.

چمن

همشهری آنلاین _ فاطمه عسگری نیا:  چرا می‌گوییم داشت؟ چون از ۲۹ مهرماه، طی نامه‌ای، به شورایاری محله ابلاغ شده که اهالی محله فقط در ۵ سئانس تعیین‌شده می‌توانند از زمین چمن بهره‌مند شوند و زمین، خارج از زمان معین‌شده، در اختیار پیمانکار خواهد بود؛ موضوعی که موجبات اعتراض اهالی محله را فراهم کرده است. بوستان اوستا، تنها بوستان در حوالی محله جمهوری است که قبل از شیوع ویروس کرونا هر روز جمعیت زیادی از شهروندان را برای ورزش یا دورهمی‌های دوستانه به خود جذب می‌کرد، هرچند هنوز هم شهروندان برای تغییر روحیه و نفس تازه کردن، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ساعتی را در این بوستان سپری می‌کنند. نکته اما اینجاست که جوان‌های محله و بانوان، علاوه بر استفاده از فضای عمومی بوستان، عادت کرده‌اند از فضای زمین چمن برای فعالیت‌های ورزشی گروهی بهره‌مند شوند، اما حالا، بر اساس دستورالعمل جدیدی که شهرداری منطقه برایشان تدوین کرده، فقط اجازه استفاده محدود از این امکان را در محله دارند.  

«سارا جعفری»، یکی از دختران محله جمهوری، می‌گوید: «در محله فضایی برای ورزش و تمرینات ورزشی نداریم. با هماهنگی سرای محله و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده بود، اهالی، مخصوصاً بانوان، ساعتی از روز در زمین چمن پارک ورزشی می‌کردند که حالا اعلام شده فقط در ساعات محدودی از روز امکان استفاده رایگان از این زمین برای اهالی مقدور است.»
او با انتقاد از واگذاری تنها زمین چمن محله جمهوری می‌گوید: «بخش قابل توجهی از زنان و دختران محله به‌خاطر رایگان بودن این زمین جذب برنامه‌های ورزش گروهی شده بودند و اگر قرار باشد هزینه‌ای پرداخت کنند، قطعاً بی‌خیال ورزش می‌شوند.»

  • توجیه غیرقابل پذیرش

البته این مشکل برای پسران محله هم به همین شکل است؛ از بچه‌های قد و نیم‌قد محله گرفته تا جوان‌هایی که از این زمین برای فوتبال استفاده می‌کردند. «محمد علیزاده»، یکی از جوان‌های محله، می‌گوید: «بافت متراکم محله و نبود فضاهای ورزشی و عمومی همه ما را به سمت این بوستان و زمین چمن آن سوق داده بود. درست است که با همکاری و هماهنگی سرای محله، زمان استفاده اهالی از این زمین نوبت‌بندی شده بود، اما این امکان را داشتیم که هر روز از این فضا برای ورزش و بازی استفاده کنیم. ولی حالا با واگذاری زمین چمن به پیمانکار این امکان و امتیاز از اهالی محله گرفته شده است.»
«جواد غلامحسینی»، یکی دیگر از اهالی محله، هم در ادامه توضیحات محمد می‌گوید: «توجیه شهرداری توزیع عادلانه امکانات ورزشی و محلی در منطقه است در حالی که در عمل این‌گونه نیست. چه کسی حاضر است از محله راه‌آهن به بوستان اوستا بیاید تا از زمین چمن استفاده کند؟ یا از محله انبار نفت که بوستان شهید حججی را در کنار خود دارد چه کسانی حاضرند به محله جمهوری بیایند تا یک ساعت از این زمین چمن استفاده کنند؟» یکی دیگر از شهروندان محله جمهوری با بیان اینکه جبران کمبود سرانه فضای سبز و ورزشی منطقه مطالبه جدی شهروندان است، می‌گوید: «محله جمهوری به‌خاطر قرارگیری در مرکزیت فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و سیاسی تهران با مشکلات بی‌شماری از جمله آلودگی هوا، آلودگی صوتی و زیست‌محیطی دست و پنجه نرم می‌کند و سهم ساکنان جز محرومیت و تحمل همه این مشکلات چیز دیگری نیست. اگر قرار باشد تنها دلخوشی‌های محله را هم به بهانه درآمدزایی از مردم گرفت که... ه.»الهام کریمی با تأکید بر اینکه نباید حق مردم را با منت به آنها داد، اظهار می‌کند: «امیدوارم مجموعه شهرداری منطقه ۱۱ اهمیت پشتوانه اجتماعی را درک کند و خود را وامدار و خادم شهروندان بداند نه متصدی.»

حسین محبی، یکی دیگر از اهالی محله جمهوری، هم اختصاص ۵ سئانس یک‌ ساعت و نیمه به اهالی محله جمهوری را باعث تأسف می‌داند و می‌گوید: «تا قبل از این، هر روز هفته از ۷ صبح تا ۱۱ شب مردم از این فضا در بوستان اوستا استفاده می‌کردند، ولی حالا فقط ۵ روز آن هم روزی یک ساعت و نیم! در این بوستان هر روز ورزش صبحگاهی بانوان اجرا می‌شد، ولی حالا باید بگوییم زمین چمن در اختیارتان به پیمانکار واگذار شده و لطفاً در خانه بمانید! ‌» او ادامه می‌دهد: «این روزها تنها دلخوشی مردم محله ساعتی ورزش رایگان در فضای باز بود که آن را هم به پیمانکار دادند.»

  • محله‌محوری اجرا شود

شورایاری محله جمهوری هم از این تصمیم راضی نیست و در انتقاد از این شرایط می‌گوید: «تا قبل از واگذاری زمین چمن به پیمانکار در این زمین هر روز از ساعت ۶ تا ۷ صبح علاقه‌مندان به والیبال از این فضا بهره‌می‌بردند و از ساعت ۷ تا ۸ صبح ورزش همگانی بانوان با استقبال خوب بانوان محله برگزار می‌شد. علاوه بر این، علاقه‌مندان بدمینتون هم هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۹:۳۰ می‌توانستند از این فضا بهره‌مند شوند. این در حالی است که با واگذاری زمین چمن فوق به پیمانکار دیگر خبری از اجرای این برنامه‌های روزانه در محله نیست.»
او دلیل مسئولان شهری منطقه برای انجام این کار را مدیریت فضاهای ورزشی عنوان می‌کند و می‌گوید: «مسئولان شهری می‌گویند فضاهای شهری موجود در منطقه باید مدیریت شود تا اهالی محله‌های دیگر هم امکان استفاده از این ظرفیت‌ها را داشته باشند، با فرض اینکه این استدلال مورد تأیید هم باشد، آیا نمی‌شد به جای واگذاری به پیمانکاری که هیچ شناختی از محله ندارد، کار مدیریت فضاهای ورزشی را به مردم هر محله واگذار کنند؟» دبیر شورایاری محله جمهوری با بیان اینکه مدیران محله و اعضای شورایاری‌ها به‌عنوان نمایندگان مردم در محله با توجه به شناختی که از محله‌های خود دارند، بهتر می‌توانند برای برنامه‌ریزی‌ها اقدام کنند، ادامه می‌دهد: «واگذاری ظرفیت‌های محلی به پیمانکاران غریبه خلاف شعار محله‌محوری مدیریت شهری است و حکایت از بی‌اعتمادی به اهالی هر محله دارد.»
فلاحی با بیان اینکه برای جذب اهالی محله به ورزش و استفاده از این فضای موجود کار فرهنگی بسیاری انجام شده، می‌گوید: «حالا که بعد از مدت‌ها شاهد استقبال مردم از این امکان هستیم، باید از مردم عذرخواهی کنیم و بگوییم: ببخشید! سهمیه‌بندی شده و استفاده بیشتر مستلزم پرداخت هزینه است! ‌»
او با بیان اینکه اهالی محله با حضور در این زمین چمن و انجام ورزش در روزهای کرونایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از استرس‌های شدید این ایام دور می‌شدند، ادامه می‌دهد: «تنها ظرفیت ورزشی عمومی و رایگان محله ما همین زمین چمن کوچک است. حالا که همین امکان را هم از اهالی سلب کرده‌اند، واقعاً مردم ناراحت و خانه‌نشین شده‌اند.»
البته این شرایط فقط در بوستان اوستا پیش نیامده و زمین چمن بوستان رازی هم در قراردادی به پیمانکار واگذار شده که در پی آن سهم استفاده رایگان شهروندان محله هلال‌احمر از این زمین چمن نیز کاهش یافته است.

کد خبر 570293

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha