شورایاری‌ها در طول سال‌های گذشته دوران پرفراز و نشیبی را سپری کرده‌اند تا به جایگاه واقعی‌شان در جامعه دست یابند.

پرچم ـ نمای شهر

آنها با حمایت و پشتیبانی مدیریت شهر تهران به‌عنوان بازوان قدرتمند شهرداری بخش عمده‌ای از امور شهری را برعهده دارند که مهم‌ترین آنها شناسایی و معرفی کمبودها، نیازها و مشکلات شهروندان، ارائه راهکار و پیشنهاد برای رفع آنها و نظارت بر اجرای دقیق پروژه‌ها ی برنامه‌ریزی شده است، اما نباید فراموش کرد که کاربرد و فعالیت این پارلمان محلی فقط به شهرداری و امور شهری خلاصه نمی‌شود. آنها نمایندگان منتخب مردم برای پیگیری امور محله در سازمان‌ها و نهادهای مختلف از جمله نیروی انتظامی، آب و فاضلاب، گاز، برق و مخابرات هستند و به همین خاطر جایگاه شورایاری‌ها در این حوزه‌ها نیز باید روز به روز ارتقا یابد. پس فعالیت شورایاری‌ها یک سویه و تک‌بعدی نیست و می‌تواند گستردگی‌های فراوانی در جامعه داشته باشد. اکنون ۴ دوره از فعالیت این تشکل محلی می‌گذرد و در روزهای آتی انتخابات دوره پنجم را پیش رو داریم. در چنین شرایطی از دبیران شورایاری ۱۲ محله خواستیم تا از مطالبات مردمی بگویند که با توجه به پیگیری‌های آنها در دوره فعالیتشان به نتیجه رسیده است.

بهره‌برداری از سالن ورزشی 

  • محله: آبشار
  • جمعیت ۱۴۰۰۰ خانوار

با توجه به کمبود سرانه‌های ورزشی در محله آبشار، بهره‌برداری از سالن ورزشی سرای محله، با پیگیری‌های شورایاری محله آبشار و همکاری باشگاه جوان امروز، می‌تواند بخشی از نیاز ورزشی اهالی این محله را تأمین کند. «محمد یوسفی» دبیر شورایاری محله آبشار در این‌باره می‌گوید: «بی‌تردید اداره شهر و به تبع آن منطقه و محله بدون مشارکت مردم به سر منزل مقصود نخواهد رسید و فعالیت شورایاری‌ها در امور شهری نمونه بارزی از مشارکت مردم در اداره شهر است. چراکه اعضای شورایاری‌ها از بدنه جامعه هستند و با آگاهی و شناختی که از کمبودها و پتانسیل‌های محله خودشان دارند، می‌توانند در رفع کمبودها و تحقق خواسته شهروندان نقش کارآمدی داشته باشند. از این‌رو پیگیری خواسته و نیازهای اهالی مهم تلقی می‌شود.»

  • ساخت مسجد برای ساکنان ۳۳ برج
  • محله: دریاچه شهدای خلیج‌فارس
  • جمعیت ۱۵۰۰۰ نفر

به گفته «ولی‌الله ‌علیخانی» دبیر شورایاری محله خلیج‌فارس فهرستی از مطالبات و نیازهای مردمی این محله تهیه شد و در اختیار مدیران شهری قرار گرفت، اما به دلیل کمبود اعتبارات و بودجه هیچ‌کدام از پیشنهادهای این فهرست به مرحله اجرا نرسیده است. او در این‌باره می‌گوید: «از جمله مطالبات اهالی محله احداث مسجد است. با توجه به اینکه در این محله بیش از ۳۰ برج وجود دارد، ساخت مسجد در محله خلیج‌فارس ضروری و از اهمیت بسیاری برخوردار است. به همین منظور پیگیری‌های بسیاری انجام گرفت و در نهایت به شهرداری منطقه ارجاع داده شد.» او از احداث مسجد، مجموعه ورزشی برای بانوان و مدرسه به‌عنوان اولویت‌های این محله یاد می‌کند و می‌گوید: «چون این منطقه نوپاست، از منظر شهری زیرساخت‌های ضروری زندگی شهری در آن فراهم نشده است. به همین خاطر اغلب محله‌ها از جمله محله خلیج‌فارس با کمبود سرانه‌های متعدد روبه‌رو هستند.»

  • احداث پارکینگ برای رفع ترافیک
  •  محله: دهکده المپیک
  • جمعیت ۶۵۷۸ نفر
  • دانشگاه علامه طباطبایی در محله المپیک واقع شده است. تا مدتی قبل یکی از درهای ورودی آن از داخل شهرک مسکونی باز می‌شد و همین موضوع مشکلات بسیاری از جمله کمبود جای پارک، کاهش امنیت محلی و افزایش درگیری بین اهالی و رانندگان خودروها را برای اهالی این محدوده ایجاد کرده بود، اما با پیگیری‌های شورایاری محله این در ورود مسدود و مسیر دیگری جایگزین آن شد. «امیر عزیز صابری»، دبیر شورایاری، به اقدامات مهم شورایاران این محله اشاره می‌کند و می‌گوید: «احداث پارکینگ موقت در خیابان ورزش برای ساماندهی مشکلات ترافیکی و کمبود جای پارک در این خیابان از جمله مطالبات شهروندان بود که از طریق شورایاری پیگیری و به‌زودی افتتاح می‌شود و از این پس مراجعه‌کنندگان به سینما، مسجد و مرکز خرید می‌توانند برای پارک خودروشان از این پارکینگ استفاده کنند.» به گفته او، موضوع زیباسازی ساختمان‌های فرسوده این محله که بیش از ۴۰ سال قدمت دارند و همچنین‌ ترویج فرهنگ مشارکتی و آپارتمان‌نشینی باید جزو سیاست‌های شورایاران در دوره جدید قرار بگیرد.
     
  • توسعه فضاهای تفریحی و ورزشی
  •  محله: زیبادشت
  • جمعیت ۲۳۹۸۰ نفر

بهره‌برداری از تنها زورخانه منطقه ۲۲ در محله زیبادشت، احداث زمین پنت‌بال با جلب سرمایه‌گذار و اختصاص ۳۰۰ میلیون تومان هزینه برای ایجاد فضای بازی، احداث زمین چمن مصنوعی علیزاده، احداث پمپ بنزین، افتتاح خانه کودک و ایجاد دیوار صوتی شهرک لاله از جمله فعالیت‌های مؤثر شورایاران محله زیبادشت در مدت حضورشان در این محله بوده است. «ناصر باستانی» دبیر شورایاری محله زیبادشت در ادامه به اولویت‌های اجرایی شورایاران در دوره جدید اشاره می‌کند و می‌گوید: «تنها پاتوق ورزشی شهر تهران با همکاری مدیریت شهری منطقه در حال آماده‌سازی است. زمین‌های استاندارد تنیس، پینگ پنگ، والیبال، والیبال ساحلی و تیروکمان از جمله بخش‌های این پاتوق ورزشی است که تا ۳ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.»

  • نوسازی بافت‌های فرسوده
  •  محله: سرو آزاد 
  • جمعیت: ۱۱۸۰۰  نفر

تبدیل زمین خالی به پارک محلی، تأمین روشنایی در بلوار تهرانی و آسفالت خیابان شهید گودرزی از مهم‌ترین اقدامات این دوره از شورای محله سرو آزاد بوده است. «جهانگیرغیاثوند» دبیر شورایاری محله سرو آزاد در این‌باره می‌گوید: «شورایاری علاوه بر اقدامات انجام شده، پیگیر نوسازی بافت فرسوده محله پیکانشهر است چون اغلب بناهای این محله قدمت بالای ۴۰ سال دارند، ضروری است تا نوسازی این محله و بناهای قدیمی‌اش در دستور کار مدیران شهری قرار بگیرد.» او همچنین از دوطرفه کردن مسیر حرکت زیرگذر ایران‌خودرو برای کاهش بار ترافیکی این محدوده و احیای بافت فرسوده به‌عنوان اولویت‌های اجرایی شورایاران دوره بعد یاد می‌کند.

افزایش سرانه‌های آموزشی

  •  محله: قائم
  • جمعیت: ۱۰۰۰۰ نفر

«اکبر میرزایی» با اشاره به اینکه شورایاری با توجه به رسالت خود به‌عنوان نماینده قانونی مردم محله همواره برای رفع مشکلات تلاش می‌کند، می‌گوید: «در سالی که گذشت فعالیت‌های عمرانی و شهری بسیاری به درخواست اهالی در محله شریف انجام شد. در همین راستا زمینی به مساحت ۲ هزار و ۲۰۰ مترمربع از شهرداری تحویل گرفته و به اداره آموزش و پرورش منطقه برای احداث مدرسه در محله شریف واگذار شد. همچنین، زمینی برای راه‌اندازی بازار میوه وتره‌بار در این محله تملک و برای عملیات اجرایی به سازمان میادین میوه و ‌تره‌بار واگذار شد تا در کوتاه‌ترین زمان به بهره‌برداری برسد و در اختیار اهالی قرار بگیرد.» در محله شریف با ۱۰ هزار نفر جمعیت تنها یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه وجود دارد. به همین خاطر پیگیری ساخت این مدرسه باید در سیاست‌های اجرایی شورایاران دوره جدید گنجانده شود.  
 

  • نگهداشت شهر اولویت شورایاری
  •  محله: صدرا
  • جمعیت: ۱۲۶۷۶ نفر

نگهداشت فضای شهری و نظافت محله از مهم‌ترین اقدامات اجرایی شورایاری محله صدرا در سال‌های اخیر بوده است. به گفته «حمید طاهری» دبیر شورایاری محله صدرا، فضای سبز یکی از مهم‌ترین نمودهای عملکرد شهری به شمار می‌رود که علاوه بر زیبایی بخشیدن به منظر شهری در تقویت روحیه و شادابی شهروندان نیز تأثیرگذار است. از این‌رو احداث فضاهای سبز در سطح شهرها بسیار حائز اهمیت بود و نگهداری از پارک‌ها و فضاهای سبز احداث شده نیازمند فرهنگسازی و تعامل شهروندان است. در همین راستا بیشتر فعالیت این دوره از شورایاری به نگهداشت و توسعه این فضا معطوف شده است.

  • شادابی شهروندان با فضاسازی شهری
  •  محله: قائم 
  • جمعیت: ۳۰۸۱۵

اغلب فعالیت‌های «اصغر قدیمی» دبیر شورایاری محله قائم و اعضای شورایاری این محله در زمینه‌های گردشگری، عمرانی، پیگیری مطالبات اهالی، کمک‌های مردمی، نگهداشت فضای شهری و آسفالت بوده است. چراکه قدیمی اعتقاد دارد، نیازها و مطالبات اهالی باید در اولویت قرار داشته باشد. قدیمی می‌گوید: «خواسته‌هایی که شهروندان محله قائم از مسئولان مربوطه دارند بسیار متنوع است و آنها را می‌توان در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، خدماتی، عمرانی، آب و فاضلاب و برق تقسیم‌بندی کرد، اما زیباسازی شهری از همه حائز اهمیت‌تر است. چراکه در زندگی شهری کنونی که خانه‌ها و ساختمان‌های آجری و سیمانی در کوچه‌ها و خیابان‌ها جا خوش کرده‌اند، ایجاد فضای سبز و پوشش گیاهی و مراقبت از آن اصلی‌ترین نیاز شهروندان به شمار می‌رود. عناصر طبیعی شهر از جمله درختان نقش به سزایی در آرامش روحی و روانی شهروندان دارد و می‌تواند باعث زیبایی بصری محیط شهری شود.

آب سالم گوارای وجود اهالی

  •  محله: هوانیروز
  • جمعیت: ۱۰۰۰۰ نفر

«منطقه ۲۲ شهر تهران تا سال گذشته از شبکه آبرسانی شهر تهران محروم بود و اهالی از آب چاه و قنات‌ها برای شرب استفاده می‌کردند، اما در دوره چهارم فعالیت شورایاری‌ها با توجه به پیگیری‌های شورایاران محله هوانیروز، آبرسانی این محله از شبکه آبرسانی غرب تهران جدا و به شبکه آبرسانی آبفا منطقه ۵ شرکت آب و فاضلاب منتقل شده و آب شرب اهالی از طریق تصفیه‌خانه شماره ۶ تأمین می‌شود که یکی از سالم‌ترین آب‌های مصرفی در آسیاست.» «قادر جلیلی» با بیان این مطلب به ادامه فعالیت شورایاری در این محله اشاره می‌کند و می‌گوید: «همچنین عملیات اجرایی آسفالت گذر خیابان هوانیروز از ابتدای سال آغاز شد و خرداد ماه به اتمام رسید.» پیگیری توسعه شبکه حمل‌ونقل‌عمومی و احداث مراکز درمانی از جمله مطالبات شهری شهروندان محله هوانیروز است.
 

  • راه‌اندازی پیست دوچرخه‌سواری
  •  محله: شهید باقری
  • جمعیت: ۱۴۶۹۰ نفر

نخستین پیست دوچرخه‌سواری ویژه بانوان در تهران در محله شهید باقری افتتاح شده است. این پروژه یکی از شاخص‌ترین فعالیت های شورایاری این محله محسوب می‌شود. «قدوسیانی» دبیر شورایاری محله شهرک باقری می‌گوید: «در این محله با جدیت خواسته‌ها و مطالبات اهالی را تا مرحله‌ای که به نتیجه برسد، پیگیری می‌کنیم. چراکه اعتقاد داریم امروزه مشارکت اقشار مختلف جامعه در امور و مسائل مختلف شهر و محله به‌عنوان یکی از راهکارهای اساسی در مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفته است. هدف مدیریت شهری در جلب مشارکت مردم و واگذاری بخشی از امور به آنها روشن است.

  • امنیت برقرار است
  •  محله: کوهک
  • جمعیت: ۲۸۲۷۵ نفر

«سیدرسول موسوی» دبیر شورایاری محله کوهک ساخت مدرسه بینش در محله کوهک، استقرار کانکس نیروی انتظامی در ابتدای خیابان نسیم ۱۰ و تحویل زمینی به مساخت ۲ هزارمتر از شهرداری و واگذاری آن به اداره آموزش و پرورش برای ساخت مدرسه را از جمله مهم‌ترین مطالبات و پیگیری‌های به نتیجه رسیده شورایاری محله کوهک در مدت فعالیتشان عنوان می‌کند. موسوی می‌گوید: «چون طرح تفصیلی چندین بار در این منطقه عوض شد، تخلفات بسیاری در ساخت‌وسازها و تغییر کاربری‌های این برج‌ها رخ داد. به همین خاطر سرانه‌های شهری در این محله محدود و در برخی زمینه‌ها وجود ندارد. از این‌رو در دوره بعدی، فعالیت شورایاری و شورایاران این محله باید دنبال احیای سرانه‌ها و کاستی‌های موجود در محله باشند.»

  • بازسازی زمین ورزشی
  •  محله: گلستان
  • جمعیت: ۱۵۷۴۹ نفر

«جمعیت در محله گلستان در مقایسه با سال‌های گذشته روبه افزایش است، ولی هنوز در برخی از نقاط زیرساخت‌های لازم برای زندگی شهری مانند تأسیسات زیربنایی مثل آب، برق و گاز و به‌خصوص تأسیسات مربوط به فاضلاب ایجاد نشده است. به همین دلیل در این محله باید فعالیت‌های عمرانی بسیاری انجام شود. در همین راستا امسال برای آسایش و افزایش میزان رضایتمندی اهالی، زمین چمن مصنوعی مرمت و بازسازی و مجدداً در اختیار اهالی قرار گرفت.» «محمد شاه‌قلی» دبیر شورایاری محله گلستان این موضوع را بیان می‌کند و در ادامه می‌گوید: «شورایاران دوره بعد هم باید به دنبال فراهم کردن همین زیرساخت‌ها برای محله باشند چراکه تا این امکانات اولیه در محله وجود نداشته باشد، اهالی با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهند بود.»

کد خبر 448033

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha