در سال‌های اخیر بوستان‌های بزرگ و کوچک بسیاری در تهران ساخته شده که برخی از آنها مختص بانوان است. این بوستان‌ها که امکانات تفریحی و ورزشی متعددی را در دل خود جای داده‌اند.

بهشت مادران

همشهری- مهدیه تقوی‌راد: در بوستان های زناانه، بانوان می‌توانند بدون دغدغه، دورهمی‌ برگزار و از وسایل ورزشی استفاده کنند و اوقات خوشی را در کنار همدیگر بگذرانند؛ چرا که همراه نداشتن تلفن همراه و پسر بالای ۵ سال از قوانین اصلی حضور در این بوستان‌ها بوده و البته عکسبرداری و فیلمبرداری هم ممنوع است.

بهشت مادران

نشانی: بزرگراه حقانی، خیابان جلفا، کوچه کاویان غربی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: بهشت مادران

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: مصلی یا شریعتی

منطقه شهرداری: ۳

سال بهره‌برداری: ۱۳۸۷

وسعت: ۲۰ هکتار

امکانات ویژه: استخر روباز، ماساژ درمانی، میزهای شطرنج، آلاچیق و فضای سبز، فروشگاه مواد غذایی

پارکینگ: دارد

معرفی: نخستین بوستانی است که در پایتخت به نام بانوان افتتاح شده است؛ البته روزهای تعطیل رسمی درهای این مجموعه به روی همه اعضای خانواده باز می‌شود.

آشنایی با گیاهان دارویی

امکانات متعددی در بهشت بانوان وجود دارد؛ به‌طوری‌که بانوان می‌توانند در جاده سلامتی پیاده‌روی کنند. کتابخانه و سالن مطالعه هم از ساعت ۸ تا ۱۸ باز است و پاتوق مناسبی برای مطالعه و درس خواندن دختران دانش‌آموز به شمار می‌آید. اما بخش جذاب و پرطرفدار بوستان، آشنایی بانوان با کاشت و پرورش گیاهان و به‌ویژه گیاهان دارویی است. شرایطی هم فراهم شده تا افراد بتوانند خودشان در باغچه‌ها گیاهان را بکارند و پرورش دهند و مراقب آن باشند.

ورزشگاه خاص

یکی دیگر از ویژگی‌های خاص بهشت مادران، وجود مجموعه ورزشی «محبوبه دانش» داخل بوستان است. ورزشگاهی که هم کلاس‌های بدنسازی، یوگا و ورزش‌های تیمی مانند والیبال و بسکتبال و تنیس برگزار می‌کند که هم سالن‌های اختصاص برای رشته‌های ورزشی تیر و کمان و هم زمینی برای یادگیری و تمرین رشته ورزشی تنیس دارد. خانه فرهنگ حورا هم محل برپایی کلاس‌های متعددی مانند آموزش قرآن، هنرهای تجسمی، موسیقی، صنایع‌دستی و ... است.

بوستان‌های اختصاصی بانوان را بشناسیم |فراغتی و کتابی و گوشه چمنی

پردیس بانوان

نشانی: سه راه افسریه، ضلع شمال بوستان آزادگان

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: مشیریه

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: بسیج یا شهید کلاهدوز

منطقه شهرداری: ۱۵

سال بهره‌برداری: ۱۳۸۸

وسعت: ۲۷ هکتار

امکانات: ۲ استخر سرپوشیده و باز، محوطه اسکیت، دریاچه ۷ هزار متری

پارکینگ: دارد

معرفی: این مجموعه دومین بوستان تخصصی بانوان شهر را به‌ خود اختصاص داده و در فصل‌های بهار و تابستان هر روز میزبان بیش از ۵ هزار مراجعه‌کننده است.

تفریح در کنار دریاچه

به‌دلیل قرار داشتن در محله افسریه به پارک افسریه هم معروف است. این بوستان امکانات زیادی دارد که ۲ استخر سرپوشیده و روباز، مهد کودک و فضای بازی کودکان، زمین چمن فوتبال، زمین‌های بسکتبال و والیبال، تنیس روی میز، محوطه اسکیت، زمین بدمینتون، سالن اجتماعات، پیست دوچرخه‌سواری، آمفی تئاتر، دریاچه ۷هزارمتری و آلاچیق ازجمله مهم‌ترین امکانات اینجاست. تقریبا هر ‌ماه هم برنامه‌های مفرح و شاد به همراه جشنواره‌های ورزشی و دوچرخه‌سواری در این مجموعه برای بانوان برگزار می‌شود.

پیاده‌روی در جاده تندرستی

طراحی بوستان پردیس بانوان به ۲ سبک ایرانی و مدرن است و در مرکز آن یک آبنمای بزرگ قرار دارد. به‌جز ویژگی‌های بصری در بوستان، مسیرهای جداگانه تندرستی و دوچرخه‌سواری هم ایجاد شده که بانوان می‌توانند با پرداخت کمترین هزینه دوچرخه اجاره کنند. کلینیک تخصصی گل و گیاه هم از دیگر امکانات این بوستان است که علاوه بر خرید گیاهان آپارتمانی و باغچه‌ای، امکان بهره‌مندی از خدمات مشاوره رایگان در زمینه نگهداری و پرورش گیاهان هم برای مراجعان فراهم می‌کند.

بوستان‌های اختصاصی بانوان را بشناسیم |فراغتی و کتابی و گوشه چمنی

بوستان نرگس

نشانی: یافت آباد، بلوار معلم، بعد از پارک قائم، خیابان قائم، خیابان آبشار

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: بوستان نرگس

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: نعمت‌آباد و آزادگان

منطقه شهرداری: ۱۸

وسعت: ۲۴ هکتار

سال بهره‌برداری: ۱۳۹۰

امکانات: استخر، سونا، سالن بدنسازی، پیست‌های دوچرخه‌سواری و اسکیت، کتابخانه و مهد کودک

پارکینگ: دارد

معرفی: حصارهای بلند و رنگ سفید و درختان کهنسال و قدیمی اطراف بوستان نرگس باعث شده بانوان در اینجا با خیالی آسوده تفریح و ورزش کنند. بوستانی که در سال‌های اولیه افتتاح به نام «مادر قائم» هم معروف بود.

دورهمی در فضای سبز

وجود درختان سرسبز و بلند قامت مانند بید، مجنون، تبریزی، صنوبر، توت، ارغوان و... به همراه درختچه‌های شمشاد طلایی و سرو خزنده و آلاچیق‌ها باعث شده تا این بوستان به محلی برای پیک نیک‌ها و دورهمی‌های بزرگ تبدیل شود تا جایی که بسیاری از بانوان از نقاط دور و نزدیک در قالب تورهایی به این مکان مراجعه می‌کنند تا برای خود ساعت‌های خاطره انگیزی را ثبت کنند. البته دریاچه‌ مصنوعی بوستان هم به زیبایی این مجموعه اضافه کرده است.

مناسب همه سلیقه‌ها

بوستان نرگس مناسب همه سلیقه‌هاست؛ چرا که در اینجا از زمین‌های والیبال، بدمینتون، بسکتبال، چمن مصنوعی فوتبال و تنیس تا سالن‌های ماساژ و پیست دوچرخه‌سواری برای تفریح وجود دارد. استخر بوستان هم با امکاناتی مثل سونا، جکوزی، حمام آفتاب، استخر ویژه کودکان، سیستم‌های تهویه مناسب، بوفه، رختکن و اینترنت جزو کامل ترین مجموعه‌های ورزشی است. در کتابخانه آن هم می‌توان انواع کتاب‌ و مقاله‌های علمی، تاریخی و فرهنگی را یافت و ساعتی در فضای آرام و دنج آن مطالعه کرد.

بوستان ریحانه

نشانی: بزرگراه تهران-کرج، ورودی شماره‌ یک پارک جنگلی چیتگر، میدان سرو، خیابان سرو

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: چیتگر

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: چیتگر

منطقه شهرداری: ۲۲

سال ساخت: ۱۳۹۵

وسعت: ۱۸ هکتار

امکانات: سالن‌های ورزشی، آمفی تئاتر، کتابخانه، سالن بیلیارد

پارکینگ: دارد

معرفی: این بوستان در بخشی از پارک چیتگر صرفا برای استفاده بانوان تجهیز شده و نخستین پیست دوچرخه‌سواری مخصوص زنان در آن ایجاد شده است.

پخت‌وپز در فضای آزاد

با ورود به بوستان ریحانه به‌دلیل وسعت بالا و امکاناتش حوصله‌ هیچ بانویی سر نمی‌رود. چون در این محل برای علاقه‌مندان به ورزش انواع وسایل بدنسازی و تفریحی مثل دوچرخه‌سواری، پینگ پنگ، فوتبال دستی و... وجود دارد. بانوانی هم که به دورهمی و آماده‌سازی‌ غذا در محیط علاقه دارند می‌توانند در سکوهای نصب شده دورهم از باربکیو برای پخت‌وپز استفاده کنند.

کتابخوانی در کلبه

این مجموعه سالن‌های سرپوشیده برای تفریح و ورزش هم دارد؛ به همین دلیل در سرمای زمستان هم می‌توانید با حضور در اینجا تفریح کنید. از طرفی علاقه‌مندان به مطالعه می‌توانند در کلبه کتاب، دست به مطالعه شوند و کتاب بخوانند. چون به تازگی ایستگاه کتابخوانی موسوم به کلبه دوستداران کتاب در بوستان دائر شده است؛ البته دسترسی به این کتاب‌ها سخت نیست و بانوان می‌توانند با توجه به سلیقه‌شان از آنها استفاده کنند.

بوستان لویزان (مرضیه حدید چی)

نشانی: ضلع جنوب بزرگراه شهید بابایی، ضلع غربی خیابان کوهستان، روبه‌روی باغ پرندگان، شمال بوستان جنگلی لویزان

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: شیان

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: نوبنیاد یا حسین‌آباد

منطقه: ۴

وسعت: ۳۵ هکتار

سال ساخت: ۱۳۹۸

امکانات: مسیر دوچرخه‌سواری، زمین اسکیت، زمین‌های بازی، سالن‌های ورزش‌های توپی

پارکینگ: دارد

معرفی: ورزش و تفریح در بوستان ویژه بانوان حدیدچی به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن بر فراز تپه‌های جنگلی‌ لویزان بسیار فرح بخش است. از این‌رو امکانات و تجهیزات مناسبی به این منظور در آن فراهم شده ‌است.

تفریح در منطقه سبز

زمین اسکیت، پیست‌های پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و زمین بازی کودکان برخی از امکاناتی است که در این بوستان برای بانوان اختصاص یافته است. این بوستان یکی از سرسبزترین مناطق تهران است که درختان قدیمی آن همچنان حفظ شده و امکانات پارک نیز با مصالح سازگار با محیط‌زیست ساخته شده است. در چایخانه این بوستان می‌توانید انواع چای با طعم‌های مختلف و دمنوش‌ها را در کنار دوستان و همراهان تان نوش جان کنید و در جاده سلامتی نیز رکاب بزنید.

جمعه‌های خانوادگی

بوستان بانوان حدیدچی، در برخی از ایام هفته هم میزبان خانواده‌هاست. درهای بوستان روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۷ صبح تا ۱۸ باز و ورود آقایان به محوطه آن در روزهای پنجشنبه از ساعت ۲۰ و روزهای جمعه و تعطیل نیز مقدور است؛ بنابراین بانوان برای برگزاری دورهمی‌های خودمانی می‌توانند برای غیر از این روزها برنامه‌ریزی کنند.

بوستان‌های اختصاصی بانوان را بشناسیم |فراغتی و کتابی و گوشه چمنی

بوستان شهربانو

نشانی: نازی آباد، هزار دستگاه، خیابان شرفی، جنب سازمان آب

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: خیابان نیکنام

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: علی آباد و بخارایی

منطقه : ۱۶

وسعت: ۳ هکتار

سال ساخت: ۱۳۹۶

امکانات: نمازخانه، کافه کتاب، رستوران، آلاچیق، سکوی نشستن، پیاده راه

پارکینگ: دارد

معرفی: با نام گلبانو هم شناخته می‌شود. یکی از برنامه‌های این مکان برای علاقه‌مندان، برپایی ورزش صبحگاهی همگانی از ساعت ۷:۳۰ تا ۸:۳۰ است.

شنا در استخر چهارفصل

استخر روباز چهارفصل مجموعه شهربانو به‌دلیل مجهز بودن به تونل گرمایی که می‌تواند آب را تا ۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کند، در تمام سال حتی روزهای برفی و بارانی هم دائر است و مراجعه‌کنندگان از ۳ سال به بالا می‌توانند از خدمات استخر استفاده کنند. سالن زیبایی بانوان در داخل مجموعه هم به مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه می‌دهد. سالن ورزشی این مجموعه نیز مجهز به دستگاه بدنسازی با ۲۰نوع رشته ورزشی بدون محدودیت سنی فعالیت دارد.

کافه در اتوبوس ۲ طبقه

در این مجموعه یک اتوبوس ۲ طبقه وجود دارد که از آن به ‌عنوان کافه استفاده می‌شود و محوطه بوستان نیز برای استفاده توان یابان مناسب‌سازی‌ شده است. باشگاه بدنسازی، وسایل بازی کودکان، زمین بازی والیبال، میزهای تنیس و فوتبال دستی از دیگر امکاناتی است که برای رفاه بانوان آماده شده، البته بوستان روزهای جمعه تعطیل است و درهای مجموعه‌ هم در روزهای شنبه، دوشنبه، چهارشنبه و پنجشنبه از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۸ و روزهای یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ به روی بانوان باز می‌شود.

کد خبر 821266
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha